Novali01
Trådstartare
Ja som jag skrev i Vänta föl tråden så fick Britta en hingst igår morse. Först var allt lovande, hon låg o hummade mot honom men när dom sedan reste sig upp blev hon rädd för efterbörden, trodde tydligen det var han som sprang efter henne o gick sen till attack mot honom. Vi provade att hålla henne tills efterbörden gick strax efter men när han närmade sig så kosparkade hon o högg efter honom. Tog isär dom o mjölkade ur henne vilket gick bra o har gått bra sen dess. Mjölkade hela gårdagen, försökte 2 ggr sedera henne men då fattade inte ungen hur han skulle göra. Nappade honom och sen efter en foalcheck fick han en påse plasma. Han har varit väldigt pigg hela natten och jag har gett honom 1 gång/timme.
Idag kom vet på morgonen o vi sederade, gav oxytocin och då äntligen fick den lille till det så han diade. Har gjort om det igen och det gick ok även då men så fort minsta lilla av sederingen går ur kroppen på henne så kosparkar hon mot honom o har slickade öron. Han får äta o sen försvinna ut ur boxen. Strax dax för nästa mål under sedering igen. Är det någon här som tror på att hon kommer ge upp? Eller ska jag söka reda på en amma redan nu? Problemet kommer ju bli inatt när jag är själv, svårt att både hålla ordning på henne och honom så han inte kommer i närheten av hennes bakben...nu på dagen finns det ju tillgängliga kamrater som kan hjälpa till. Hon har förstås fått smärtlindring också iform av metacam intravenöst.
Idag kom vet på morgonen o vi sederade, gav oxytocin och då äntligen fick den lille till det så han diade. Har gjort om det igen och det gick ok även då men så fort minsta lilla av sederingen går ur kroppen på henne så kosparkar hon mot honom o har slickade öron. Han får äta o sen försvinna ut ur boxen. Strax dax för nästa mål under sedering igen. Är det någon här som tror på att hon kommer ge upp? Eller ska jag söka reda på en amma redan nu? Problemet kommer ju bli inatt när jag är själv, svårt att både hålla ordning på henne och honom så han inte kommer i närheten av hennes bakben...nu på dagen finns det ju tillgängliga kamrater som kan hjälpa till. Hon har förstås fått smärtlindring också iform av metacam intravenöst.