*Galen på sadlar till nya hästen*

H

hopp_o_galopp

Jag har en häst som har hög, men rätt så bred manke, rätt stora bogar och är överbyggd samtidigt som ryggen är rak. Och ja - den är faktiskt rak (sadlarna skvallrar om det) och framförallt höjer han ryggen så den blir rakare vid arbete - och det är ju där det är viktigt att sadeln ligger bra ;)

Alla sadlar jag provat glider fram på honom och trycker på sidorna av manken, oavsett om sadeln är för rak, för böjd, "perfekt" i formen, för vid, för smal eller "perfekt" i bomvidden. :crazy: Och på sadlar där tyngpunkten till råga på allt är långt fram i sadeln så är det ÄNNU värre...

Märken jag provat som INTE fungerar är bland annat Prestige, Stübben, Dominus och Zaldi, alla dessa var för svängda och glider fram.

Märken jag testat som ligger bra utmed ryggen och vid vissa tillfällen INTE glidit fram, men likväl ger torra fläckar (triangelformade fält) vid sidan av manken är Bates (momentum ligger hyfsat) och Albion.

Bomvidder jag provat är allt från normal till xx-vid. Samma resultat oavsett märke, bomvidd, stoppning (latex, mjuk ny ull, lite mer fast ull, luftstoppning) och bomform. :(

Så vad gör man med sådana hästar, någon? :crazy:
Har köpt en bomlös dressyrsadel som jag väntar på nu och hoppas det ska lösa åtminstone dressyren, men vad i hela fridens dar gör jag i hoppningen... Och vad gör jag i dressyren om till och med den bomlösa ger samma resultat???

Ska ju tillägga att hästen går som en gud (bättre och bättre till och med) med åtminstone Bates sadeln, trots att han får torra fläckar vid sidan av manken :confused:

DSC09677.jpg

DSC09169.jpg

DSC09154.jpg

DSC09165.jpg

Sv: *Galen på sadlar till nya hästen*

Ska även tillägga att hästen INTE fått ont av detta (än iaf :o) och läste någonstans att torra trianglar i fram kan tyda på "valpfett" och har inget att göra med sadelns passform. Stämmer detta eller är det helt bort åt pipsvängen fel? Hästen är bara fyra år så han kan ju mkt väl ha lite "valpfett" :p

Har även börjat fundera på om han helt enkelt har sitt sadelläge rätt så långt fram och jag jag upplever det som att sadeln ligger för långt fram, fastän det eg är ett bra läge för honom?? Hm... inte vet jag :crazy:

Passier kanske?

Torra fläckar är inte godtagbart, skvallrar tydligt om allt för stort tryck mot manken. Albion och Bates är kanske För raka igen.

varför inte åka och prova ut sadel istället? det gjorde jag med min efter att ingen av dom jag själv provat legat bra. landade på 7000kr för begagnad sadel, hade räknat med betydligt mer!

Har mig veterligen ingen bra utprovare i min närhet (m risk för att ngn av dem läser detta), de som jag känner till har väl ett sisådär rykte om man säger som så (dvs som de flesta - tycker de att de sadlar just de säljer passar perfekt på alla hästar :angel:)

Har annars funderat på det, men som sagt vet jag inte om jag kan lita på någon av dem. VET att jag inte kan lita på en av dem iaf för den har jag pratat med och det var ÖVERTYDLIGT att denna person inte riktigt visste vad den pratade om, liksom... :crazy:

fördelen med utprovare är ju att dom oftast har en drös olika sadlar på plats du kan prova istället för att låna hem från olika folk.

man behöver ju inte enbart gå på deras omdöme utan du lär ju se någorlunda själv hur sadeln ligger på din häst och framförallt hur hästen känns att rida med sadeln på.

Ja, alltså, tråden behövde ju inte dö SÅ FORT! :smirk:
Någon mer som har några tankar och tips?

Han har sitt sadelläge långt fram, men pga manken måste sadeln hamna längre bak... Sånt är alltid knepigt. Oftast får man göra en kompromiss och ta den sadeln som glider fram minst helt enkelt.

Hur ser dom torra fläckarna ut vid manken? Är det BARA vid manken? Är dom små/stora? Är han ruggad/lockig i pälsen? Har du någon bild på schabraket/hästen efter du ridit med Bates?

Avtrycken behöver ju inte vara helt jämna, för det blir väldigt svårt iom att hästen inte har samma ryggform under ett helt ridpass. Men det ska inte vara små torra fläckar längst fram och/eller längst bak. Inte heller bara på mitten. Avtrycket måste vara jämnt iaf 2/3 delar av sadelns anläggningsyta för att jag ska anse att det är okej/bra.
Och om hästen går riktigt bra med Bates ger ju avtrycken en indikation på vad som är fel, så kanske man kan hitta en sadel som är snarlik Bates Momentum i passform, men som har en viss ändring i passformen för att den ska ligga riktigt bra.
Men även om man inte hittar det (nu menar jag om du faktiskt provat varenda märke i alla möjliga bomvidder och modeller, inte bara provat 20-30 sadlar) så kanske Bates får duga sålänge. När hästen är så ung kommer han ju ändra sig.

Hästen (jag köpte nosgrimman till ;) ) ser ungefär ut sådär, honom har vi Passier på! :)

Har du provat Globus sadlar? Det är alltid svårt att se på bilder, men jag tycker din häst påminner MYCKET om hur min ser ut över ryggen och jag har haft liknande problem, dessutom! Har nu en dressyrsadel av märket Globus The Turner med 34 bom. Den ligger mkt bra. Kanske en Globus Clic vore värd att prova? Har själv inga erfarenheter av den men enligt många är det inte mkt som skiljer mellan The Turnern och Clicen.

Hur ser dom torra fläckarna ut vid manken? Är det BARA vid manken? Är dom små/stora? Är han ruggad/lockig i pälsen? Har du någon bild på schabraket/hästen efter du ridit med Bates?

De är liksom triangelformade, rätt stora och bara vid sidorna av manken. Med vissa sadlar har han varit ruggad (tex med Prestige) men inte med Bates sadeln. Har ingen bild på märkena, men ska försöka fixa det :idea:

Det känns som att det blir tryck så jag ska nog fortsätta leta sadel som förhoppningsvis inte ger tryck, men frågan var kanske mer att FINNS det en sadel som INTE ligger an hårt i fram på överbyggda hästar? För de (sadlarna alltså) hamnar ju onekligen i kraftigt nerförslut på honom. Och det blir värre när sadeln är så vid som hans manke eg. behöver ha den :cry:

Hästen (jag köpte nosgrimman till ;) ) ser ungefär ut sådär, honom har vi Passier på! :)

Och den blev så fin i nosgrimman :p

Då kanske Passier är värt att prova. Ni får inget tryck i fram? Kan det bero på att Passier är så väl uppbyggda i fram? Både Bates och Albion är ju trots allt rätt så låga i fram och har sin tyngpunkt långt fram också.

Har du provat Globus sadlar?

Funderade på det, men när jag kollat på dem i butik och provsuttit dem så inser jag att JAG inte tycker om dem... Det är för dålig kvalitet för min smak... :crazy: Trist - för de passar plånboken bättre :angel:

Senast ändrad av en moderator:

hmhm... tycker pållen påminner lite om min! Jag har ett grovt fullblod som är lite överbyggd men ganska rak i rygglinjen. Har haft problem att han får torra fläckar på sidan om manken med många olika sadlar (bla stubben, Harry Dabbs/jaguar). Nu har jag en Jeremy Rudge som jag tycker fungerar bra!

OK, tack för tipset! Ska kika runt på sådana! :)

Har 2 hästar som liknar din och till dessa passar Kentaur perfekt!
Har en Priamos hopp och en Medea dressyr!
Helt underbara sadlar och ligger bara så perfekt:bump:

Har 2 hästar som liknar din och till dessa passar Kentaur perfekt!
Har en Priamos hopp och en Medea dressyr!
Helt underbara sadlar och ligger bara så perfekt:bump:

Skulle precis skriva det :) Har haft Medean till en liknande häst som trådskaparens.
Morris & Nolan skulle kanske också kunna funka.

Intressant, har kikat lite på KenTaur faktiskt :d Dock har jag även läst mkt negativt om dem (sneda, ojämnt stoppade, dålig kvalitet osv)... :o Vet inte vad man ska gå efter riktigt...

Jaså, det va tråkigt att höra :( Inget jag vet om men... Kan ju bara svara för att min Medea var perfekt :love:

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911
Utrustning Alla mina andra hästar har haft sadlar som glider fram, och även denna borde ha det tycker jag, men icke! Sadeln glider istället bak...
Svar
19
· Visningar
2 565
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
847
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur