Gaffelbandsskada, bra eller dålig prognos?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Crox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 850
C

Crox

Min häst blev sparkad för drygt ett år sen på ena bakbenet och fick operera bort griffelbenet, gaffelbandet var också skadat. Vill inte läka, han vilar benet nästan jämt, det är lite svullet hela tiden. Han har fått ont i ryggen och korset också pga felbelastning. 2 grader halt vid böjprov och rejält halt på volt. Finns det nån där som har erfarenhet av gaffelbandsskador? Vad är chanserna för att han någonsin blir bra? Nån som har nån åsikt? :(

Sv: Gaffelbandsskada, bra eller dålig prognos?

Min häst blev sparkad för drygt ett år sen på ena bakbenet och fick operera bort griffelbenet, gaffelbandet var också skadat. Vill inte läka, han vilar benet nästan jämt, det är lite svullet hela tiden. Han har fått ont i ryggen och korset också pga felbelastning. 2 grader halt vid böjprov och rejält halt på volt. Finns det nån där som har erfarenhet av gaffelbandsskador? Vad är chanserna för att han någonsin blir bra? Nån som har nån åsikt? :(

oj, vad trist...
jag har ju inga jättebra erfarneheter utav det... min pålle blev ju avlivad...
fast beror säkert på hur illa skadad han är... men det låter ju inte alls bra om svullnaden inte går ner....

Det kan ju säkert vara olika allvarligt skadat. Red en fd galoppör för några år sedan som haft en gaffelbandsskada. Minns ej hur lång konvalecens den fick, men inte så lång som din iaf. Hästen var till salu och jag var kär... Råd frågade en vet som inte kunde lova något, men som tyckte att generellt sett var det 75% chans att den s2433e hålla för dressyr, 50% för hoppning och 25% för fälttävlan som jag ville hålla på med... Blev inget köp.

Den såldes som dressyrhäst (-99) och är det än idag.

Din vet måste kunna råda dig om hur ni ska gå vidare i just ditt fall. Orkar du fortsätta hoppas?

Håller tummarena för dig!

Våran häst står sedan midsommar med en gaffelbandsskada , enl.ultraljud ,knappt märkbar . Men han är en halv grad halt hö.fram( där skadan sitter)på volt. Han har aldrig varit varm eller svullen, det känns jobbigt att inte veta om han kommer att hålla . Är rädd varje gång det är dax för å-besök att dom ska dömma ut.
Från början var han 2 gradit halt, så visst är det bättre ,men inte bra.

Det största problemet med att han inte blir bra, är nog att han inte håller sej tillräckling lugn. Han stod i sjukhage i ca 8mån, men det går inte att ställa honom i en sjukhage igen. Han hoppar över, igenom eller kryper under. Inne klättrar han på väggarna om han ska stå nån längre tid.
På Strömsholm kunde dom göra shock way (vet inte hur man stavar) men då måste han stå still och vara lugn för att det ska göra nån effekt. Så det är ju uteslutet.
Ska tilläggas att han har ändrat sej en hel del, blivit sur på andra hästar, kan lägga öron bakåt mot människor (ALDRIG gjort tidigare),
ser deppig ut för det mesta.
Hur länge kan jag hålla på och försöka få honom bra, innan det blir djurplågeri??

Det största problemet med att han inte blir bra, är nog att han inte håller sej tillräckling lugn. Han stod i sjukhage i ca 8mån, men det går inte att ställa honom i en sjukhage igen. Han hoppar över, igenom eller kryper under. Inne klättrar han på väggarna om han ska stå nån längre tid.
På Strömsholm kunde dom göra shock way (vet inte hur man stavar) men då måste han stå still och vara lugn för att det ska göra nån effekt. Så det är ju uteslutet.
Ska tilläggas att han har ändrat sej en hel del, blivit sur på andra hästar, kan lägga öron bakåt mot människor (ALDRIG gjort tidigare),
ser deppig ut för det mesta.
Hur länge kan jag hålla på och försöka få honom bra, innan det blir djurplågeri??

då kanske han inte mår riktigt bra .. tyvärr...

ja, hur länge ska man hålla på... jag höll på i ca 1,5år med min kille... nu med facit i hand skulle jag slutat för länge sedan, då han det sista var så smal att han såg vanvårdad ut samt sista dagarna inte ens orkade stå upp.. men jag ville ju så gärna försöka.. han var ju bara 7år.. :cry:

vad säger vet?

våran går inte heller att ha i sjukhage, veterinären vet hur han blir så han har gått i sin vanliga hage hela tiden. Han har haft perioder då man helst vill ställa in honom i boxen och gå hem.Men nu skrittas/leds han ialla fall ca 30min/dag så hjärnan får lite stimulans.Min vet. pratade om ca 6månaders läkning ,men nämnde att det finns hästar som aldrig blir bra.
Funderar ibland om jag skulle skicka våran som sällskaps/gårdshäst till någon fram till sommaren ,och prova då. Våran är världens snällaste och älskar människor så det känns tungt om man måste ta bort honom , världens bästa vän

Veterinären har väl så smått nämnt altenativet att döma ut honom. Det kanske är dax, snyft. :cry::cry::cry::cry: Man vill ju så gärna att det ska bli bra, men man får inte bara tänka på sej själv. Ska prata med vet och höra vad han tycker vi ska göra.

Veterinären har väl så smått nämnt altenativet att döma ut honom. Det kanske är dax, snyft. :cry::cry::cry::cry: Man vill ju så gärna att det ska bli bra, men man får inte bara tänka på sej själv. Ska prata med vet och höra vad han tycker vi ska göra.

åh, nu börjar jag gråta.. vet precis vad du går igenom...*kram*

man vill ju så gärna att det ska bli bra.....

.. men vet du... om du nu skulle bestämma dej för att ta bort din häst så kommer det kännas bättre efteråt,allafall när dom har ont, när det är gjort slipper dom ju lida mer... det är tiden innan o beslutet som är det jobbiga...

Hur stor skada hade din häst? Blev han bra ngn gång och skadan återkom eller "helade"skadan aldrig ? Hoppas du vill berätta

Ultraljudet visade att svullnaden gått ner bra, men i maj nån gång rymde han från sjukhagen och for runt som en galning, så då slet han förmodligen upp skadan. Nu verkar det inte vilja läka igen.

Våran rymde ur sin hage och tog sig in till unghästarna veckan innan sista återbesöket , kanske slet han upp skadan ,var av den 1/2 gradiga hälta kanske kommer ifrån. När vi kom stod dom lungt och åt , men vi vet ju inte hur länge han varit där inne och hur mycket spring det var från början. Jag har aldrig tänkt på att denna händelse kanske är problemet till att han ej var/är ren.

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 249
Senast: Centaur
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 731
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 454
Senast: Nethril
·
B
Hästvård För två månader sedan åkte jag med min varmblodstravare till en ganska stor hästklinik med kunniga veterinärer för att göra en...
Svar
9
· Visningar
4 141
Senast: Bergmutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka