Rätta mig åter igen om jag har fel, men hunden får inte sitta i vanlig lina hela dagar.
Vad innebär vanlig lina? Hunden kommer att få sitta i lina när hon vill det till tomten är inhägnad. Varför tvinga hunden att sitta inne när hon hellre vill vara ute i linan? Kan ju lägga till att hon säger till när hon vill in - och ut.
Du srkvier att uppfödaren var oseriös, att mannen i huset inte förstår sig på hundar och att din syster inte har tid! Vad kallar du det då?
hehe.. är det bara jag som inte ser nått fel i det jag säger?
Hon har inte tid att gå på lydnadskurser, cykla långpromenader, åka långt för att hitta inhägnader att släppa hunden i. Men sen är det ju inte hennes hund heller egentligen. Hennes man får ju helt enkelt se till att ta sig tid. Förstår sig på hundar - nej, inte som er i alla fall.
Har kanske skrivit otydligt, själv förstår jag ju vad jag menar, men det betyder inte att de ger dig samma bild - tydligen inte.
Hunden behov inte tillgodoses:
Nej, det gör de inte. Men är det bara jag som tycker att det är mänskligt att man inte alltid vet vad individen har för behov innan den talar om det? Om du köper en collie så hanterar du den väll inte som en huskey? Om den har de behoven som en huskey har så är det ju dock självklart att du ändrar på det du gör, men hur ska du kunna veta innan?
Jämförelsen låter korkad men efter som att den här hunden får den stimulansen som de huskeys jag ser och mår bra. Hon har alltså så vi kan se, större behov av att få utlopp för sin energi än dem. Och sånt skulle iaf inte jag kunna veta utan att hunden berättar det. Men jag är ju heller ingen hundmänniska. Kanske måste ESP:n funka med hundar för att man ska skaffa sig en hund. Iaf en sån.