*Galen på sadlar till nya hästen*

Sv: *Galen på sadlar till nya hästen*

Jag har noll erfarenhet av sadlarna så det bästa är väl förstås att bilda sig en egen uppfattning. Jag har ju trots allt läst MER positivit än negativt om KenTaur sadlarna.

Annars är jag rätt mkt inne på Kieffer o Passier just nu. Så trist bara för jag har så känslig rumpa :o så nedrans häst som inte kan ha universums skönaste sadel (= Bates Momentum). Kanske ska byta häst istället för sadel :devil: (Skojar givetvis :p)

Det finns ju sadlar som inte ger för högt tryck vid manken även om hästen är överbyggd. Men det beror ju på hur hästen är... Att ge tips över internet till överbyggda hästar är väldigt svårt, mycket lättare IRL så man ser hur sadlarna beter sig och ser hur bred hästen verkligen är...

Men sadlar som generellt passar bra på lite överbyggda hästar är bl.a. County (hoppmodeller antar jag att jag ska tipsa om nu? Countys hoppmodeller är rakare än dressyr, och Symmetry är rätt rak men för lite överbyggda hästar), Passier, Kentaur, KN.

OK! :idea: Men då låter det som om jag är på rätt väg i mitt sadel-letande!! THANK YOU :bow:

*Lånar knapp av mig själv*

Glömde skriva att jag även testat Equipe Freeland på honom, gick inte alls :(
(Ifall någon nu skulle få för sig att rek en sån menar jag ;))

Har sett ett antal Kentaur sadlar och jag har inte sett några sneda sadlar! Dessa har varit allt från nya till ett par år gamla.
Har dock råkat ut för en med knäckt bom,men det kan ju ha hänt något med just denna sadel.

En stallkompis provade min ena häst med Priamosen idag,hon har en ny Bates Momentum,men hon tyckte min var skönare:bump:,så det är inte bara jag som älskar dessa sadlar:banana:

Hur kan den vara skönare än Momentum :eek: :D
Skämt åsido så låter det onekligen lovande och kanske kan det vara värt att titta på dessa sadlar.

Fortsätt gärna komma med åsikter, är just nu inne på följande hoppsadlar:

*KenTaur
*Passier
*Kieffer
*Crown
*County
*Jeremy Rudge

Är det även inom dessa märken (förutom County) som jag ska kika på dressyrsadlar ifall den bomlösa ej uppfyller mina krav? Eller öppnas här upp fler alternativ? OBS! På dressyrsadlar med bom är det superviktigt att midjan är smal, jag får väldigt ont i höfterna annars, på grund av problembäcken... :(

Jag har bara positivt att säga om Kentaur. Otroligt skön sadel och bra kvalitet. Det ryktet ska du nog inte lyssna på. (mycket bra kvalitet i förhållande till priset också)

Kanske värt att prova då. :bow:

Ja,prova du!Men smaken är ju olika och så ska den ju passa hästen med :devil:

jag har en kentaur medea. otroligt skön sadel men största fördelen är att den passar perfekt på hästen också;)

Prova Morris and Nolan bra för breda raka ryggar:)

MoQ, mizz_perfect och angelhorse: Tack till er alla! :bow:

Min bomlösa dressyrsadel har kommit nu och ska prova den idag -
håll tummarna för att pållen kan ha den!

Vad var det för bomlös du har beställt?

Prova först dom som hoppsadlar. Om hoppmodellerna är för böjda/raka kan jag tipsa om ev dressyrmodell som kommer passa.

Hej hopp!

Det är en Trekker Master - jag blev positivt överraskad över den höga kvaliteten på lädret (hade inte förväntat mig det! :)) och den var helt underbar att rida i :bow: - MEN! Även den gled ju fram på hästskrället :devil: Det verkar som att det inte GÅR att ha sadel så långt bak som jag vill på honom... :cry:

Tog bilder och återkommer när jag orkar ladda upp dem... :D

Sådär ja - nu var jag duktig och laddade upp bilderna :D
Kanske inte lämpligt att bildbomba med 10 bilder, så jag länkar till albumet istället:

http://s60.photobucket.com/albums/h1/hopp_o_galopp/sadlar/

Bilderna tagna inomhus (i ett garage - det enda vi har tillgång till nu när hästarna är på bete = ej hemma i stallet) är före ridning. De fyra sista bilderna (där det är mörk himmel) är efter ridpasset. Sen var det två bilder när jag precis suttit upp också.

Att sadeln glider fram är alltså det återkommande resultatet med alla sadlar jag testat - och nu även med den bomlösa. *suckar* Jag försöker sadla långt, lång bak - men det går helt enkelt inte. Så fort jag drar åt sadelgjorden så har den redan glidit fram lite och efter ridning har den halkat framåt ytterligare mellan 5-10 cm.

Hur skadligt är det att en bomLÖS ligger så långt fram? Kan jag ha den tills jag ev. hittat ngt annat eller ännu bättre - hästen formar om sig :angel: Eller är detta ngt jag får leva med pga. hästens exteriör? Svängd gjord? (tveksam dock till om ens det skulle hjälpa på denna rutschkana ner mot manken, magen hjälper ju inte direkt till heller... :crazy:)

Ska ju kanske tillägga att hästen givetvis också har olika stora bogblad, det vänstra är större än det högra vilket gör att om sadeln ligger bra på höger sida så ligger den för långt fram på vänster sida. Detta bogblad har också en tendens att skuffa sadeln snett - dvs åt höger. Väldigt, väldigt irriterande. Detta blir också med alla sadlar (av de jag testat).

Senast ändrad av en moderator:

Har du provat en svanskappa??
Det är en enkel lösning så att sadeln inte glider fram :)

Det är inte farligt alls när en bomlös glider fram lite .
Den är ju mjuk så inget tryck uppstår på manken.

kl

OT: vad menas med torra fläckar? ngn som kan förklara för en okunnig..? :angel:

Det ser ut som att sadeln tippade fram lite när du hade sadlat längre bak. Prova med en pad och se om den ligger mer still då...

Tyvärr så är det lika jobbigt med inpassningen på en hård bomlös som med en bomsadel. Så den måste faktiskt ligga lite längre bak.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911
Utrustning Alla mina andra hästar har haft sadlar som glider fram, och även denna borde ha det tycker jag, men icke! Sadeln glider istället bak...
Svar
19
· Visningar
2 565
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
847
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur