*Galen på sadlar till nya hästen*

Sv: *Galen på sadlar till nya hästen*

Min häst påminner lite om din i ryggen, hög, ,lång manke och rätt bred, men inte överyggd och lite mer svängd rygglinje. Men - sadlarna åker fram...

Provade ut sadel hos ett känt företag och typ allt åkte fram. Den som gled minst och den det blev är en Spalding Finesse med en fårskinnspad under. Sadeln är superskön, men helst hade jag ju velat slippa paden, men inget funkade och då provade jag ändå säkert 20 olika sadlar. Alla gled fram, han rör sig rätt stort och den förra ägaren hade samma problem.

Tror som du att man lätt luras att sadla lite för långt bak när de har sån där lång manke, och då glider den ju automatiskt.

Lycka till!

Tack för ditt svar och lyckönskningen! :bow:

Jag har nu ridit två dagar med schabrak + fårskinnspad och den ligger bättre då :bow: Fick godkänt från min dressyrtränare också och han blev positivt överraskad när jag avslöjade att det var en bomlös :D

SÅ DRESSYRSADELN ÄR AVKLARAD :banana:

Nu är det hoppsadeln kvar... :crazy:

Jaha... så länge fick den glädjen vara... :( Det blev som jag var rädd för med den bomlösa = mitt bäcken klarar inte av den :cry: Den blir för bred för mig... Så nu vet jag inte hur jag ska göra - om jag ska "tvinga" mitt bäcken till att vänja sig (går det öht när man har ett problem-bäcken :confused:) eller så får jag sälja den och köpa en bomsadel igen, med smal midja... *suckar*

Hur bred är midjan på den?
Hur känns det när du rider i den? Känns det som att bäckenet pressas utåt och det är smärtsamt hade jag inte fortsatt rida i den (iom att jag inte vet vad det kan få för konsekvenser), men om det blir lite bättre för varje ridtur då kan jag tänka mig att det är muskler som måste anpassa sig.

Det är snarare så att det blir värre för var gång jag rider :cry:

Jag har en likadan sadel som du, & den är väldigt bred. Men om den är helt ny så kan det bli iallfall lite bättre. Jag har haft min sen i juli & tycker att den blivit bättre. Kanske för att den format sej mer efter hästen, jag vet inte.

Ang att den åker fram -Nåt som jag gjorde fel var att jag satte mej lite för långt bak i den & då liksom tryckte den framför mej när jag red = den åkte fram. Nu när jag sätter mej lite längre fram hamnar mitt bäcken i en annan position & jag får då en bättre & stadigare sits + att det inte stränar lika mycket i ljumskarna..

Hoppas det löser sej! :)

Tack för inlägget :bow: dock tror jag inte att jag sitter för långt bak, men iom att sadeln gled fram lite så kanske slutresultatet blir att jag sitter för långt bak... :confused: Hängde du med? :p

DSC09950.jpg

Bild från första provridningen, numer har jag fårskinnspad under och då ligger den bättre.

Precis så blir det för mej i galoppen, min häst har väldigt mycket ryggrörelse och liksom kastar upp både mej och sadeln vilket resulterar i att sadeln kanar fram & jag hamnar för långt bak.. men det blir precis samma sak oavsett sadel tyvärr..

Jag har en Kavalkadeschabrak under min, ett KavalTop Vario som man kan fylla upp med tunna "paneler". När sadeln kommer upp från ryggen tycker jag att den blir lite smalare i sätet. Men du har ju redan provat med fårskinnspad.

Lider med dej, det är jobbigt med sadlar.. tänk om man hade råd att ha ett tjogotal hemma & byta eftersom hästen ändrar sej..

Har du provat Jensen sadlar? Kanonsköna hoppsadlar och kan finnas begagnade hos ÅF. Du kan dessutom få prova min...vi bor ju inte så långt från varandra!;)

PM:a om du är intresserad.

Vad surt :( Hade jag varit du hade jag inte fortsatt rida i den. Se om du kan prova en likadan som är inriden. Med lite tur kanske den bara måste ridas in.

Det verkar som att Stübbens dressyrsadlar + Bates Innova är det enda som fungerar för mig. Jag har provsuttit mängder av sadlar i butiker och dessa två var de enda jag kunde sitta i en längre stund. Nästan alla dressyrsadlar har för bred midja för att mina höfter skulle klara det. Det var några få som hade hyfsat smal midja, men som inte fungerade av andra anledningar (jag hamnade fel, det var "fel klossar", sätet i övrigt funkade inte osv).

Jag tycker iofs Stübben Tristan DL är en kanonbra sadel (har en just nu) men den verkar inte ligga optimalt på hästen, som säkert för det första behöver vidare bomvidd (detta är en 31:a) och sen är den lite för svängd. Just detta ex som jag har är också en halv storlek för liten för mig, så det är ju inte aktuellt med just denna ändå.

*Går det med stoppning ändra en Stübben så det passar min häst? Eller blir det fel oavsett vilket pga. bomformen?

*Vad finns det för några DRESSYRSADLAR som har precis lika smal midja som Stübben?

Ang hoppsadel kan jag tillägga att jag provsatt en County Symmetry och :love: den, men såg direkt att den (i rätt bomvidd) inte skulle lämna mankfrihet till hans höga, långa manke. Så den är ute ur leken, tyvärr :(

Jag är inte speciellt kunnig. Har haft tur med Thorowgood. Fishinläggen är bra. Det är ju en syntetssadel, men mycket skön. Jag hade enorma problem att hitta något som passade mitt varmblodssto, nu funkar det.

Priset är ju helt klart fördelaktigt där, men... hm.. jag vet inte. Hade helst haft lädersadel, den nya T6an ser iofs jättefin ut, men har hört att den är rätt så smal? :confused: Sen på hoppsidan tycker inte jag det finns något av intresse för min del.

Griffin tror jag inte är nåt alternativ för dig. De är inte så sköna... Är du känslig är det nog bättre att du lägger lite extra pengar på bra sadlar så du slipper få problem med höfter/bäcken.

Har du provat Passier? De har en smal midja... Och en nyare hade nog kunnat passa din häst. (både hopp & dressyr)
En Stubben Maestoso eller Avalon är isf dom Stubbensadlarna som jag tror kan passa. Bland hoppmodeller tror jag att någon CS modell kan passa. (alla med CS efter modellnamnet har samma passform)
Om de du provar ser lite för böjda ut, beställ med kilbossa och be dom stoppa den så den blir lite rakare (kilbossa kostar 600 kr extra, stoppningen är gratis)

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911
Utrustning Alla mina andra hästar har haft sadlar som glider fram, och även denna borde ha det tycker jag, men icke! Sadeln glider istället bak...
Svar
19
· Visningar
2 565
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
847
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur