Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För mig har lösningen varit större lådor med högre kant. Dels så blir det svårare för katten att rafsa så att sanden skvätter över kanten och dels så måste katten hoppa ur lådan och då släpper sanden i hoppet. Jag har också en lite större matta, ca 50x130 cm stor som ligger framför lådorna som tar upp det som de har på tassarna eftersom de måste gå på den när de går ifrån lådorna och jag slipper då sanden överallt. Jag har köpt större baljor som nog egentligen är baybadkar till mina två (den ena långhårig) på Ö&B för några tjugor och det fungerar väldigt bra.
Jag rensar lådan 1-2 ggr per dag. När det är "dålig" kattsand så går klumparna sönder och en hel del kiss blir kvar och då luktar lådan kiss. Får byta all sand 1-2 ggr i veckan för att det öht ska duga åt damen.
Jag har en semilånghårig och en korthårig katt och använder EverClean Less Track, med lite större sandkorn, och har i en sån här låda från Ikea:
![]()
Jag tycker inte att jag har några problem alls med sand som sprids ut i hela lägenheten. Klart att det hamnar en del precis runt lådan när katterna går ur den (speciellt om de har bråttom och tokskuttar ut) men det mesta stannar i badrummet, så det går snabbt och lätt att sopa upp i samband med att jag rensar lådan. Enstaka sandkorn kan leta sig ut i hallen, precis utanför badrumsdörren, men resten av lägenheten är sandfri. Inte luktar det någonting om lådan heller. Tyvärr dammar sanden dock alldeles förbannat mycket, så jag håller på att försöka vänja över katterna till PeeWee, men funkar inte det för dig kanske EC ändå kan vara ett alternativ. Om inte annat så prova absolut en låda med högre kanter än traditionella kattlådor!