Gaffelbandet, vila?

AnetteT

Trådstartare
Hej

Har hittat en häst som jag är intresserad utav, tror jag iaf ;)

Men det är en sak som tynger mig....

Hästen ska i maj -2014 gått orent. Man konstaterade med UL en liten början till förändring på gaffelbandet höger fram. Ganska högt upp mot knäet..

Ordination om vila en månad, nytt UL och hästen ska vid detta tillfälle varit ok igen. Och sattes igång och reds som vanligt igen..

Är detta ens en möjlighet? Eller ska jag ana ugglor i mossen?
Jag har läst massor med trådar om gaffelband men alla talar om betydligt längre vila minst 4-6 månader....

Jag hade inte köpt, min häst står med gaffelbandsskada. Hon har vart ofräsch sedan mars 2014, men fick korrekt behandling först i juli då hon blev feldiagnosticerad. Det är en lång konvalescent & mycket oro för dig som hästägare, en häst som en gång haft en senskada får lättare tillbaka skadan senare i livet.

Jag hade inte köpt, min häst står med gaffelbandsskada. Hon har vart ofräsch sedan mars 2014, men fick korrekt behandling först i juli då hon blev feldiagnosticerad. Det är en lång konvalescent & mycket oro för dig som hästägare, en häst som en gång haft en senskada får lättare tillbaka skadan senare i livet.

Tack för ditt svar!
Detta är så svårt, ägaren säger att det upptäcktes i tid, det blev aldrig en skada utav det, bara en varning som togs på allvar direkt, vilades 4 v och sen sommarbete. Har varit igång sedan i höstas enligt ägaren, men fasiken man vet ju inte.

Hästen kostar 70.000kr, väl utbildad, väldigt välriden.
Kan alla sidvärtes, förvänd galopp, enkla byte... 9 årig valack.
Han är bara tävlad två gånger i livet, bästa resultat på en lättB3 på 66 %, för fem år sedan.. Men är utbildad till Msv, absolut!

Ägaren säger att priset är reducerat redan med tanke på gaffelbandet, så det finns inte mkt att göra på priset.

Försäkrad i.
A1 liv 40.000
A2 30.000
Veterinärvård 50.000

Kan det verkligen vara så att det bara var en varning som inte är ngt att lägga vikt vid?

OM jag skulle köpt denna häst, så absolut inte för en krona mer än vad den har livförsäkring på.
Det är ändå en risk man tar att köpa en häst med sådan skada.

Och sen så kan man alltid fråga sig VARFÖR hästen fick en reaktion på gaffelbandet. Var det av ett trauma? Gått på för tungt underlag? Osv.

Tack för ditt svar!
Detta är så svårt, ägaren säger att det upptäcktes i tid, det blev aldrig en skada utav det, bara en varning som togs på allvar direkt, vilades 4 v och sen sommarbete. Har varit igång sedan i höstas enligt ägaren, men fasiken man vet ju inte.

Hästen kostar 70.000kr, väl utbildad, väldigt välriden.
Kan alla sidvärtes, förvänd galopp, enkla byte... 9 årig valack.
Han är bara tävlad två gånger i livet, bästa resultat på en lättB3 på 66 %, för fem år sedan.. Men är utbildad till Msv, absolut!

Ägaren säger att priset är reducerat redan med tanke på gaffelbandet, så det finns inte mkt att göra på priset.

Försäkrad i.
A1 liv 40.000
A2 30.000
Veterinärvård 50.000

Kan det verkligen vara så att det bara var en varning som inte är ngt att lägga vikt vid?

Varför gjorde man UL? Hästen lär ju varit dålig på något sätt eftersom dom åkte in?

Ja, den ska enligt ägaren varit oren men inte halt. Därav tog hon ut helsingborgsdjursjukhus veterinär.
De ska enligt ägaren, ha gjort ett UL där man såg en liten början till förändring. Inte så man kunde säga skada..

Jag har begärt att få ta del utav journalen för att läsa dom tillsammans med min veterinär...

Ägaren är stencool, säger bara iskallt att, utan reduceringen på priset skulle han kostat långt över hundra iom sin utbildning.
Ja det är säkert sant, men ett gaffelband är ett gaffelband..
Det behöver ju inte bli mer av det, men ska man våga "leka" med 30.000 som vanlig svenssonmänniska?

Kollade med försäkringsbolaget, vill jag förändra i försäkringen kommer de med största sannolikhet sätta reservation på gaffelbandet i höger fram för mig. (Nämnde varken vad ägare eller häst heter för dom)

Jag hade inte varit intresserad eftersom priset ligger högre än A1. Och att sälja den hästen för över 100 000 kr med en livförsäkring på 40 000 kr och en potentiell reservation - nej, det tror jag inte ett dugg på.

Ring nuvarande försäkringsbolag och förklara att du är intresserad av en häst som har försäkring på 40 000 kr, konstaterad påverkan på gaffelbandet och hur de ställer sig till att försäkra upp - jag vill nog tro risken är överhängande för reservation.

Sedan kommer förutsättningen med gaffelbandet. Nej, jag hade inte varit intresserad av hästen. Hur vet du att den varit igång sedan dess på tilltänkt nivå? Den är ju inte tävlad så det finns väl inga belägg för att igångsättningen är 100 %?

Jag hade inte varit intresserad eftersom priset ligger högre än A1. Och att sälja den hästen för över 100 000 kr med en livförsäkring på 40 000 kr och en potentiell reservation - nej, det tror jag inte ett dugg på.

Ring nuvarande försäkringsbolag och förklara att du är intresserad av en häst som har försäkring på 40 000 kr, konstaterad påverkan på gaffelbandet och hur de ställer sig till att försäkra upp - jag vill nog tro risken är överhängande för reservation.

Sedan kommer förutsättningen med gaffelbandet. Nej, jag hade inte varit intresserad av hästen. Hur vet du att den varit igång sedan dess på tilltänkt nivå? Den är ju inte tävlad så det finns väl inga belägg för att igångsättningen är 100 %?

Precis, jag har talat med försäkringsbolaget. De sa, jag uppgav inte ägare eller hästens namn, att de med 99%säkerhet kommer sätta en reservation på försäkringen OM jag går in och rör ngt i den.
Så deras rekommendation var ju att ta över den som den står idag.
Dvs. A1 40
A2 30

Men döms han ut pga gaffelbandet är det ju 40 som gäller bara.. Och att då ha gett 70 känns inte lockande.

Det är ju precis som du säger, inga tävlingsresultat som bevisar att den faktiskt varit igång...

Ja, så får det bli. Jag känner mig stärkt i mina tankar och funderingar nu tack vare er.
Tack allihop för att ni tagit er tid att bolla detta med mig!

Jag bara spånar lite, rätta mig om jag har fel.
Anledning till att jag svarar i en tråd om hästköp öht, är för att jag blir så less på säljare som man kan ana, utan att veta säkert så klart, försöker lura köpare.

Kan du inte be säljaren att först höja A1-an till försäljningsbeloppet, eftersom det kräver en ny vetbesiktning som ändå måste göras, och säga att du efter det ska bestämma dig?
Svarar säljaren nej till detta....ja, då vet du nog.

• Gilla
Reactions: Sam
Kl

Alltså TS vad hästen är försäkrad för i A2 är ju helt orelevant , en a2 får du ut livvärde på bara om hästen måstats avlivas i hage/blixten slagit ner typ .

Antagligen är det en liten blödning i senan det gäller (gaffelbandet är en sena)
Jag hade inte köpt hästen utifrån priset och knappast oavsett eftersom det verkar lite oklart med skadan och att den är relativt ny dvs skedde i maj förra året .

Hej

Har hittat en häst som jag är intresserad utav, tror jag iaf ;)

Men det är en sak som tynger mig....

Hästen ska i maj -2014 gått orent. Man konstaterade med UL en liten början till förändring på gaffelbandet höger fram. Ganska högt upp mot knäet..

Ordination om vila en månad, nytt UL och hästen ska vid detta tillfälle varit ok igen. Och sattes igång och reds som vanligt igen..

Är detta ens en möjlighet? Eller ska jag ana ugglor i mossen?
Jag har läst massor med trådar om gaffelband men alla talar om betydligt längre vila minst 4-6 månader....
Är hästen besiktigad och ultraljudad nu? Alltså har man tittat på hur gaffelbandet ser ut nu?

Jag var nära att gå till affär men har drog mig ur!!

Det har framkommit ur veterinärens journal att hästen i maj 2014, hade en skada på gaffelbandet som täckte 40% utav senans yta. Hästen vilades tills augusti 2014. (Inte 4v som ägaren sagt)

Därtill kröp det fram att hästen hade även en 1 gradig hälta på andra frambenet. Detta säger ägaren att han haft i många år och är inte intresserad utav att utreda. Hältan kom och gick hela tiden. (Detta visste jag inte)
Saken är den att första gången jag skulle haft provridit så hann jag dit, ägaren möter mig och säger att hästen fått ett sömstick och är halt... Samma ben som veterinären uppdagat hälta ifrån... Den vilade nästan tre veckor och sen var jag välkommen ut att provrida igen...

Hästen ska även ha haft upprepade patellaupphakningar (visste jag inte heller) blåsljud på hjärtat (visste jag inte heller) och en väldigt kolikkänslig mage (visste jag inte heller) allt detta hände alltså mellan maj -14 till senaste besöket i okt -14!

Tack gode gud att jag begärde att få ta del av veterinärjournalen!!!

Jag var nära att gå till affär men har drog mig ur!!

Det har framkommit ur veterinärens journal att hästen i maj 2014, hade en skada på gaffelbandet som täckte 40% utav senans yta. Hästen vilades tills augusti 2014. (Inte 4v som ägaren sagt)

Därtill kröp det fram att hästen hade även en 1 gradig hälta på andra frambenet. Detta säger ägaren att han haft i många år och är inte intresserad utav att utreda. Hältan kom och gick hela tiden. (Detta visste jag inte)
Saken är den att första gången jag skulle haft provridit så hann jag dit, ägaren möter mig och säger att hästen fått ett sömstick och är halt... Samma ben som veterinären uppdagat hälta ifrån... Den vilade nästan tre veckor och sen var jag välkommen ut att provrida igen...

Hästen ska även ha haft upprepade patellaupphakningar (visste jag inte heller) blåsljud på hjärtat (visste jag inte heller) och en väldigt kolikkänslig mage (visste jag inte heller) allt detta hände alltså mellan maj -14 till senaste besöket i okt -14!

Tack gode gud att jag begärde att få ta del av veterinärjournalen!!!

Men oj???
Man kan ju undra varför säljaren kunde tillåta att du skulle få del av vet.journalen?
Borde hen inte fattat att du skulle få reda på sanningen?
Hur tänker man egentligen?
Åh stackars häst....hoppas den får en ny ägare som bryr sig.

Men oj???
Man kan ju undra varför säljaren kunde tillåta att du skulle få del av vet.journalen?
Borde hen inte fattat att du skulle få reda på sanningen?
Hur tänker man egentligen?
Åh stackars häst....hoppas den får en ny ägare som bryr sig.

Jag ställde som krav att hela journalen skulle skickas över till min veterinär som skulle besiktiga så vi kunde gå igenom den innan besiktningen, annars var jag inte intresserad.

Så hon hade inte mkt val, men hon kan ju inte känt sig vidare bekväm...

Jag hoppas också att hästen hittar en ny ägare som är beredd att börja utreda vänsterbenshältan... Jag var inte intresserad av att börja med detta...

Synd detta för det var en en väldigt trevlig häst...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 278
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 765
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp