Galet föl

quintess

Trådstartare
Har fått ett föl som är fullständigt galet... Hon är nu 5 månader och har lärt sig att man utan problem kan hoppa staketet för att komma ut ur hagen. Staketet är 130 och ungen är nästan 135. Visserligen är det hoppstammat men någon måtta får det väl vara? Utöver det struntar hon i sin mamma och sin flock och gör vad hon känner för. Vi brukar alltid ha med våra föl lösa i skogen då vi bor så pass till att de kan få följa med på korta turer för att lära sig att sätta fötterna rätt mellan stockar och stenar. Henne fick vi sluta ha med för en månad sedan då hon rätt som det var ledsnade och rymde hem (trots stoets förtvivlade gnäggningar). Att lämna henne ensam i boxen är inga problem, men att ha henne i hagen med mamman, fungerar inte längre om jag rider någon av de andra hästarna, eftersom hon helt plötsligt hoppar ut ur hagen och går sina egna turer. De andra i flocken tillrättavisar henne men det verkar inte som att hon bryr sig. Är nu lite rädd att lämna henne i hagen med de andra, eftersom hon utan problem kan hoppa ut och gå en egen tur.. Har ni varit med om nåt liknande eller har ni några tips på vad man ska göra åt detta "problem"?

Sv: Galet föl

Aldrig varit med om någon som faktiskt hoppar ut... Men att föl och sto inte har så stort utbyte av varandra har jag varit med om innan. Vet en fölunge som slog sig gul och blå i boxen om man skulle ha honom där själv, men som glatt stanande i hagen med polarna, med mamma både inom och utom synhåll... Föl som ger sig av själva har jag inte varit med om men att ha två fölungar lösa gör jag inte om, dom försvinner bara i ren äventyrslusta och så får man jaga dom...

Och tja, dom som hoppar måste väl börja någon gång... även om det brukar dröja lite längre... Så nej jag vet inte vad jag ska säga, mer än: suck...

Ja höja staketen är ett alternativ. Lovande i hoppning ville jag ju ha, men kanske inte så lovande vid den här åldern... ;)

Har du tur slutar hon nar hon blir aldre.. har du otur... sa eh ja.. kan du ju alltid bygga bisonstaket? ;)

*flin* de sager att man ska vara forsiktig med vad man onskar sig - man kan faktiskt fa det! ...glom inte halla oss uppdaterade om henne sen nar det ar dags for inridning och inhoppning sa smaning om!

De hade en hast har som envisades med att hoppa ut... och hoppa ut.. och hoppa ut.. till slut retirerade de till att helt sonika lata hasten dra ett dack bakom sig, da kunde han hoppa ut men inte ta sig nanstanns.. men hoppa in igen kunde han >.< Det ar nog inte att rekommendera att gora iofs, men en lite halvrolig fotnot for att fa dig att le lite ;) (hasten saldes senare till ontario som hopphast.. hur det gick dar har jag ingen aning om.. haha)

Kan du inte se till att hon får några ordentliga stötar av eltråden så att hon får respekt får staketet?

Det är enkelt åtgärdat du köper sådana lösa spröt som finns till att göra distanser om det behövs när man har hästar på båda sida av staketen de går alltså uppåt/snett inåt i hagen sätt i en tunt 2 cm platt band där med ordentligt med ström i så har du botat henne första gången hon försöker för det klarar hon inte att taxera på eftersom översta linan då är närmre henne än vad hon tror, hon kommer säkert att gå på näsan så det sjunger om det och få sig en rejäl stöt men sen kan jag lova dig att hon slutar hoppa elstaket. Vet flera som botat korkade unghästar på det viset, det blir ju liksom farligt i längden om de håller på så man får ta risken att de skadar sig för att lösa det de brukar dock tåla rätt mkt de där små krabaterna, är inte ett helt ovanligt beteende att hoppa över framförallt hos föl som inte har jämnåriga kompisar och därmed är understimulerade

Det är enkelt åtgärdat du köper sådana lösa spröt som finns till att göra distanser om det behövs när man har hästar på båda sida av staketen de går alltså uppåt/snett inåt i hagen sätt i en tunt 2 cm platt band där med ordentligt med ström i så har du botat henne första gången hon försöker för det klarar hon inte att taxera på eftersom översta linan då är närmre henne än vad hon tror, hon kommer säkert att gå på näsan så det sjunger om det och få sig en rejäl stöt men sen kan jag lova dig att hon slutar hoppa elstaket. Vet flera som botat korkade unghästar på det viset, det blir ju liksom farligt i längden om de håller på så man får ta risken att de skadar sig för att lösa det de brukar dock tåla rätt mkt de där små krabaterna, är inte ett helt ovanligt beteende att hoppa över framförallt hos föl som inte har jämnåriga kompisar och därmed är understimulerade

Men kan inte en sån åtgärd göra henne rädd för att hoppa överhuvudtaget?

Kanske sätta upp några hinder i hagen? Lite stockar här och var att hoppa över så hon får utlopp för hopplusten inuti hagen. Med andra ord gör insidan av hagen intressant.

Nej det är inget de applicerar över till vanlig hoppning.
Det är ju knappast ett sug på att hoppa hon utövar utan bara att det är vägen ut till något roligt/spännande. Är inte särskilt smart i det läget att ge henne något att träna upp förmågan på det ger bara omvänd effekt. Däremot så är det ju bättre att åtgärda orsaken till att hon finner det så tråkigt i hagen att hon måste hoppa ut. Är ju inte en särskilt rolig uppväxt för en unghäst om den är uttråkad och understimulerad hela tiden, se till att föl i den åldern har jämnåriga att leka med är det som bäst stimulerar dem.

Håller med Gylle, en utmärkt lösning som ofta är ekonomiskt försvarbar också. Och innebär att hästen kan gå kvar i den vanliga hagen, så man slipper sätta ungen i hingsthagen ensam.

(sedan kan du väl alltid sälja den som modigt fälttävlansämne ;))

Har du sett att fölungen faktiskt hoppar över, jag har varit med om ett par som lärt sig att krypa mellan, och om det är så, kanske det hade räckt att sätta upp en till tråd mellan!?

Ja dessvärre har jag sett henne hoppa ut, så en tråd räcker knappast. Jämåriga kompisar har hon som hon konstant leker med så det är knappast problemet och hinder finns i hagen som hon och de andra hoppar då och då. Så en tråkig uppväxt utan hästkompisar skulle jag knappast påstå att hon har utan snarare lite egna idéer. Idag har hon iaf varit kvar i hagen så hon kanske slutar självmant. Har dock höjt den sidan som hon hoppade på.

Jodå en tråd räcker effektivt om den är satt som jag sa eftersom hon då omöjligt klarar att taxera på den utan hon kommer hoppa rakt in i den och få sig en smäll/tappa balansen, sen brukar de vara botade. Bättre att ta tag i saken direkt och inte vänta på att en olycka sker tex att hon lös kommer upp på en väg och en oskyldig bilist kanske skadas.

Var och hälsade på i Bondarp där Irco Marco bodde och han hade ett mkt tätt trästaket på dryga 2 m mellan honom och stohagarna. Hans hage var avlång o rätt smal så han hade inte mkt ansats när han försökte.
Inte för att det emellanåt hindrade honom från att ändå försöka så de hade fått höja det nån gång långt efter att han hade fyllt 20 år :grin:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 171
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 691
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 283
Senast: malumbub
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv