Galen häääst!!

Soff91

Trådstartare
Jag har ett litet problem, ibörjan va det så att hon sparka bakut
i galoppen så fort jag galopperade, en del säger att det beror på
att hon står i en liten hage så hon får överskotts energi och andra
säger att sadeln sitter fel. Men det har en sadelprovare kollat och
den sitter bra. Men iaf, nu har hon slutat med det när jag rider i
ridhuset så där kan jag galoppera men så fort vi galopperar ute
så är det hela vägen i galoppen som hon håller på, om jag inte
driver på henne så hon nästan skenar för då går det bra. men så
fort jag försöker sakta ner så är hon igång igen. och hon som va
med senast när vi galoppera sa att det var av glädje och att hon
såg busig ut. hur gör ni för att få er häst att sluta? blir gaaalen på detta.
kommer sluta med att jag aldrig mer kommer galoppera ute.:cry:

Sv: Galen häääst!!

är hästen kollad på klinik?? En häst som kickar så har förmodligen ont!! Ring närmsta klinik och kolla upp hästen, har den inte ont så kan man iaf utesluta smärta!

Jag rider en ponny som bockar mycket. När jag började rida honom kunde han hålla på att bocka hur länge som helst. Men jag trillade (nästan) aldrig av så efter ett tag tröttnade han. (Han hade lärt sig på ridskolan att om man bockar så behöver man inte jobba) Nu bockar han då och då, när han blir väldigt glad, trött i ryggen (Han har haft en ryggskada) eller när han vill protestera mot nånting. (Varför får jag inte springa så fort jag vill? :P)

Hur länge har hon hållt på? Vet du anledningen till det? En del hästar gör ju det för att det är kul, men då brukar dem inte hålla på så mycket. Kanske har hon ont av någonting någonstans, eller så kanske hon är irriterad på nån annan häst bakom henne. För mig hjälpte det avsevärt att alltid vara först när vi skulle galoppera.

hade inte instruktören något annat tips på hur du kan göra istället för att alltid behöva köra slut på den?

bockar den om du longerar den utan sadel?
hur går hon i skritt och trav? funkar allt som vanligt då?

har den alltid hållt på att sparka och bocka eller har den börjat med det nyligen?

min häst bockar också ibland när vi är ute men det är bara för att hon tycker det är kul att busa lite.
man brukar ju oftast märka om det är ett glädjeskutt eller om hästen försöker säga något till en. du har ingen i din närhet som kan hjälpa dig?

Du verkar ha haft en del problem med den här hästen?

Tycker att om din tränare inte kan hjälpa dig får du försöka hitta en annan tränare, alla tränare förstår sig inte heller på fullblod och hur dem ska hanteras på bästa sätt.

Sen kan det vara svårt att veta om man inte känner hästen helt om det är bus, test eller om hästen har ont. Tycker du ska ta ut en veterinär och/eller equiterapeut och gå igenom hästen ordentligt. Hästen jag red till alldeles nyligen bråkade en del och det visade sig att han hade ont i ryggen.

Så kolla upp henne ordentligt och försök hitta en tränare som kan hjälpa dig bättre.

hade inte instruktören något annat tips på hur du kan göra istället för att alltid behöva köra slut på den?

bockar den om du longerar den utan sadel?
hur går hon i skritt och trav? funkar allt som vanligt då?

har den alltid hållt på att sparka och bocka eller har den börjat med det nyligen?

min häst bockar också ibland när vi är ute men det är bara för att hon tycker det är kul att busa lite.
man brukar ju oftast märka om det är ett glädjeskutt eller om hästen försöker säga något till en. du har ingen i din närhet som kan hjälpa dig?

Det hon sa var att hon verka va en sån som blev osäker om man inte hadde kontakt med munnen på henne. och det tror jag även kan stämma. för jag brukar rida med nästan långa tyglar. men det har jag slutat med nu och hon är även lugnare också.
Och detta börja hon med när vi bytte stall. Första veckorna fick hon stå själv i en liten hage och reds ca tre-fyra dagar i veckan. och då var det värst när jag red. då var hon busig hela tiden, sen flytta vi henne till en större hage och då med två kompisar. och då red jag ungefär lika mkt och då höll hon på mindre. Nu rider jag fem dagar i veckan och longerar/tömkör två dagar i veckan och nu håller hon bara på när vi är ute och rider och ska galoppera där.
Där hon stod förut var det en stor äng dom gick på från kl 7 på morgon till kl 9 på kvällen. och nu står hon i en mindre hage mellan 8-17. och i förra stallet höll hon aldrig på med det.

Gick hon mer i hagen/fick mer motion men lika mycket kraftfoder på förra stället? I såna fall är det nog bara överskottsenergi, kanske du borde longera en stund innan du rider eller liknande, så att hon får springa av sig lite? Minska på kraftfodret?

Börja med att rida ut och bara skritta och trava och när hon känns lugn och harmonisk så galopperar du på en sträcka som hon inte håller på lika mycket på (om det finns nån sån). Försök att låta henne fatta galoppen själv/smacka igång istället för att göra en galoppfattning, det funkar för mig.

Är det ett fullblod skulle jag åka till klinik bums, KS är tyvärr vanligt bland fullblod o att bocka är ett vanligt symptom. Sen behöver det inte vara det men kolla upp det så fort som möjligt innan du prövar en massa annat. Du kommer aldrig kunna förlåta dig själv om det senare kommer från att hästen haft svåra smärtor.

Gick hon mer i hagen/fick mer motion men lika mycket kraftfoder på förra stället? I såna fall är det nog bara överskottsenergi, kanske du borde longera en stund innan du rider eller liknande, så att hon får springa av sig lite? Minska på kraftfodret?

Börja med att rida ut och bara skritta och trava och när hon känns lugn och harmonisk så galopperar du på en sträcka som hon inte håller på lika mycket på (om det finns nån sån). Försök att låta henne fatta galoppen själv/smacka igång istället för att göra en galoppfattning, det funkar för mig.
hon får lika mkt motion nu som förut. och innan fick hon bara hö när hon stod i andra stallet. nu får hon hö, betfor och korn.

det kan ju vara så att hon har mycket överskottsengergi som hon tar ut när ni galopperar, iom att hon får vara ute så pass mycket mindre nu mot tidigare
men du sa att hon blivit lugnare sen hon fick hagkompisar eller hur?
har ni ändrat foderstaten något sedan ni flyttade stall?

vad är det för häst du har?
och så kan det ju vara bra som folk tidigare skrivit att kolla upp så hon verkligen inte har ont någonstans, iaf ringa och konsultera med vet vad dom tycker

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 287
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 624
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar