Galla vid knät.

G

Grimhild

Hjälp, upptäckte idag, efter ridpasset dessutom, en galla på höger framknä. Vad innebär det? Hur uppstår en sån? Hur länge kommer den finnas kvar? Ursäkta mina dumma frågor, men jag har verkligen inte en aning om vad som gäller! Kan man rida när hästen har en galla? :confused:. Veterinären kommer på fredag med anledning av vaccinationer, och jag ska naturligtvis konsultera honom då!

Sv: Galla vid knät.

En galla är inget annat än en svullnad i hästens ben. Den kan bero på massor av saker. Ledinflammation, överansträngt ligament, överansträngd senskida, fraktur i något av framknäts ben, en irriterad bursa (slemsäck som ligger som stötdämpare mellan strukturer i knät), ett sår som svullnad upp eller tom något så ofarligt som ett "blåmärke" med blödning under huden pga av att hästen fått en spark eller ramlat i hagen.

Har du ingen i ditt stall som kan titta på hästen och ge råd? Var sitter gallan? Beskriv så noggrant som möjligt. Har din häst plötsligt fått en enkelsidig galla som du inte vet vad den beror på ska du inte rida på den förrän du vet vad det är som är fel.

mvh
Lejonelle

Tack för din information! Veterinären kommer som sagt imorgon, jag ringde och frågade ut honom lite imorse, och han sa bara att jag skulle avvakta (och naturligtvis inte rida) tills dess. Har varit förbi min häst två gånger idag, svullnanden är densamma, men han är inte öm, och inte varm. Ska ta tempen på honom ikväll för säkerhets skull (får hjälp av en annan hästtjej då, ville inte göra det själv).

Upptäcke gallan efter ridpasset (!) igår, och under ridningen, vi hoppade t.o.m, vilket känns alldelles för jäkligt så här i efterhand (men jag såg upptäckte den ju inte innan) så gick han på som vanligt. Full galopp emot och över hindret.

Är ju förskräckligt dålig på det här med hästens anatomi... :( Svullnaden sitter på yttre sidan av benet, ungefär mitt på knäet (mitt på sidan av knäet allstå), och är ganska stor, förstår inte hur jag kunde missa den före ridpasset :crazy:.

Han går f.ö på lösdrift, så att hålla koll på den vid vila går ju inte. Men om vet. rekommenderar det så kommer jag naturligtvis stalla in honom en tid.

OK, vi får se vad vet säger imorgon. Hoppas inget allvarligt problem, skriv gärna och berätta.
mvh
Lejonelle

Om inte gallan försvinner skulle jag nog åka till klinik och röntga. Distriktsveterinär kan ju i pricip bara göra göra böjprov och se om hästen är halt eller ej.
Min häst hade en utbuktning på samma ställe, det var artros, så det är ju liksom en led precis där.

Vet. konstaterade att det var något som kallades "carpal tunnel syndrom", något som också kan drabba människor i form av s.k tennisarmbåge till exempel. Det beror alltså på någon form av förslitning/överbelastnig av carpus (knä't, eller en sena i knä't? hängde inte riktigt med när han förklarade :o ).

I fallet med min häst så kan det bero på att han är inåtåad och har lindrig hovbroskförbening. Vet. rekommenderade att jag skulle ta kontakt med hovslagare som skulle se över hovarna lite för se vad som kan göras för att han ska gå mer "jämnt".

Blir lite mediciniering med anti inflammatoriskt några veckor... vi pratade också om ultraljud men bestämde att avvakta så länge. Tills vidare blir det vila alt. lugna promenader. Men det vore nog skönt, att för säkerhets skull kolla igenom benen ordentligt på klinik.

Någon som har erfarenhet av syndromet? Vore kul att veta mer!

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 589
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 118
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 272
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama