Gaffelbandsskadad häst

N

Nica

Får snart hem en häst till vårt stall som är gaffelbands skadad (ca 1 månad sedan det hände) på det ena frambenet.

Veterinär har varit och ultraljudsundersökt det i förra stallet och han sade att det skall kylas dagligen, stödbandage så fort hästen är ute/rör på sig samt vila, vila, vila.
Samtidigt så sade han också att det såg bra ut för att vara en senskada.

Finns det något annat man kan göra?
Vad ska jag tänka på när hästen kommer till stallet?
Alla tip, råd och erfarenheter är VÄLKOMNA!

Sv: Gaffelbandsskadad häst

Promenera massor på hårt plant underlag, starta försiktigt och öka gradvis upp till gärna 1 timme/dag när h*n är van om du har tid.

Jag skulle inte låta hästen gå i en större hage om det finns minsta risk för att den fräser runt utan i så fall är en mindre hage alternativt utebox det bästa alternativet.

Regelbundna återbesök till vet är oxå att rekomendera för att se hur det utvecklar sig.

Lycka till :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
32 33 34
Svar
678
· Visningar
49 307
Senast: Ray
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka