Gallor å skydd

R

Raggis83

Hejsan!

Har en häst som får ganska svullna gallor på benen efter ridpassen! Finns det några skydd som man kan ha på hästen för att förhindra gallorna?? Har tidigare smörjt med linement efter för att få ner gallorna! Men har nu hört att det inte är någe bra! Hur gör ni andra?
MHV Sofia

Sv: Gallor å skydd

Kan det bero på överansträngning? Om hon får dem efter ridpassen.. Är det efter varje ridpass eller bara ibland?

På vilket sätt är det dåligt att använda liniment på gallor förresten? Jag har fått lära mig att det kan hjälpa, så vill gärna veta om jag har fått lära mig fel :p

Min häst kan bli gallig på bakbenen om jag har ridit för tufft med henne, typ travat mycket längre sträckor på grusvägar. Brukar smörja med liniment efteråt och ta ngr dar med lite lugn skritt bara.

Har läst om Back on Track, och funkar de så bra som det står?

Om hästen svullnar i benen i samband med ridning tycker jag att du ska se det som ett varningstecken och låta en veterinär undersöka hästen.

Det är inget fel att använda liniment, men frågan är vad du behandlar? Effekten på ledvätskan är minimal med liniment, så behandlas inga inflammationer... Anpassa ridningen så att hästen inte får dessa (negativa) reaktioner. Är det en äldre häst?

Om hästen svullnar i benen i samband med ridning tycker jag att du ska se det som ett varningstecken och låta en veterinär undersöka hästen.

Det är inget fel att använda liniment, men frågan är vad du behandlar? Effekten på ledvätskan är minimal med liniment, så behandlas inga inflammationer... Anpassa ridningen så att hästen inte får dessa (negativa) reaktioner. Är det en äldre häst?

Hon blir bara gallig när jag ridit för hårt, vilket inte blir så ofta.
Jag var på en distanskurs där vi red ganska mycket trav och längre sträckor, då blev hon gallig efteråt. Varför jag smörjer med liniment? Fick råd av en annan hästägare...själv vet jag inte om det funkar så jättebra, lite kanske. Hon fick vila ngr dar sen red jag lugnare med henne.
Antar att hon inte är tillräckligt tränad än i sina senor och muskler, vilket jag håller på att stärka upp med skritt och klättring osv...
Hon är en ridtravare på 9 år.

Den andra pållen däremot blir lätt gallig av stillastående, och för långa ridturer, hon är oxå en ridtravare som är 21 år.

Är Raggis och Emblagirl samma person?

En galla är en ökad fyllnad av ledvätska inuti en led (eller ledstruktur, t ex senskida). Den har inget med hur tränad hästen är. Jag tycker att du ska läsa på lite om leder, deras funktion och hur de reagerar vid skador. Du verkar sammanfatta alla typer av svullnader i hästens ben som gallor och det är fel.

Jag har nog svarat dig i en annan tråd där jag förklarar att en häst inte får gallor i benen av att stå stilla i box under natten. Den svullnad som uppträder då är snarare av ödemtyp, alltså vätskeansamling i benet pga försämrad cirkulation (som i sin tur beror på stillastående; elastiska putan jobbar inte och hovens blodpump är i vila).

Jag menar inte att vara otrevlig alls och det verkar ju som att du är observant på dina hästar och genast låter den yngre vila när den blivit överansträngd. Det är jättebra, se ovan som ett tips bara!

Är Raggis och Emblagirl samma person?

En galla är en ökad fyllnad av ledvätska inuti en led (eller ledstruktur, t ex senskida). Den har inget med hur tränad hästen är. Jag tycker att du ska läsa på lite om leder, deras funktion och hur de reagerar vid skador. Du verkar sammanfatta alla typer av svullnader i hästens ben som gallor och det är fel.

Jag har nog svarat dig i en annan tråd där jag förklarar att en häst inte får gallor i benen av att stå stilla i box under natten. Den svullnad som uppträder då är snarare av ödemtyp, alltså vätskeansamling i benet pga försämrad cirkulation (som i sin tur beror på stillastående; elastiska putan jobbar inte och hovens blodpump är i vila).

Jag menar inte att vara otrevlig alls och det verkar ju som att du är observant på dina hästar och genast låter den yngre vila när den blivit överansträngd. Det är jättebra, se ovan som ett tips bara!

Hehe nä vi är inte samma person..lovar:grin:
Jo jag såg att vi hamnar i samma trådar idag... Tycker inte att du är otrevlig. Jag har inte varit hästägare så länge och "alla" säger att det är galligt när det svullnar, så jag har väl antagit att det är typ samlignsnamn på olika orasker som gjort att hästarna har svullnat.
Ja jag försöker gå på sunt förnuft och jag läser och lär hela tiden. Vill ju inte förstöra hennes ben med tanke på att vi ska börja med distansritt när hon/jag är tillräckligt tränade :)

Så nu har jag lärt mig ngt nytt, toppen :bow:

Hehe är lite trött för jag stavar som en kratta ..

ömm blir gallorna svullnar efter ridning betyder det att ridningen inte är bra, skulle gissa att den har inflammation. Åk in till vet!!

Hmmm, ja det låter inte bra. Det har inget med att göra att hon är oskodd bak? Jag har bara skor fram på henne.
Jag rider i varierad terräng, inte bara på hårt underlag. Och hon har stora hagar med kuperad terräng. Och jag varierar träningen med både bomövningar och hinder samt skogsturer där hon får lyfta benen ordentligt.

Hejsan!!!

Hästen som är ett halvblod får dessa gallor vid hårdare ansträngning. Hästen är 23 år gammal å i ganska bra kondition.
Jag vet att hon får vättske samlingar om hon får stå inne mycket därför går hon på lösdrift. Tänkte bara om det fanns någe bra skydd som man kan ha på under ridningen för att förhindra så att hon inte blir så gallig.
Jag hade vetrinären ute pga en annan sak, å då pratade vi linement å han sa att det inte var bra att smörja med det, nu mins jag inte varför...... men någon annan kansek vet?
Kram

Jag hade använt BoT under ett par lindor och sen vart noga med att kyla benen efter ansträgning. Kyla med kallt vatten är mycket bättre än linement.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 231
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 721
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII