Galler för hästar som hoppar över frambommen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nate
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 5 401
N

Nate

Har för mig att jag läste någonstans (ev här på buke) om att det gick att sätta samma sorts V-formade galler som det finns på vissa boxdörrar ovanför bommen för att förhindra att hästen hoppar över bommen i transporten. Är detta något som fungerar? Finns det någon här som använder sig av detta? Vart får man tag i detta galler? Hos någon släpåterförsäljare eller måste man specialbeställa det hos någon svetskunnig?

Hur gör ni andra som har hästar med tendens att hoppa över? Att binda tight fungerar inte... så svar med sådana tips undanbedes. Har hittills hyrt en B-kortsbuss varje gång vi ska iväg med ett rejält hösegel framför vilket har gjort att han de gånger han hoppat upp ej ramlat igenom utan kunnat hoppa tillbaka själv och nu har han inte hoppat över de sista gångerna vi åkt. Men vill köpa något eget så vi kan åka och träna själv i ridhuset utan att planera det en vecka i förväg. Tyvärr räcker ej pengarna till en buss utan det kommer att bli en transport med säkerhetsbommar som har snabbutlösning utifrån. Men vilka alternativ finns för att förhindra att de hoppar över? Säkerhetsbommarna hjälper ju inte förrän olyckan är framme.

Sv: Galler för hästar som hoppar över frambommen

Ang gallret så vet jag tyvärr inte. Det finns ju lösa galler att köpa hos tex utebox-försäljare men hur man sedan isf ska fästa det i transporten vet jag inte.

Men det jag sponant funderar på är om det inte fungerar med hösegel i din transport? Det finns ju att köpa hos mga släpåterförsäljare och är ju en billig variant om inte annat. Har hört förr om hästar som med tiden tröttnat på att hoppa över när de bara hamnar i höseglet.

Det är väl hingstgaller du menar?:)
Eller e de sånt som sitter emellen mellanväggen fram?:o
Iaf så går det att få installerad i de flesta transporter om man kontaktar återförsäljare!

Hingstgallret förhindrar ju ingenting utan det sitter ju bara mellan spiltorna så att hästarna inte kommer åt varandra. Det jag har för mig att jag läst om är ett galler som sitter ovanför frambommen med ett utskuret V. På detta sätt skall endast halsen kunna sticka fram ovanför bommen och ifall hästen försöker hoppa över bommen så kommer frambenen bara slå i gallret.

Aldrig hört talas om något v-format galler, men som saigon sa så vet jag också flera hästar som slutat hoppa över bommen när de satt upp ett hösegel.

När jag nu ändå är igång i den här tråden så kan jag ju passa på att fråga vilka transporter som har snabbutlösning på bommarna utifrån. Sånna med en skruvkonstruktion likt värmlandsvagnen, de billigare thulevagnarna och atec går bort utan det ska gå att släppa på det snabbt!

Finns det några fler som har det förutom Thule, Kylinge, Star Trailer och Boj? Hur är det med Fautras och Ifor Williams? De tycker jag också ser rätt schyssta ut men har inte fått fram ifall de har säkerhetsbommar eller ej.

Fast jag tycker att alla hösegel jag sett i transporter har sett så "rappliga" ut. Men det har ju fungerat i bussen iof.

Med ifor får du en insexnyckel och sen är det bara att se glad ut och skruva för att lösa ut bommen....

Jag tror inte att det gör ngt. att de är "rappliga" huvudsaken är att de täcker upp hela ytan framför, det är det som är viktigast tror jag.

ja, då går ifor bort iaf. Jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att jag inte vill hålla på att fippla med sexkantsnycklar i en stressad situation :D

Jag menar det, och sen dessutom att lyckas hålla reda på den lilla nyckeln...

Jag har bara erfarenhet av Kylinges bommar och de är supersnabba och fälls omedelbart. Har aldrig behövt använda mina, men det känns väldigt säkert. Har sett Bojs också, men tycker att de har lättare att kärva.

Ja kylinges variant är min favorit. En kompis har ett sådant släp. Det har han redan provhoppat i och det gick jättesmidigt att fälla ner bommen tack och lov.

Hur binder du hästen då? Binder du den i bommen borde den inte kunna hoppa.

De transporter han åkt har han varit bunden i bommen och i bussen är han bunden på sidoväggen. Spelar ingen roll om jag så kort fastspänd att han i princip har direktkontakt med bommen. Det är inga problem att skjuta rygg och häva över benen ändå.

Ta med transporten till nån svetskunnig och be dom sätta dit ett galler. Själv skulle jag inte köra hästen om den inte slutade gå över bommen.

Hur binder du hästen då? Binder du den i bommen borde den inte kunna hoppa

Kan tala om att jag band fast min häst (eftersom den hoppat över bommen 3ggr , då jag hämtade hem den, så jag var beredd tyckte jag). Jag band iallafall , i bommen, kort, sedan ett till transport grimskaft som gick underifrån så att hon inte skulle kunna stegra och till slut ett som gick uppifrån ner, så att hon inte skulle kunna gå under.

Det första hon gjorde var att gå över, sedan gick hon under, sedan över igen och tillslut gick hon under, ålade sig så hon låg med frambenen i andra sidan och bakbenen där hon hade stått och huvudet var snävt vikt upp mot bommen. Så när vi öppnade lilla dörren såg vi alla möjliga delar av hästen ,aldrig det vi ville se, ett hästhuvud!!!:angel:.
Hur som helst, vi fick ta loss alla bommar, sidoväggen och frambommen för att få ut hästen, sedan åkte min man i transporten och jag körde, jag har inte åkt någonstans med henne efter det, väntar på att våran buss blir färdig ;)...
Kan även meddela att jag lastar och åker iväg själv med mina andra hästar, men den där bara vägrar jag :eek: , har aldrig varit med om maken, jag skulle vara skit nervös bara transporten gungade :crazy: ...

Han har inte åkt transport sedan i våras. Har alltid hyrt B-kortsbussen sedan dess och i den har han slutat med att hoppa över bommen efter att han märkt att det inte gav någonting. Men vill kunna köra honom till träning etc utan att alltid behöva planera så mycket och därför vill jag köpa en egen transport. Och med tanke på tidigare erfarenheter med bomhoppning hos denna häst så vill jag välja det bästa alternativet.

Ska tilläggas att jag skickar in honom själv utan problem. Det är bara när han tycker att det inte passar honom som han gillar att hoppa upp och banka med frambenen. Samma beteende har han haft inne i boxen om någon annan fått mat före, om jag pysslar med min andra häst eller tar ut honom sist. Där har han dock fått klättrat på gallret bäst han vill för att upptäcka att det inte lönar sig. Men risken finns ju att han kommer att ta till det beteendet i någon situation framöver då han får för sig att "näe, här var det riktigt trist att stå". Och då vill jag ha en säker lösning.

Hingstgallret förhindrar ju ingenting utan det sitter ju bara mellan spiltorna så att hästarna inte kommer åt varandra. Det jag har för mig att jag läst om är ett galler som sitter ovanför frambommen med ett utskuret V. På detta sätt skall endast halsen kunna sticka fram ovanför bommen och ifall hästen försöker hoppa över bommen så kommer frambenen bara slå i gallret.

Jo,men har du en tillräckligt smidig eller viljestark häst o den kommer upp o fastnar i v:et har du STORA problem....:smirk:
Har du provat en "bakåt-åkare"?
Skaffa en övervakningskamera så ser du vad o när den lille ligisten gör:idea:

Att han åker baklänges som i lastbil, det finns såna transporter. Framförallt Ume har en sån variant.

Liknande trådar

Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 568
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 581
Senast: Lobelia
·
Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 693
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 998
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring