Galla i frambenen - när behöver man oroa sig?

Sofie.S

Trådstartare
Har blivit fixerad av att klämma och känns på hästens framben hela tiden då hon ibland har galla. Ibland är den lite svampig eller ibland lite fastare men ändå lite svullen. Oftast har hon galla när hon har stått i flera dagar och även på morgonen ibland.

Dock så försvinner gallan alltid efter att jag har ridit eller att hon har rört på sig. Behöver jag vara så orolig som jag är?

Visst är det väl bra att visitera ofta men jag fasar alltid det värsta och är livrädd för gallor.

Varför drabbas hästar av galla?

Sv: Galla i frambenen - när behöver man oroa sig?

Nä, jag skulle inte ha oroat mig. Mjuka gallor som verkar förknippade med vila och försvinner vid ridning brukar bara betyda att hästen har lite taskig cirkulation i benen.

En galla innebär en ökad mängd ledvätska, antingen i led, senskida eller bursa. Vid inflammation i en led ökad ledvätskeproduktionen och man ser att hästen får en galla. En enkelsidig galla som känns spänd/hård och inte försvinner kan betyda att hästen har en inflammation på gång. Även nedsatt cirkulation (hästar har generellt lite svårt med cirkulationen i benen om de står på box eller inte rör sig särskilt mycket - för att blodet ska pumpas tillbaka till hjärtat på bästa sätt krävs rörelse och aktivering av blodpumpen i benen/hovarna) kan ge gallor men dessa är vanligen liksidiga och försvinnen vid motion. En häst som har en äldre skada i ett ben kan ha lättare för att få gallor på detta ben pga att t ex en ärrbildning försämrar cirkulationen ytterligare.

Bete kan också ge gallor, ffa i kotsenskidorna bak. Detsamma gäller vid en obalanserad foderstat, foderbyte mm.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 723
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
2 034
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag börjar bli orolig över brorsan. Han brukar inte vara så jätteaktiv med mobilen dock... Men, grunden till oron... Han lånade en lite...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 156
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 384
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka