Sv: Galler

"Fria öppningar i galler för stor och liten häst bör vara för: stående galler <25 mm eller 65-85 mm
Liggande galler <85 mm eller 160-200 mm eller >450 mm

Ja, det där var allmänna råd i DFS 2004:17, 2 kap 6 § som gällde t o m den 31/7 2007. F r om den 1/8 2007 gäller DFS 2007:6
Saknr L 101
3 kap.Boxväggar och skiljeväggar mellan spiltor
10 § Boxväggar eller boxdörrar samt skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att hästarnas sociala behov tillgodoses. Dessa ska även vara utformade så att skaderisken minimeras.
Tillverkningsmaterial ska ha tillräcklig hållfasthet för att stå emot hästsparkar.
Allmänna råd till 3 kap. 10 §
Boxväggar och skiljeväggar mellan spiltor bör vara utformade så att:
1. hästarna kan se och höra andra hästar,
2. hästarna kan ha fysisk kontakt med varandra,
3. hästar som visar aggression mot varandra inte skadar eller stör
varandra, samt
4. hästarna inte kan fastna med hov, huvud eller käke.
Andra punkten gäller inte om det är uppenbart olämpligt att hästarna
har fysisk kontakt.
Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
Denna författning träder i kraft den 1 augusti 2007. Vissa föreskrifter träder dock i kraft vid en senare tidpunkt enligt följande:
3 kap. 10 § träder i kraft den 1 augusti 2010. Fram till dess gäller att boxväggar eller boxdörrar samt skiljeväggar mellan spiltor ska vara
utformade så att skaderisken minimeras.

Om man läser förarbeten så ingår hela boxens yta (minsta tillåtna) för den häst/ponny som står i boxen, dvs även fönster som finns där. Att skaderisken minimeras betyder att galler i princip ska tåla en hästspark.

Läste en artikel för ngt år sen om några som hade galler mellan deras storboxar, dessa boxar var till föl och unghästar
Måste ju klart bli bättre luft i boxarna med. Har själv lagt in mellanrum mellan plankorna i mellanväggarna.

ja, nu påminner du mig att jag har själv sett det på flera ställen! Lösdrifter för just föl o unghästar.
Jag håller på med mina "små"galler än så länge, men om jag blir "rik" nån gång och har råd att bygga om i mitt stall så skall jag överväga om det inte är jättesmart att göra boxväggar i ett rutmönster...
:) P

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har precis startat ett litet företag där jag tillverkar pannband, främst till travhästar. Jag vill så gärna skicka med...
Svar
11
· Visningar
1 455
Senast: tara
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 367
Senast: Trassel12
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt