dimmansstuteri

Trådstartare
Söker uppgifter, registrerings-(FA-)nummer, härstamning (kan det stämma att han var e.Elim ox?), födelseår, färg, mkh, uppfödare/ägare etc på arabhingsten Gair ox.
Användes Gair ox i allmän avel? Har uppgifter om att han endast användes till ponnyston på Kungsberga Ridskola i Stockholmstrakten. Under vilka år stod han till avelstjänst? Har han några renrasiga avkommor?
Tacksam för uppgifter!
Hlsn Helena

Sv: Gair ox

Gair FA 10/74 fuxhingst född 28/7-70 e Elim (Jager-Elwirena) u Nadia (Gharbi-Ghazal). På senast kända ägare står det Tore Fahlstedt, Roma Kloster.
Gairs mor Nadia FA 105/73 var imp. från England 1965, uppfödd av Thriplow Farms Ltd, Cambridgeshire. Född 1955, mfx med gmg bls, vt fl ul, kronrand hbf.

dimmansstuteri skrev:
Söker uppgifter, registrerings-(FA-)nummer, härstamning (kan det stämma att han var e.Elim ox?), födelseår, färg, mkh, uppfödare/ägare etc på arabhingsten Gair ox.
Användes Gair ox i allmän avel? Har uppgifter om att han endast användes till ponnyston på Kungsberga Ridskola i Stockholmstrakten. Under vilka år stod han till avelstjänst? Har han några renrasiga avkommor?
Tacksam för uppgifter!
Hlsn Helena
Precis som Violate skriver är GAIR
e: Elim FA24/68-67 (Jager DE x Elwirena PL/Wielki Szlem PL)
Jager imp. från Marbach i Tyskland av Dr. Arvia Aaby-Ericsson i syfte att använda på Sv. Halvblod för att förädla denna ras, då Dr. tyckte att halvblodsraen vart på fel väg = bli för stora och för tunga.
Men Jager fick även en betydelse i den renrasiga aveln och lämnade signifikanta spår i densamme.
Han dog dock innan Svenska Arabhästföreningen hann upprätta ett register för Arabiska Fullblod, men finns likväl med i stamboken för Arabiska Fullblod i Sverige även om han inte fick något FA-nummer.

Elim lämnade 4 avkommor, däribland helsyskonen Gair, Fateena och Grace (alla u: Nadia GB) och även Nizi (u: Nizunia).

Däremot hittar jag inga reg. rena arabavkommor e: Gair, så sannolikt blev han aldrig premierad och använd i renrasig avel (det var på den tiden då premiering enligt bokstavssystement var obligatorisk för all avel).
Men han kan ju mycket väl ha blivit använd enbart i ponnyavel.

Mamman Nadia GB (Gharbi GB x Ghazal GB/Jaleel GB) lämande förutom de tre helsyskonen öven ett sto e: Samba, Camara.

mvh
Carina

Precis som Violate skriver är GAIR
e: Elim FA24/68-67 (Jager DE x Elwirena PL/Wielki Szlem PL)
Jager imp. från Marbach i Tyskland av Dr. Arvia Aaby-Ericsson i syfte att använda på Sv. Halvblod för att förädla denna ras, då Dr. tyckte att halvblodsraen vart på fel väg = bli för stora och för tunga.
Men Jager fick även en betydelse i den renrasiga aveln och lämnade signifikanta spår i densamme.
Han dog dock innan Svenska Arabhästföreningen hann upprätta ett register för Arabiska Fullblod, men finns likväl med i stamboken för Arabiska Fullblod i Sverige även om han inte fick något FA-nummer.

Elim lämnade 4 avkommor, däribland helsyskonen Gair, Fateena och Grace (alla u: Nadia GB) och även Nizi (u: Nizunia).

Däremot hittar jag inga reg. rena arabavkommor e: Gair, så sannolikt blev han aldrig premierad och använd i renrasig avel (det var på den tiden då premiering enligt bokstavssystement var obligatorisk för all avel).
Men han kan ju mycket väl ha blivit använd enbart i ponnyavel.

Mamman Nadia GB (Gharbi GB x Ghazal GB/Jaleel GB) lämande förutom de tre helsyskonen öven ett sto e: Samba, Camara.

mvh
Carina

Undrar om Elim ox verkligen bara har 4 avkommor
Han är morfar till min häst.

Liknande trådar

Avel Är det någon hör inne som känner till något om de sk "Bysingsbergsrussen" och deras ättlingar? Bysingsbergsrussen föddes upp av Arthur...
Svar
2
· Visningar
1 562
Distans Nu är det inte jag som håller i detta projekt utan användaren a_schuber. Dock får jag lov att lägga in inägget igen då jag lyckades...
Svar
8
· Visningar
1 888
Senast: a_schuber
·
Avel I flera trådar har det dykt upp diskussioner om sk "oseriös avel" eller "buskavel". Vad säger ni om dessa exempel? 1.Erfaren...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 170
Senast: shady
·
Avel Har med stort nöje "lusläst" skriften "Araberna i Småland, deras fäder och förfäder", skriven 1963 Arvid Aaby-Ericsson. I skriften...
2
Svar
38
· Visningar
5 002
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka