Gaaaaaaaaaahhhhhhhh!

Belethien

Trådstartare
Nu vill jag bara avreagera mig!!
Åkte iväg på "semester" hos pojkvännen (som bor en bra bit hemifrån) i tio dagar. Lämnade hästen på betet med tillsyn av klasskompisen och hennes mor samt betesägaren. Hästen har ju eksem så jag påpekade vikten av att smörja in henne eftersom jag kämpat så länge med detta och det har gått skitbra hittills! Personerna i fråga lovade att se till henne och vara ytterst noga med att smörja och dona (det har ju egen eksemhäst så de vet ju) så jag åkte till pojkvännen med lite ångest då jag aldrig lämnat ponnyn ensam någon gång än.
Kommer hem idag och åker iväg och kollar till hästen- helt sönderkliad!! Man ser ju svansroten när man tittar på svansen då hon gnuggat bort stora flockar hår på både svans och man! Men vad är det för fel på folk?! Man ska väll inte låta djuret plågas på detta sätt- det gör ju hemskt ont ju på henne! :cry:

AAHHHH. Jävla människor :mad::mad::mad: Dessa människor är ju sådana man ska kunna lita på! Mamman är ju 50 år och har ridit hela hennes liv, dottern 18 och har ridit sen barnsben och betesägaren är fanimej 30 och haft häst förut. Jag vågar ju inte lita på någon längre.

Sv: Gaaaaaaaaaahhhhhhhh!

Usch!!! Stackars häst! :cry: Det var jäkligt illa av dom! Hoppas de skäms :mad::mad:

Vad hade de för svar när du frågade dem? varför hade de inte ringt till dig om det blivit någon förändring eller har de inte varit där alls?

Frutansvärt dålig stil :mad:

Vad hade de för svar när du frågade dem? varför hade de inte ringt till dig om det blivit någon förändring eller har de inte varit där alls?

Frutansvärt dålig stil :mad:

Jag har inte frågat dem än och mor vill inte att jag ska bråka med dem heller. Jag vet att dessa människor inte är ett dugg roliga när de blir arga på en och de är ju i samma stall som jag- vill ju helt enkelt inte bråka. Jag har ju skickat sms för att fråga hur det har gått med hästen medan jag varit borta och de har då påstått att allting gått bra etc etc.

Jag borde nog konfrontera dem men herregud jag vill inte bråka! jag vill döda :devil:

Även om du inte vill bråka kan du väl påpeka att de inte behövt säga att de skulle se efter hästen för du kunde ju ha stannat hemma eller bett någon annan.

Tror att om du någonsin vågar åka igen ska du be en person, då har den ansvaret o kan inte skylla på någon annan. Med för många inblandade kanske alla delegerar ifrån sig ansvar o skötsel.

Inser nu vilken tur jag har som kom hem till min skadade häst o som var välskött o snygg vid min hemkomst. Måste nog tacka henne igen...

Jo jag bad ju egentligen en person från början men vart lite rädd att hon skulle bli glömsk och inte smörja hästen någon gång och så skulle manen vara borta nästa dag, så jag frågade betesägaren om hon kunde bara hålla koll på om kvinna 1 gjorde så som hon skulle och kanske hålla efter om hon såg att hästen inte var insmord ordentligt. Dessutom var de ju tre stycken och troligen känner de väll till ordet "solidaritet"- jag smörjer ju in deras häst när den kliar sig och om den behöver myggmedel sprutar jag på den lite av mitt. Jag kanske är alldeles för generös?
Nej du det blir att packa med hästen på bussen och låta henne stå hos pojkvännens föräldrar- dem hoppas jag man kan lita på iaf :angel:

Om man vill tro gått om folk kanske de inte inser vikten av att smörja. De smörjer ju inte sin egen ordentligt eftersom du får komplettera. Om de inte fattar att du gär det kanske de tror att hästarna klarar sig bra ändå.

Självklart vill man ju inte att deras häst ska lida för att de är dumma ihuvet, men istället för att serva dem med allt arbete kanske du istället ska påtala för dem att de är dax att smörja. Äh jag vet inte, fan vad svårt. Gör som du sa - döda dem!

O den där betesägaren borde ju skämmas! Speciellt om du påmint dem med sms o de säger att det är bra fast de har noll koll. Fy fan.

Om man vill tro gått om folk kanske de inte inser vikten av att smörja. De smörjer ju inte sin egen ordentligt eftersom du får komplettera. Om de inte fattar att du gär det kanske de tror att hästarna klarar sig bra ändå.

Självklart vill man ju inte att deras häst ska lida för att de är dumma ihuvet, men istället för att serva dem med allt arbete kanske du istället ska påtala för dem att de är dax att smörja. Äh jag vet inte, fan vad svårt. Gör som du sa - döda dem!

O den där betesägaren borde ju skämmas! Speciellt om du påmint dem med sms o de säger att det är bra fast de har noll koll. Fy fan.

Jo nu smorde jag in hästen möjligtvis om de inte hunnit dit till betet innan mig och hästen hunnit klia lite och nyligen har det varit lite krångligt: mamman var borta på semester dock var dottern hemma men upptagen med pojkvännen och samtidigt så skaffade de ett nytt medel att smörja med så jag vet inte om det är för att de slarvat med insmörjningen som får deras häst att klia sig eller om medlet inte funkar :crazy: så därför frågade jag betesägaren att hålla extra koll men det hjälpte tydligen inte. jajja jag ska väll sluta klaga men jag förstår verkligen inte hur vissa tänker- man ska ALLTID utgå från hästens bästa och jag tycker inte att det optimala är nått när halva svansen är borta..

Ska fråga de imorgon varför de inte tagit hand om henne nogare men jag får nog hålla mig från att attackera dem med spöet när jag ser dem :devil:

Otroligt dålig stil av dem! :mad:
Oansvarsfullt! Usch får sådana människor.

Jag har oxå haft dåliga erfarenheter av att lämna hästen till någon, därför tar jag med henne!!!
På fredag åker jag 30 mil på en kortare semester där jag ordnat med bete åt henne i närheten. Så medans hon går å njuter på dagarna så semestrar jag å på kvällarna rider vi lite. Huvudsaken är att jag tar hand om henne själv!

Nej hon hade inte täcke på sig då hon inte behövt det när jag smort in henne. När jag kom hem från resan och kollade till henne och såg att hon kliat sig så drog jag på henne täcket för säkerhets skull. Det kommer nog att ta ett tag innan huden blivit bra igen.

Kicki: Jo det lär bli min lösning från och med nu. Tänkte faktiskt göra det från början men litade på att stallkamraterna skulle ta hand om henne men ack så fel jag hade.. Pojkvännen har ju alltid föräldrarna som har häst och bete plus att min lilla är ju inte elak mot andra hästar så det skulle nog inte bli några större problem.

Chequille: Kvinnan ringde mig idag och då passade jag på att inflika att hästen kliat av sig halva svansen och manen och då påstod hon att hästen lärt det sig av hennes kompis (som också är eksemhäst). Kan en häst "fantomklia"? Då borde hon väll ha gjort det redan från början och inte när jag åkt eller? Jaja jag blir inte klokare så jag får helt enkelt ta hand om henne extra noga från och med nu så kanske hon mår bättre. Jag vill ju så gärna att hon ska slippa det förbaskade eksemtäcket.

Man kan egentligen inte lita på någon annan än sig själv till fullo.
Jag skulle råda dig att sätta på ett eksemtäcke som säkerhetsåtgärd till nästa gång.

Man kan egentligen inte lita på någon annan än sig själv till fullo.
Jag skulle råda dig att sätta på ett eksemtäcke som säkerhetsåtgärd till nästa gång.

Jo men det är ju så förbannat varmt ute nu, 26 C, så helst vill man ju slippa plåga ponnyn med det men c'est la vie.. :crazy:

Dom blir inte "extravarma" av eksemtäcken.
Jag skulle aldrig ta av mitt sto täcket om jag åkte bort
och sen skylla på nån annan att dom inte tagit hand om hästen ordentligt !
Hej från hambo

Jo men det är ju så förbannat varmt ute nu, 26 C, så helst vill man ju slippa plåga ponnyn med det men c'est la vie.. :crazy:

Vad är det för konstig uppfattning om eksemtäcke? Det är ungefär som en t-shirt. Inte mer.
Så du får hellre en sårig och sönderskavd häst än sätter på en t-shirt? Tänk åtminstone på hästen.

Ja men är ni inte lite hårda. Hon lämnade ju hästen till några som själva har exemhäst. Klart man tror att de klarar att ta hand om ens häst då. Klart hon inte hade lämnat den i deras vård om hon inte trodde att de klarade av det. Klart hon tänker på hästen!
Sen att det blev fel - det blir det ibland.

Men hon säger ju själv att man ska se till hästens bästa.
Har man en eksemhäst med så svåra besvär ( annars också för den delen) Så bör man ha täcke på !

Hej från hambo

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka