*Galen på sadlar till nya hästen*

Sv: *Galen på sadlar till nya hästen*

Detta är sadeln där jag tycker han behöver vidare bomvidd, men nu när jag kollar noggrannare så är jag inte så säker på saken längre... :confused: Sadeln är ju i princip ny så stoppningen har ju inte ens "satt sig" ännu. Fast det kanske ÄNDÅ vore bäst med vidare bomvidd?

DSC09545.jpg

DSC09538.jpg

Det är som vanligt svårt med hans sadelläge, men här går bogbladen faktiskt fria - även om det inte är den största av marginaler...

Jag tror inte han behöver en bredare bom. Ser ut att ligga helt okej, dock hade en lite rakare sadel varit mer optimal. Hur är sadeln när du rider? Åker den runt? Hur är hästen?

Sadeln åker inte åt sidorna eller fram och tillbaka. Dock när jag sadlar längre bak än jag gjort på bilderna ovan så glider den fram och lägger sig där den ligger på bilderna.

Som jag skrev i tidigare inlägg så tycker jag den är lite för svängd, men om stoppningen är så pass mjuk som den är nu - kan den forma sig efter hästen då och bli lite rakare? Eller är det kört pga. bomformen?

Nu är denna gränsfall i sitsstorlek för mig, jag borde nog eg. ha en halv storlek större iaf, men ändå. Kan vara bra att veta om Tristan är helkörd för hästen eller om jag kan ha den modellen.

Hästen går för övrigt jättebra med sadeln.

Med ny mjuk stoppning är det större chans att den formar sig bra efter hästen än om den är hårt stoppad.
Om du gillar sadeln och hästen går så bra hade jag behållt den (vad jag förstod hade du den sen innan?), för hästen ska ju förhoppningsvis muskla upp sig en del. Om du funderar på att köpa en så går det ju att hitta beg och då kan du satsa på en bomvidd bredare (och ev ha en pad eller stoppa upp den lite) och köpa en sitsstorlek större.

Så det är ingen katastrof att rida i den om den är lite för liten?
Jag får precis, preciiiis plats med en hand bakom.

(Jag har iofs sett toppryttare rida i sadlar som är minst lika för små för dem :cool:)
DSC08900.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Får du precis plats med en hand bakom är det nog inga problem. Om du däremot känner att du inte får plats (får inte plats med benen eller din sits påverkas negativt) så får du byta upp dig en storlek. Annars så borde det inte bli problem...

Tack så hjärtligt för all din hjälp :bow: Kanske jag inte behöver sälja sadeln just nu - trots allt! :idea:

Dock är jag jätteledsen nu för min häst har nu fått sviter av Bates sadeln då han ömmar i ryggen :cey: Ändå red jag INTE mkt/länge i den, men var tvungen att ha den förra torsdagen då jag skulle träna hoppning för instruktör - hade ingen annan. Under och efter passet förändrades hästens humör totalt (mitt i hoppträningen började han bryta av osv. Dagarna efter var han sur, ville inte lastas, bockade när jag skulle sitta upp) och jag trodde det berodde på "unghäst-trots-ålder", men tyckte det var lite konstigt att det gick så tvärt (från att hästen varit en ängel trots sin ringa ålder). Efter bockningen red jag ett lydnadspass (han ska ju inte lära sig att bockning = matte slutar rida), men lät honom vila en vecka efter det sen för det visade sig att hästen ömmar jättemkt :cry:

Jag har ändå varit noggrann med att känna igenom ryggen då jag ju misstänkt att sadeln inte varit bra för honom, men först nu reagerar han (och inte så lite heller) så det blev väl droppen som gick bägaren att svämma över - hoppasset i torsdags (hemma rider jag honom aldrig så länge och hårt).

JAG KÄNNER MIG JÄTTEHEMSK!!!!!!!!!! Jag skulle ställt in träningen! :(

Igår testade jag ett skrittpass med syrrans supermjukt stoppade (ÄNNU mjukare stoppad än min Stübben) Dominus dressyr (som eg är för svängd, men blev bättre med spänd sadelgjord och så hade jag både schabrakpad och fårskinnspad under och då var hästen sitt gamla vanliga underbara jag :love:

Haha - snyggt klädd jag är :angel: Jag hade inte tänkt rida igår eg. :D
DSC00131.jpg

DSC00129.jpg

Han blev inte såhär av Stubbensadeln då? Du är säker på att det är Batesen?

Tänk såhär - du har lärt dig nåt nu och du kommer förmodligen inte göra om det. Alla gör vi misstag, men du vet bättre nu! :) Hoppas han blir bra i ryggen igen och att Stubbensadeln kommer funka (ett tag iaf).

Nej, jag provade bara Stübbensadeln på honom i början när jag köpt honom (juni) och en gång till vid ett senare tillfälle (typ augusti eller om det var i början på september) sen dess har jag inte ridit i den. Det sista har jag ju iofs knappt ridit i Batesen heller, eftersom jag visste att den inte var bra för honom. Men som sagt behövde jag en hoppsadel i torsdags och hade bara Batesen att tillgå. Men jag borde ju inte ridit den dagen alls, vet jag ju nu i efterhand. Men trodde allvarligt talat inte att det skulle bli så illa - eftersom han inte reagerat förut (utan tvärtom gått som en gud med den). Men det är ju ingen slump anser jag att problemen började i mitten på passet i torsdags och fortsatte därefter.

Efter att läst det jag skrivit måste jag förtydliga att det var alltså torsdag förr-förra veckan, inte denna som varit... Men det kanske framgick!

Okej... Gör så att du provar Stubbensadeln på honom igen när han känns okej. Går han inte bra med den då så får vi komma på nåt annat...

Kan ju meddela att svaret på mina böner blev en Spirit!! En underbar sadel som passar både mig och hästen PERFEKT!!!! :bow: Trodde aldrig det skulle hända! Jätteskön! Mjukt, flat säte och smal midja. Mjuka vulster med mjuka utanpåliggande stöd. Inga bakåtskurna kåpor som tvingar bak benet = funkar inte för mina höfter, utan perfekt möjlighet för mig att kunna ha lite friare sits och kunna korta lädrena ifall jag behöver! Trevlig kvalitet på läder och hantverk samt otroligt mjukt stoppad = bra för hästens rygg. Bred kanal är det också! LOVE IT! :love:

Tyvärr inga bilder där sadeln är på hästen, men här är sadeln iaf!

IMG_0933.jpg

IMG_0934.jpg

IMG_0944.jpg

IMG_0946.jpg

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911
Utrustning Alla mina andra hästar har haft sadlar som glider fram, och även denna borde ha det tycker jag, men icke! Sadeln glider istället bak...
Svar
19
· Visningar
2 565
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
847
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur