galla i kotled

Z

Ziemona

sitter här och funderar, om en häst är gallig/svullen i kotleden, är det alltid nödvändigt att behandlas vidare?
Hästen i fråga är 4 år, rids ca 4-5 ggr i veckan och då i ca 40 min.
Har senaste veckan märkt av liten ansamling i kotleden vf, och även lite hf.
Jag har börjat med butta och tänkte låta henne vila kuren ut.
Hon är inte halt, och visar inga tecken på missnöje vid ridning.
Galla vid senorna är ju ingen fara så länge de är jämna och minskar vid ridning, men vad gäller kotleden?
Känns lite dumt att lasta in en ohalt, pigg häst och åka till vet pga. lite (och jag menar lite) svullnad, eller?
usch, ju mer man vet desto mer inbillningssjukdomar (från mitt håll....) tycks mina djur få:crazy:

Sv: galla i kotled

En galla är inte en swullnad. Det är en ökad mängd ledwätska i en led eller annat ledutrymme. En galla innebär inte per automatik att hästen har en ledinflammation, men ledgallorna bör man wara obserwant på.

Så länge hästen är ohalt ser jag ingen större anledning att wila den helt, däremot backa i mängden arbete/kraw och se öwer de faktorer som är kända för att orsaka kotledsinflammation; ridning (form - framtung?, enformigt, för hård träning för nuwarande utbildnings- och konditionsstatus mm), underlag, howwård osw.

Många hästar får ju äwen mindre gallor i kotlederna i samband med foderomställningar - har ni precis stallat in?

Ger du butta på eget bewåg? Att wila hästen under den behandlingen är förnuftigt eftersom hältor kan maskeras. Har hästen ingen inflammation finns det ju fö ingen anledning att medicinera alls.

KL

Vill absolut inte kapa tråden nu, men tycker det känns onödigt att posta en ny.

Om gallor inte försvinner efter ridning, utan nästan blir värre, är det illa då?

Mängden ledwätska i en led (eller senskida) regleras till wiss del aw blodcirkulationen i benet. Eftersom den ökar i samband med rörelse så kan också dränaget aw ledwätska öka. Men en galla förswinner sällan helt efter ett ridpass. Många förwä[ks]lar gallor med "swullnad" - en swullnad som beror på wätskeansamling förswinner så gott som alltid efter ridning eller hagwistelse, medan en swullnad pga en skada i området snarare förwärras.

En galla som förwärras efter ridning, som är stor (känns hård, wätskan i ledutrymmet spänner ut ledkapseln som en wattenballong, olika mycket watten i gör att ballongen känns mer eller mindre hård!), endast finns på det ena aw benparet eller sitter i en led och inte förswinner bör undersökas.

Tack för ditt svar!

Min fråga var väl precis den, att om man alltid kan räkna med att det är en inflammation när gallan är i en led, men det behöver det alltså inte vara.
Mja, foderbyte, ca 2-3 veckor sedan började de få hö, och mängden har gradvist ökat upp till nuvarande 8 kg om dagen. Igår började vi blanda in hösilage, men gallan har ju varit där tidigare.

Ja, jag ger henne butta på eget bevåg, det är kanske dumt och jag brukar inte ägna mig åt egenmedicinering, min tanke var att ge henne detta, låta henne vila och därefter se om gallan är borta.

Jag börjar bara undra om jag inbillar mig detta, för att jag är övernojig. Om man tänker sig senskidan, så är den torr, och när man sedan känner på leden, så är där en liten utbuktning, som känns "sviktig", inte hård, men fylld.
Men jag kan ärligt säga, hade jag haft detta 2 år sedan så hade jag inte märkt det, eller ens reflekterat över det.

Ska jag åka till vet för säkerhets skull? förmodligen hade hon ju fått butta, till att börja med. Å andra sidan hade jag fått veta om hon markerar på böjprov, vilket jag inte vet nu, men hur många kör in för ett "ifall om att" böjprov...

Ang underlag så går hon ca 3 dagar i fast paddock, och 1 dag på grusväg. Vi hoppar inte, och inga vilda galopper heller. Men kanske att jag ridit henne framtungt, jag har mest låtit henne gå i låg form och bestämma själv, men det kanske inte är så bra. Hon är annars en smal häst, så hon släpar ju inte på en massa extravikt. (utom min.....:o)
Skos gör hon var 6:e vecka.

Mängden ledwätska i en led (eller senskida) regleras till wiss del aw blodcirkulationen i benet. Eftersom den ökar i samband med rörelse så kan också dränaget aw ledwätska öka. Men en galla förswinner sällan helt efter ett ridpass. Många förwä[ks]lar gallor med "swullnad" - en swullnad som beror på wätskeansamling förswinner så gott som alltid efter ridning eller hagwistelse, medan en swullnad pga en skada i området snarare förwärras.

En galla som förwärras efter ridning, som är stor (känns hård, wätskan i ledutrymmet spänner ut ledkapseln som en wattenballong, olika mycket watten i gör att ballongen känns mer eller mindre hård!), endast finns på det ena aw benparet eller sitter i en led och inte förswinner bör undersökas.

Tack för ditt svar!

Gallorna är liksidiga på båda bak. Han har alltid lite gallor, de går upp och ner men nu på sista tiden tycker jag att det har blivit en aning mer "fyllda" efter ridning. De är fortfarande mjuka o inte hårda eller direkt varma. Skall börja kyla efter ridning för o se om det blir bättre :)

Lånar tråden

Min häst har gallor på alla fyra mer eller mindre. Jag uppmärksammade detta ganska snabbt efter att jag köpt henne och börjat rida henne. Hon var då 5 år och inte mycket riden innan.
Jag har låtit henne få mycket viloperioder under dessa 2 år, varav en på 4-5 månader då jag fick barn.

På ena bak är gallan större och tämligen opåverkad efter ett ridpass. Jag har ridit henne lite framtung, men då borde hon väl vara mer gallig fram istället och det är ytterst lite på framkotorna.
´
Hon är ren i samtliga gångarter, har ingen sida hon är sämre på.

Jag uppfattar det som att vid kyligare väder, tex regn så är gallorna mindre och nästan bortaför att nästa dag när solen skiner och det är varmt igen kan den på det värsta benet vara ganska stor.

Hon avlastar inget ben i stallgången osv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Hej! Behöver lite goda råd och tips inför hur jag ska tänka eller vad ni själva tänker. Efter många om och men hittade jag äntligen en...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 007
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar