Gallig i benen

L

Lampi

Köpte en ny häst för ca 3 veckor sedan. Gick fortfarande i vinterhage när jag köpte honom så har vant in honom långsamt på gräs. Nu går han hela dagarna på gräs. Får en skiva halm på kvällen och lite hösilage, bara lite lucernmix och ett par dl Groov 60 med betfor (ca 2 dl när det är torrt).

Senaste veckan har han blivit gallig i bakbenen. Min förra häst var gallig så vill inte ha en häst med hemska gallor på bakbenen. Antar att det är gräset som gör det. Har ej ridit honom mycket sen han kom för han är lite nervig så han är ju inte överarbetad.

Vad kan man göra? Minska på gräset är väl det självklara. Är det ok att linda en 4-åring på nätterna för att förhindra att gallorna blir permanenta?

De andra 2 hästarna är ej galliga.

Sv: Gallig i benen

Min häst blir gallrig på bakbenen om han står inne mycket en period. Jag lindar, och då får han gå med det även ute i hagen, och det är då borta på bara någon dag.

Jag tror nog du kan linda 4 åringen, du ser ju hur han accepterar det, och oftast tycker de nog det är obehagligt att gå med lindor, om de inte är vana, men in boxen rör de sig ju itne så mycket, plus att de vänjer sig ju relativt fort.

Sv: Gallig i benen

Liksidiga gallor i kotsenskidan är väldigt vanligt vid foderombyten och behöver inte betyda något problem.

Liknande trådar

Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 287
Hästvård Vår islandsvalack, 20 år, har de senaste veckorna varit ganska gallig i benen, främst bak, strax ovan kotlederna. Det kommer och går...
Svar
15
· Visningar
2 690
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 590
Senast: caradan
·
Hästvård Köpte ett sto i januari som gick igenom besiktning utan anmärkning. Fem år och oinriden men har fått ett föl, nu har vi påbörjat...
2
Svar
23
· Visningar
2 669
Senast: Angelikaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar