Galen häst vid möte av buss/lastbil

Sv: Galen häst vid möte av buss/lastbil

Risken är större att hon sliter sig när jag leder förbi henne än den är att jag åker av när jag sitter på. Och jag vill helst inte ha henne lös på vägen.
På måndag när det går en massa bussar förbi ska jag och pollen gå och studera bussar ;) Hon måste lära sig att det inte är farligt, annars kommer jag aldrig att kunna rida då alla ridvägar är på andra sidan vägen.

Att gå över vägen är ju en sak, men att rida på en väg i dagens samhälle- när alla pratar i mobilen:devil::mad:

Jag rider först över vägen, sen längs vägen efter en cykelväg tills man kommer till en mindre grusväg som leder in i skogen. Den vägen till ridbanan tar 45 min i alla gångarter, 1,5 h i skritt.
Den andra vägen är längs cyckelvägen åt andra hållet, och sen längs en 50-väg ca fem min. Då tar det alltså 10 min från stallet till ridbanan.
Jag har inga planer på att rida den korta vägen efter gårdagens händelse, men jag kommer att bli tvungen att rida där senare när jag ska till ridbanan. Det känns lite saftigt att rida först dit och hem 3 timmar och sen 30 min på ridbanan ;)

Faktiskt igår när vi red efter cykelvägen körde en okänd man som pratade i telefon samtidigt som han vinkade till oss (idiotiskt när det var spårigt och massor med snö.. ), han körde riktigt fort, säkert uppemot 110-20 på 90-vägen.. Han fick sladd på bilen, och for rakt ner i diket:crazy:.
Som tur var inte på den sidan vi red på

Men kan du inte rida den kortare vägen på cykelbanan o sen se om du hittar en omväg runt sista biten. Borde gå.

Nej, det går inte för stallet med ridbana/ridhus är typ.. omringat av vatten från det hållet jag rider. Och bilvägen är det enda stället som går över vattnet.
Det finns en till väg, på skoterleden som också går över vattnet. Men där går det inte att rida nu, för man sjunker igenom snön så mycket. Och dessutom är bron där inte helt stabil, så jag vet inte om jag vågar rida över där när det är vatten under. Nu när det är is går det bra, men jag tror hästarna reagerar lite annorlunda om det forsar vatten under dom.

Ser nu att du bor i norrbotten.
hur mkt trafik är det där?
en lastbil om dagen:angel:

Haha, nej faktiskt inte bara en om dagen. Bussarna går 12 gånger om dagen, och lastbilar är väldigt olika. Kanske uppemot 10 st.
Vägarna är väldigt trafikerade av bilar, ibland får man stå och vänta 10 minuter bara för att ta sig över vägen..

Jag får en känsla av att det finns ett problem till, att hon är beroende av sin mamma. Är det så? Är det bara de här två hästarna i stallet?

Jo, hon är beroende av henne. Hon har aldrig riktigt blivit avvand från henne. När jag rider ut själv är hon mer vild än tam.
Och det är bara de här två hästarna i stallet.

hur är hon när hon blir lämnad i hagen då?

Hon springer fram och tillbaka, gnäggar och skriker.

Har också själv en unghäst på 6 år som blivit riden kort tid. Har haft mycket ledarskapsproblem, men hon blir bättre hela tiden med nh. Kan inte hjälpa dig med bussproblemet, för oss är det nästan alla fordon. En sak att tänka på är att om du ställer dig mellan det som hästen tycker är farligt och hästen själv, känner den sig tryggare. I det här fallet mellan bussen och hästen då. Till stegrandet kan jag råda att korta den ena tygeln så att hästen är böjd, då kan den inte stegra sig mera.

Tack för tipsen :)
Vi har hållt på mycket med nh under vintern och hon har blivit så snäll! Men nu börjar våren, och hon brunstar hela tiden och blir bara surare och surare för var dag som går. Jag blir så besviken när allt vi tränat på försvinner till sommaren.

Jag fick just en ide om att skriva ner alla tider bussen kör förbi där och ställa sig i närheten av vägen så hon ser den, och sen stegvis gå närmare och närmare. :idea:
Men då är problemet min kompis.. Hon kommer vägra att ta med "sin" häst för att se på bussar.

Det där är helt klart den bästa metoden för att din häst ska bli tryggare med bussar och du inte ska riskera liv och lem på både dig och din häst.

A och O är att din häst inte stirrar upp sig, ha henne inte närmare utan att hon kan vara helt lugn

KL
Jag kan nog egentligen bara säga en sak: Ta en snack med din kompis! Är ni ute tillsammans och hon vet om att din häst är så osäker som du säger så är det bara sunt jäkla förnuft att hon hjälper dig att på ett säkert sätt lösa problemet. Om det då handlar om att hon håller sig i närheten för att stötta din häst så är det inte för mkt begärt.
Jag tror att du skrev tidigare att du måste korsa den trafikerade vägen för att komma till ridvägar, sånt är alltid synd, men kolla om det kanske finns någon annanstans där du kan rida!+
Lycka till :-)

Såg nu att jag lät jätte arg i mitt meddelande, men det var inte så jag menade ;) bara det att jag tycker att man hjälps åt helt enkelt :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag och kompisen har bytt hästar den här veckan dels för att hon har bättre balans och sitter kvar i kniviga situationer men också för att hon ska få känna hur hästen kan vara när hon blir rädd.
Efter den här veckan behöver jag inte längre oroa mig för att hon rider iväg nu när hon vet hur hon är att rida :)

Jag har hittat några ridvägar på "våran" sida av vägen, men problemet är egentligen att ridbanan är på andra sidan vägen.

Hej

Det jag gör om en häst har "problem" det är att miljö träna hästen.

Ta på hästen ett träns, och gå med hästen. Hitta en buss och låt hästen närma sig bussen utan att tvinga hästen. Banka gärna på bussen så att hästen ser att det inte är något farligt.

Låt bussen starta, tuta med bussen, låt bussen köra fram och tillbaka.

Under hela tiden är det viktigt att man som häst ägare inte stressar upp sig själv och att man pratar lugnande med hästen. När det går bra beröm. Man behöver inte göra allt på en gång, ta en sak i taget om man känner att det är vad hästen klarar av. Lyssna på hästen och läs av hur den reagerar.

När en häst reagerar så som de gör är för att de är rädda. Att låta dem bli orädda är att visa dem vad de är och att det inte händer mycket om man bankar och tutar på bussen.

Detta funkar, mitt föl är trafikvan eftersom vi tutade och bankade på bilen. Efter det är han inte längre rädd för snabb biltrafik.

Emma

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla bukefalister, Jag har precis köpt en häst, eller köpet är inte igenom än, men har kommit helt snett på det. Säljaren körde hem...
2
Svar
25
· Visningar
4 235
Senast: AliceZeta
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 883
Senast: Lala
·
E
Träning Jag var dum jag vet, som lärde min B-ponny stegra på kommando. Började med att han blev rädd för saker som låg på gården, reste sig...
Svar
19
· Visningar
4 052
Senast: Vita_N_6520
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama