Galen katt.

S

Silverstol

Min katt anföll min arm i dag. utan anledning. Har hänt förut också, men i dag var det illa!

brukar liksom gå som i en procedur (stavas?) först sitter han vid stolen där jag sitter, sedan brukar han hoppa upp och lägga tassarna på mitt lår och sträcka ut sig och sedan efter någon minut hoppar han upp med tassarna men då biter han en!

han gjorde det i dag, fryser lätt så jag hade två tjocka tröjor på mig, han plöjde igenom båda tröjorna och bet så hårt han kunde (Fick bara tag i tröjorna)
Först kollade jag bara konstigt på honom och väntade på att han skulle släppa, men då bet han bara hårdare och jag fick panik och slog honom (inte hårt) på huvudet :o :/ och då släppte han.

Varför gör han så? För att man inte ger honom uppmärksamhet?

Sv: Galen katt.

Han busar inte bara då?
Det kan göra nog så ont (jag har en som man inte kan busa med i vuxen ålder, eftersom blodvite uppstår.)

Ligger han och lurar innan?

Är katterna flera så kan de göra attacker mot vartandra. Ofta ser det våldsamt ut och ibland skriks det när det blir för hårt. Men det är ändå inte på allvar.

Finns många orsaker, kan vara bus, kan vara en stressreaktion pga understimulering, kan vara rangbeteende osv Hur gammal är han? Kastrerad? Med kattkompis?

Stirra och fräs ordentligt nästa gång det händer, och försök luska ut signaler på det. Inför en busattack kan de ladda ordentligt, men de kan också hoppa på till sysnes oprovocerat. Tittar man nog på katten ser man ofta att pupillerna ändras, morrhårskuddarna spänns och vissa katter slår ju lite med svansen när det är fara å färde.

Mina katter busa mycket med varandra, och de kan ta rejäla tag i "stridens hetta". Den som inte är med på noterna skriker till eller fräser, men det är aldrig någon konflikt mellan dem utan de kan lika plötslig avbryta leken och lägga sig och gosa.
Ungkatter i trotsålderna kan försöka ta kommande över matte och husse, och katter som känner sig ouppmärksammade kan börja kräva det genom att bitas. Jag känner tyvärr mer än en katt som blivit omplacerad för att de haft tråkigt som ensamkatt och blivit agressiva mot sina ägare. Efter byte av hem och en smula uppfostarn har de blivt trevliga katter, så det är inget "permanent fel i huvudet" på katten...

Min kisse anfaller med.....händer, fötter och även ansikte när jag försöker få bort honom....man han är bara 3 månader....och är dessutom innekatt, går mycket bättre när jag har varit ute med honom i koppel ordentligt så han blir trött.....och inte är understimulerad (precis som stod i något inlägg tidigare)....jag brukar försöka använda en sprayflaska med vatten och spruta på honom när han är påväg att anfalla....brukar funka.....

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min katt har hoppat från balkongen, första våningen för 5 timmar sedan. Hon verkade OK, åt lite mat precis som hon brukar men nu...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 247
Senast: Keb71
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: escodobe
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
976
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30