Gaffelbandsskador....??

S

Sissan

Har en nyköpt häst med knepig svullnad på bakbenen men ingen hälta. Nu har jag ingen som helst erfarenhet av gaffelbandsskador men visst bör det vara liten sannolikhet att den har det på båda benen och ingen märkt nåt av det tidigare??
Väntar på vet som ska komma och kolla ska jag tillägga..

Sv: Gaffelbandsskador....??

Så här ser det ut och benställningen kommer att att jag försökt flytta på en del av henne för att inte ha en nos i kameran, vilket inte lyckades så bra...:crazy:
bak6feb.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Köpte du den:eek:
Hur gick besiktningen?

Fy vilka bakben:devil:

Tror att du har köpt dig problem.
Är det den som är stökig?

ful mule har den;)

Senast ändrad:

Ja men de veka kotorna ingick i köpet..
Jag har försökt ringa in det på ett ungefär, tycker att det syns på den andra bilden...
mrkt.jpg

Köpte du den:eek:
Hur gick besiktningen?

Fy vilka bakben:devil:

Tror att du har köpt dig problem.
Är det den som är stökig?

ful mule har den;)

Köpte den med viss garanti och utan besiktning men jo jag tror också på en del problem....
Det är den något sura ja..:devil:

Mulen som är så sööt!!!:eek:

Går inte att se med så mkt behåring. Sätt det på svansen istället:D

Fota närmare o lite mer bakifrån eller så.

Vad ska du ha den till? Ålder?
Trodde att det var en utläkt skada:confused:
Är den inte ohalt?

Mitt stos gaffelbandsskada visade sig som en diffus svullnad på samma ställe som din häst, och UL visade inflammation i gaffelbandsförgreningen. Även hon hade veka kotor bak. Åk in till vet. och kolla upp!

tycker det är jättesvårt att se på bild, särskilt eftersom hästen har ganska mkt päls på benen.... men eftersom den har veka kotor så är det inte osannolikt att den har problem med senor eller ligament, blir ju mkt större påfrestning.

jag skulle nog besiktiga den...

Går inte att se med så mkt behåring. Sätt det på svansen istället:D

Fota närmare o lite mer bakifrån eller så.

Vad ska du ha den till? Ålder?
Trodde att det var en utläkt skada:confused:
Är den inte ohalt?

Har aldrig sett så korthåriga ben förr ju!!!

Vad ska jag sätta på svansen??
Ja jag känner mig väldigt sugen på att ta kort på nära håll bakom henne..:D
Dottern som ska få lära sig rida på, typ promenadridning. Tyvärr så har hon bara ridit henne i kanske 15 minuter hittills då ponnystackarn blev förkyld när hon kom hit så jag har inte velat anstränga henne. 17år är den och otroligt snäll med barn!!
Har ingen aning om vad det är för nåt, säljaren har aldrig märkt nåt och här har hästen ju inte ens gjort nåt och springer i hagen gör hon ju inte heller då hon hatar snö. Haltar inget!

Har du palperat senorna ? säger hästen nått då?Ofta brukar ju hästarna med senskador vara tryckömma.

Hon ömmar om man trycker med fingrarna från båda sidor av sena/gaffelband men inte om man bara trycker från endera sidan..??
Hade ut en veterinär idag och hon tyckte att hon var så pass svullen att det var svårt att känna nåt på men då bar sig detta sto helt sjukt åt också, för mot vet slog hon bara hon närmade sig benen..:(

Har en häst svårt för snäva svängar vid sen/gaffelbandsskador bak?
Vad händer med hästen om den har en gammal gaffelbands/senskada som inte läker då, blir den då riktigt halt eller vad händer??
Döms den då ut av vet så man måste ta ner den eller blir den T-märkt och kan leva med skadan???

Jag kan inte svara på dina frågor.för ofta är varge senskada väldigt individuell och omfattningen kan bara konstateras med ultraljud.de flesta senskador tar väldigt lång tid att läka. 6 mån upp till ett år. men nu för tiden är prognosen bättre än den var förr. Finns många hästar med upprepade senskador som fungerar ypperligt som ridhästar.
ta du inte ut nått i förskott utan se till att få ett ul på det där benet.

se till att ultraljuda benet så du vet hur det ser ut! omöjligt att sia om prognosen annars, särskilt eftersom det inte går att känna... men att hon visar smärta vid palpering tyder ju på att det är nåt som inte stämmer.

Men om hon nu gått med detta en längre tid så lär kanske inte prognosen vara så bra...?
Sitter och funderar på att lämna igen henne och förlora 5500kr eller om jag ska behålla henne och hoppas på det bästa men misstänker att det kommer att kosta mer än 5500kr att åka in på klinik med henne.. Vad skulle ni ha gjort??
Säljaren har inte märkt nåt av det men jag är väldigt känslig och ska ha mina hästar i toppskick...:crazy:

kan ju vara så att säljaren märkt av nåt men inte säger de, kanske därför h*n ville ha bort hästen?
de är ju inte så ovanligt att förra ägaren aldrig märkt av nåt.

åk in och kolla på klinik och sen besluta om att lämna tillbaka eller inte..om du kan lämna tillbaka.
hästen ska ju inte reagera när man trycker där, då är de ju nåt som är galet.

Hejsan.

Min häst som jag hade förut som var 19 år såg ungefär likadan ut..

Veterinären misstänkte en blödning i gaffelbandet.!

men han var lite svampig i dem. hur är hon?

Ja jag skulle väl kunna säga att hon känns jämn hård runt om men själva gaffelbandet känns nästan "svampigt" på ett ställe.. Eller jag vet inte hur man ska förklara det??
Hur gick det med din häst, vad gjorde ni??

ett ul kostar ca 1000 kr jag tycker du ska åka iväg med hästen så du själv slipper oroa dig.Det kan faktiskt vara nått helt annat som är lätt avhjälpt :)

Ja jag skulle väl kunna säga att hon känns jämn hård runt om men själva gaffelbandet känns nästan "svampigt" på ett ställe.. Eller jag vet inte hur man ska förklara det??
Hur gick det med din häst, vad gjorde ni??

Vi fick åka i väg och ultraljuda. fick diagnosen " Blödning i gaffelbandet" :(

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 059
Senast: Freazer
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka