Galen häst vid möte av buss/lastbil

ElinaS

Trådstartare
Idag hände det igen. Medryttarhästen blir tokig när vi rider efter vägen och en buss i mycket långsam hastighet närmar sig.
Hon hoppar sicksack över vägen, ner i diket, över vägen igen och ner i diket ännu en gång.
Vi fortsätter och försöker komma förbi bussen som nu står stilla och har stängt av motorn. Vägen är hyffsat bred, och kompisens häst går utan att tveka förbi.
"Min" häst gör en tvärvändning och sticker i galopp åt motsatt håll, sliter tyglarna ur händerna och bockar.
Jag tänker att säkerheten går först och travar in på en infart och låter bussen köra förbi.

Jag rider ut på vägen igen och tänker skritta ifatt kompisen som är 50-70 meter ifrån, men då får hästen tydligen andra ideér. Hon reser sig högt 7-8 gånger, och jag hade åkt av om inte jackan fastnat i hornet på westernsadeln :crazy:
Jag blir helt handligsförlamad när hon gör reser sig såhär.

Kompisen tycker att jag ska vara bestämd, på med spöt, ryta åt henne och förbi bussen medans hon skakar av rädsla med risken att vi skenar på 90-vägen och jag hamnar i diket.
Jag har lärt mig att alltid se saker ur hästens synvinkel och att förtroendet bryts om jag tvingar henne med spö/röst förbi något som hon tycker är ett monster.

Vad ska jag göra?

Senast ändrad:
Sv: Galen häst vid möte av buss/lastbil

Verkar som om hästen är lite svår för dig kanske?

Annars tycker jag att du ur hästens synvinkel är en dålig ledare, därför bestämmer den sig för att bussen är farlig eftersom du sitter handlingsförlamad. Du måste ha hästen mellan skänkel och hand även om du möter en buss. Visa hästen vem som bestämmer så blir den tryggare. Spö kan behövas men en kraftigt omhållande skänkel kan räcka.

Hon är svår, men inte för svår för mig.
Såg nu att jag skrivit lite fel. När jag ska förbi bussen är jag hur lugn som helst, men när hon reser sig blir jag handlingsförlamad.

Vi har ganska nyss bytt stall, kanske är det de som gör henne galnare än hon brukar..

Säkert osäker eftersom hon inte känner omgivningarna.

Men inte kul med en häst som stegrar högt 7-8 gånger. Ok att hon blev rädd för bussen och slängde sig och bockade, kan ju ursäktas för att hon är rädd. Men att stegra sig när situationen är över är något annat.

Jag tycker att din kompis skulle ha mött er, inte stått kvar 70 m bort. Kanske hade hästen känt sig tryggare med kompisen nära.

Annars vet jag inte. Svårt när man inte känner hästen. Endel kan man vara bestämd med och gå på med spöt i trängda situationer, men andra blir det katastrof när man gör så.

Prata med ägaren och hör vad hon tycker. Sen är ju frågan om du ska rida med hästen efter vägen framöver, låter ju inte så trafiksäker.

Norrland

När hon reser sig kan jag inte tänka, inte göra nånting typ.
Det var först efter sjätte gången jag kunde ta spöt och ryta åt henne, och ropa på min kompis som började trava mot mig.
Om jag gjort så innan tror jag hon skulle lugna sig.
Kan tillägga att min kompis rider "min" hästs mamma, och nu är det bevisat att hon inte är helt avvand fast hon är 6 år :crazy:

Jag måste rida över vägen för att komma till ridvägar, men det brukar gå bra att rida över vägen. Idag red jag en kort sträcka längs vägen för att komma snabbare hem (10 min efter vägen, 45min skogsvägen). Tänkte också att det är lördag och det går bara 3 bussar på hela dagen förbi där.

Hon är 95% trafiksäker för bilar, skotrar och traktorer. Det är just bussar och lastbilar som är något nytt för henne.
Hon är fjantig av sig, men efter femte mötet med en buss borde hon inte tveka att gå förbi.

Och att bocka och sånt är helt normalt med henne, jag blir mer förvånad om hon inte bockar under en ridtur ;p Men hon är inte heller riden så länge, bara 1,5 år tror jag. Alltså mycket unghäst :)

Tack för svaret!

Hon är svår, men inte för svår för mig.
Såg nu att jag skrivit lite fel. När jag ska förbi bussen är jag hur lugn som helst, men när hon reser sig blir jag handlingsförlamad.

Vi har ganska nyss bytt stall, kanske är det de som gör henne galnare än hon brukar..

hästen låter som om den behöver en ännu lugnare o framförallt bestämd ryttare..
reser sej hästen helt utan förvarning? för annars måste man ligga före hästen hela tiden så man kan förhindra de.

om hästen ställer sej så utan anledning så låter hästen för svår för dej med tanke på att du blir handlingsförlamad.

eller håll dej borta från vägar om hästen är okej överallt annars.
låter som en väldigt osäker häst som behöver en ryttare som inte tillåter fjanterier och bockningar o stegringar...då brukar dom flesta hästar bli lugnare.

Hmm, har bara skummat igenom tidigare inlägg men det har alltid varit min bestämda mening att aldrig straffa en häst för att den är rädd. OM fallet var så att hon reste sig som följd ac ert möte med bussen och du använder spöet på henne, tror du då att hon blir lugnare/säkrare? Bara en liten tanke liksom inget illa menat :). Iaf min kille är fruktansvärt rädd för stora saker med bussar, lastbilar u name it! Det som alltid funkat för mig är att gå av och leda förbi, oftast funkar det. Annars täcker jag över hans ögon med min jacka eller vad som finns till hans och lotsar honom förbi med min röst. Vi brukar också hälsa på läskiga saker, om han är rädd för något så hoppar jag av och går fram och "klappar" (:rofl:) på den farliga traktorn. Efter en par sekunder så nosar han med på den :p. Givetvis ej när man möter en på vägen men om man har tillgång till det så kan det vara bra träning. Om hästen ser dig som ledare så går den förbi saker som den ser som farliga eftersom att den litar på dig.

Precis så tänker jag också! :D
Hon blir bara mer osäker om jag går på med spö och ryter åt henne när hon är rädd. Men med en klapp på halsen och några mjuka ord brukar hon våga ta några steg framåt.
Jag vill inte sitta av mitt på vägen och göra så stor grej av det hela, men annars brukar jag gå fram och nosa på det läskiga.
Jag tror att hon stressade upp sig rejält vid mötet med bussen, och sen när hon märker att morsan är borta vet hon inte riktigt vad hon ska göra och reser sig då.

Jag tillåter bockningar i viss grad, direkt jag säger åt henne slutar hon. Såklart man måste få busa lite ;)
Hon har rest sig en gång tidigare då vi mötte älg/björn, och jag är inte van vid hästar som stegrar. Klart man blir lite chockad..
Yes, hon reste sig helt utan förvarning.

Tycker din kompis borde ha mer vett än att låta sin häst gå iväg så långt utan er:mad: det kan ju bli väldigt farligt:crazy:

Jag hade i din sits bett kompisen gå närmast bussen, alltså rida i bredd förbi en stilla stående buss obs!!! detta fungerar ju enbart om de känner varandra så väl att de inte får för sig att sparka mot varandra, då visar den andra hästen för din att det är ofarligt.

Jag hade inte tillåtit min häst att bocka på ridtur, hon är bara riden ca 6 månader, bocka och busa gör man i hagen, när människor är i närheten är det strängt förbjudet i min värld.

Rid inte på stora vägar förren din häst är mer van vid lastbilar och bussar, och lyssna absolut inte på din kompis som säger att du ska gå på henne med spö´t det är ju att säga till hästen att -ja det är farligt och det gör ont också!
Prata lugnt med henne och driv framåt bestämt, när hon hoppar runt så gå av på en avfarts väg och vänd runt henne så att hon får titta på det hon tycker är otäckt.

Vilken tur att bussen inte bara körde förbi! :bow::bow::bow: till den chauffören!

Det är helt lugnt att låta hästarna gå väldigt nära då det är dottern och mamman. Men min kompis blir irriterad på att jag är för mesig och rider då iväg. Vi har helt olika uppfattning om hästhantering, och det gör allt svårare.
Jag brukar låta henne busa lite första galoppen, men säger åt henne sen. Jag gillar hästar som det är lite fart och bus i ;)

ALLA hästar är inte trafiksäkra.
Rid INTE där!

Min val. är rädd för stora fordon.
Han får verkligen panik o det har inte med mig att göra!

Han klarar av att stå vid sidan av vägen, men ej att möta dem.
Har även kastat sig åt fel håll- mot lastbilen.
Tyvärr är det svårt att träna på när man inte har tillgång till egen lastbil.

Jag måste rida där för att komma till ridvägar/ridbana.
Jag fick just en ide om att skriva ner alla tider bussen kör förbi där och ställa sig i närheten av vägen så hon ser den, och sen stegvis gå närmare och närmare. :idea:
Men då är problemet min kompis.. Hon kommer vägra att ta med "sin" häst för att se på bussar.

du ska vara ledaren och gå förbi först!

Först tänkte jag skriva att "vad är det första du själv tänker när du sitter på hästen och ser en buss" för sådant smittar av sig...

Men när jag läste så verkar det som att bussen är en ursäkt för att få hitta på dumheter för hästen...

Men om den nu är så rädd så den skakar så tycker jag du ska hoppa av och leda hästen när du möter trafik.
En sådan häst har inte ute i trafiken att göra!
Farligt för hästen, för dig och för andra trafikanter.

Sådant där kan man träna på hemma, att köra förbi hästen med bilar, mopeder, cyklar bussar, whatever...

Varför skulle bussen vara en anledning för att få hitta på dumheter?
Som jag skrev tidigare är det bara bussar hon är rädd för. Cyklar,bilar,mopeder, skotrar och traktorer reagerar hon inte för. Och hur ska jag kunna köra förbi henne med buss? En buss kan vara svår att få tag på om man inte har tillgång till en..

ALLA hästar är inte trafiksäkra.
Rid INTE där!

Min val. är rädd för stora fordon.
Han får verkligen panik o det har inte med mig att göra!

Håller absolut med dig. Det är inte alltid det har med ryttaren att göra.

Vår pålle är också jätterädd för stora fordon, typ bussar, lastbilar etc. Min dotter som rider honom är verkligen inte rädd av sig utan lugnet och bestämdheten själv! :)

Normalt sett gör han allt hon ber om men kommer det lastbilar och annat liknande otyg blir han helt skräckslagen.

Kan tillägga till ts: Riskera inte livet på dig själv och andra - undvik vägarna. :eek:

Senast ändrad:

Jag har läst ett kurs i HästPsykologi. Vad jag fick lära mig är att om en häst är så pass rädd att den får "hjärnsläpp" så ska du, som ledare, hoppa av och visa hästen "Kom, du kan lita på mig" Och gå förbi det farliga. Men jag tycker även att din kompis och hennes häst borde ha väntat på dig och inte va så pass långt iväg för det förvärrar hela situationen. Och när en häst stegrar sig är det för att hästen har gjort allt den kan och inte kan förmå mer, så resultatet blir då att den reser sig raklång.

Ja det vet du bättre än mig, det skrev jag ju med. Om hästen nu är rädd så hoppa av den. Rid inte där det kan komma bussar innan du tränat på det. Hur du hittar på att träna det är upp till dig men det lät ju jättebra du skrev något tidigare...

en häst som inte är trafiksäker har inte i trafiken att göra! måste man nu korsa en väg så bör man sitta av sin häst, det är rent sunt förnuft! inte tänka balla allan och sitta kvar för att det kanske går bra den här gången..

Min häst kan bli tjurig och han kan komma på anledningar att "hoppa till" för att få mig ur koncentration = slippa jobba... dom är inte dumma direkt..

Denna häst har gått i hage vid E4 o andra starkt trafikerade vägar o gått på utsidan om min andra 100 % säkra häst, men....

I hagen så lär dem sig att dem är trygga o bilarna inte kommer in där.
Det hjälper inte att leda heller- det slår slint.

Den är nu 17 år o jag har accepterat det o utsä'tter oss inte för dylika sitationer.

min förre- den stensäkre- var uppväxt utan att ha ngn väg alls i sin närhet, men klarade av vad som helst ändå- inre trygghet.

Denna häst har gått i hage vid E4 o andra starkt trafikerade vägar o gått på utsidan om min andra 100 % säkra häst, men....

I hagen så lär dem sig att dem är trygga o bilarna inte kommer in där.
Det hjälper inte att leda heller- det slår slint.

Mmmm, känner verkligen igen mig. :)

Det har byggts ett nytt bostadsområde ganska nära vår ena vinterhage och det har varit ett himla liv med lyftkranar, lastbilar, grävskopor ja allt! De har t om sprängt i berget för att kunna bygga!

Allt detta har han fixat jättebra för precis som du säger så verkar han tycka att det är tryggt i hagen. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla bukefalister, Jag har precis köpt en häst, eller köpet är inte igenom än, men har kommit helt snett på det. Säljaren körde hem...
2
Svar
25
· Visningar
4 235
Senast: AliceZeta
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 883
Senast: Lala
·
E
Träning Jag var dum jag vet, som lärde min B-ponny stegra på kommando. Började med att han blev rädd för saker som låg på gården, reste sig...
Svar
19
· Visningar
4 052
Senast: Vita_N_6520
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt