Gaffelbandsskada.

Ja

Ja, de har jag också tänkt på. Men jag ska sätta igång honom sakta, sakta, sakta och se hur han svarar på de. Börjar med att ut och gå med honom kanske, eller longera i skritt eller något. Har du några tips? Jag har ingen erfarenhet alls av denna skada :p
Ta ett snack med ditt försäkringsbolag. Gamla travare har oftast (oavsett om de varit skadade tidigare) reservationer på benen vilket innebär att försäkringen (kanske) inte täcker någon enda grej som möjligen kan vara benrelaterat. Även ryggproblem kan de ibland räkna in där.
Det kan bli JÄTTEdyrt om det visar sig att hästen inte håller.
Så, ring försäkringsbolaget och fråga ut dem ordentligt vad de ersätter och vad de inte ersätter.

Av erfaranhet är travare billiga i inköp men dyrare att hålla friska.

Jag personligen vet ingen travare som inte har något fel/reservation.

Jag förstår faktiskt inte varför du vill köpa den här hästen, visst den kan vara jätte söt men det finns det andra som är också. OCH som är friska.
Köp inte problem. Det blir snabbt tråkigt att ha häst.

Fast vad säger att hästen får problem, som inte andra hästar får? Finns ju folk som köper dyra tävlingshästar, som är igång, och som aldrig varit skadade. Men som efter 14 dagar får ena problemet efter det andra.
Travare är inte alls dumma förstahästar, ofta väluppfostrade och trevliga. Betalar man bara en symbolisk summa, behöver man ju heller inte hålla en trasig häst i liv i åratal för att vänta på att få tillbaka sina pengar från försäkringsbolaget. (Har måånga exempel på hästar som skulle må bäst av att slaktas, men det kan ju inte ägaren för försäkringsbolagen betalar inte ut liversättning).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 400
Senast: Fiorano
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama