P

pialotta

hej. vad har ni för material i boxgallren?
jag har armeringsjärn just nu men dem skall jag byta ut och behöver tips om vad jag skall ta för material. Rör eller stång?
En sak till, mellanrummet mellan gallerstängerna, hur mycket får det vara till normalhäst?
tackar för svar /P

Sv: Galler

hej. vad har ni för material i boxgallren?
jag har armeringsjärn just nu men dem skall jag byta ut och behöver tips om vad jag skall ta för material. Rör eller stång?
En sak till, mellanrummet mellan gallerstängerna, hur mycket får det vara till normalhäst?
tackar för svar /P
Armeringsjärn skulle jag inte sätta upp. Vi har svetsat eget galler med 70 mm mellanrum. Vi har ståendes galler.

Jag tror att det får vara högst 80 mm. Men min häst fastnade med hoven när han rullade och det var cirka 81,5 mm...

Det gick bra till slut men han hängde i gallret på morgonen och var i chock samt fick vissa mindre skador.

nä, precis, armeringsjärn är dumt. men vad använde ni för material till gallren, stänger eller rör? Diameter/Tjocklek?
70 distans cc är vad jag har nu så det var i alla fall ok!
hej,p

Senast ändrad av en moderator:

:eek: läbbigt!! det vill man ju till varje pris undvika! Hoppas han mår bra nu
hej, p

Har tjocka järnstänger i en rejäl ram som jag fått svetsat åt mig. Tror stängerna är 2,5 cm tjocka. Kraftiga gångjärn i sidan så de är lätta att öppna vid rengöring. Hållbart och praktiskt. De är fastsatta med kraftiga bultar eftersom gallren är rätt tunga.

Senast ändrad:

Om du ska göra nya galler så rekommenderar dig att göra rutnät på max 5x5 cm rutor med minst 2 cm tjocka järnrör, inte armeringsrör, som är helsvetsade, ska finnas på byggvaruställen. Jag fick tipset på en föreläsning där SJV var representerade och de höll med om att stående galler för fönster oftast ej är tillräckligt. I den nya hästföreskriften, L101, står att galler ska vara utformade så att skaderisken minimeras dvs hålla för en hästspark.

ja, det blir tungt med så tjocka massiva stänger! huga!

Ok, så grova rör i rutnät är de senaste rekommendationerna. men hu vad det blir mycket att svetsa! Känns som ett evighetsprojekt nästan. Jag hade ett mindre rutnät åt fölen för ett tag sen och det kändes väldigt bra att veta att fölen absolut inte kunde fastna eller skada sig där.
Så jag får väl krypa till korset då,och sätta igång elsvetsen.:crazy::rofl:

Ja, men de håller för nästan vad som helst.

ja, det förstår jag! jag har några galler här med stänger,lite tunnare än dina, och det var inte helt lätt att få dem på plats, men raka o fina är de fortfarande efter många år.

BTW, fick en vild idé apropå rutnät; kanske man rentav kan ha rutnätsgaller ända ner till golvet? Undrar vad hästarna skulle tycka om det, de skulle ju verkligen "vara nära" varandra, nästan som en gemensam box. Finns nåt liknande nånstans?
:idea:

hej/P

För flera år sen såg jag något sånt i en tråd här på buke, så det finns de som valt en sån lösning. Det var en tråd som handlade om alternativ stallinredning tror jag. Om du söker kanske du hittar den?

Jag hittade tråden. Den heter "fyndiga ideer och lösningar"

Senast ändrad:

ja, det förstår jag! jag har några galler här med stänger,lite tunnare än dina, och det var inte helt lätt att få dem på plats, men raka o fina är de fortfarande efter många år.

BTW, fick en vild idé apropå rutnät; kanske man rentav kan ha rutnätsgaller ända ner till golvet? Undrar vad hästarna skulle tycka om det, de skulle ju verkligen "vara nära" varandra, nästan som en gemensam box. Finns nåt liknande nånstans?
:idea:

hej/P
Låt det stanna vid en vild ide ! Det verkar som om du "haft otur när du tänkt" ! :D för vilket nätgaller hade du tänkt dej ? Hästar kan sparka åt varandra !

har du läst hela tråden Bill? det låter inte så.

rutnätsgallret skulle bestå av helsvetsade rör minst 20 mm i diameter, där rutorna är max 50 mm. vilken häst sparkar igenom det?????:cool:

Jodå, jag har läst hela!
Jag kan inte se någon fördel med att ha galler ända ner till golvet. Det kommer med säkerhet att orsaka massor med spark åt varandra när det är matdags. Sen kostnaden och arbetstiden för att svetsa en hel box uppifrån o ner i rutnät. Så det var nog en tanke som kom till av ren otur! (eller dumhet på svenska!)

Så det var nog en tanke som kom till av ren otur! (eller dumhet på svenska!)

...eller för att jag gillar att tänka i nya banor...men visst har du rätt i att det tar tid att göra!
vad är det som säger att de skulla sparka mer för att de ser mer? Senaste forskning säger att hästar i "gruppbox" är lugnare än de som står i egen box, kanske skulle detta upplevas som att de inte stod lika ensamma?

"Fria öppningar i galler för stor och liten häst bör vara för: stående galler <25 mm eller 65-85 mm
Liggande galler <85 mm eller 160-200 mm eller >450 mm

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har precis startat ett litet företag där jag tillverkar pannband, främst till travhästar. Jag vill så gärna skicka med...
Svar
11
· Visningar
1 455
Senast: tara
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 367
Senast: Trassel12
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat