"Galen" vid uttag av annan häst.

K

Kurant

\"Galen\" vid uttag av annan häst.

hmm!
Jag har ett halvblod som är super go att ta in själv och göra iordning ensam i stallet och annars också, men!
Om man tagit in henne i sin box och sedan tar ut någon annan häst då dem ska rida, tex, så blir hon fullständigt galen!
Det blir en helt annan häst som kastar sig runt, skriker som en skrikapa, och sparkar o hoppas runt i boxen..
Hon blir alldeles upprörd och det är nääästan omöjligt att få henne på andra tankar..
Joo, faktiskt, det är omöjligt..
:(

Absolut INGEN aning vad jag kan göra åt detta..
:confused:

Re: \"Galen\" vid uttag av annan häst.

Mitt halvblod var likadant. Det gick bra för henne att lämna de andra hästarna, men att bli lämnad klarade hon inte av. Det blev väl lite bättre med tiden, så det är nog bara att träna korta stunder.

Den nya shettisen i stallet nu blev oxå helt hispig när jag tog ut in häst, drog genom staketet och sprang runt och skrek hela tiden, men hon är mycket bättre nu efter redan någon vecka eller två, hon insåg väl att hon inte alls blev övergiven för gott.

Hoppas det löser sig, jag vet hur jobbigt det är!

/ Maris

Träna träna och åter träna är ett måste. Korta stunder ensam inne är jättebra. I början kan en person vara med i stallet och tala lugnande, så de känner att de har något sällskap iallafall.

Som sagt, träna korta stunder ofta. Försök få hennes uppmärksamhet på ngt bra sätt, själv löste jag det genom att skramla med en colaburk fylld med grus, och sen så pratade jag lite lugnt med pållan och gav henne godis när jag hade hennes uppmärksamhet, har varvat det med att massera henne på favoritställen som ger väldigt mkt avslappning.

Sen kan man provocera fram beteendet och träna hästens toleransnivå genom atyt låna en annan häst och leda den igenom stallgången medans hästen är i sin box. Dom brukar bli väldigt upprörda de första gångerna men sen så släpper det.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 568
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama