Gå ute själv

Ireland

Trådstartare
Min häst har börjat hosta och står nu på antibiotika o cortison. han ska stå ute så mycket som möjligt. Nu är det så att de andra i stallet tar in sina vid 5-6 tiden, medans jag vill ha min ute till ca 8-9 på kvällen, för att inte hostan ska utvecklas och bli kronisk. De andra vill inte ta in sina senare pga vissa anledningar. Kan han gå ute själv? Han tycker inte om det och springer längs med staketet och skriker, även om han får mat. Men jag vill verkligen inte ta in honom tidigare... Vad kan man göra?

Sv: Gå ute själv

Hmm svårt... Kanske någon av de andra ändå kan tänka sig att låta sin häst vara ute om du erbjuder dig att ta in? fodra? eller något annat?

Du kan inte ta väck galler och fönster helt i hans box? Så han får mer luft?

Jo det hade de säkert gått med på, men problemet är att de tar in o sen rider de och sen är det inte lönt o släppa ut igen eller så är hästen lite svettig och de vill inte släppa ut..

Det med fönster ska jag kolla upp! Försökte öppna det innan idag, men det gick inte så bra (gammalt fönster).

Låter taskigt, men han vänjer sig. Till slut trillar poletten ner att han inte är övergiven för tid och evighet. Det handlar ju om hans hälsa, då får man ibland vara lite hård.

Jo det är väl så. men jag tänkte som så att jag ska ta in honom när de andra kommer in, sen tömkör jag och sen får han gå ut ett tag till. Det blir ju inte så hemskt för honom om han först får komma in och sedan gå ut och vara själv. Jag upplever att de tyckwer det är jobbigare at bli lämnade. Ska nog testa det. Också mycket hö då förståss.

En av hästarna i stallet där min medryttarhäst står har hostproblem och ska vara ute till kvällsmaten tas alltså in vid 20.30 (alla andra hästar tas in till middag vid 16.00) Det är bestämt att min medryttarhäst ska vara ute till kvällsmat tillsammans med hosthästen.

Om jag kommer och ska rida efter middag, så ska jag ta ut en av de andra hästarna så hosthästen slipper stå ensam (står skrivet på en lista vilka som kan gå tillsammans med hosthästen) Det har inte varit några som helst problem med detta. De flesta blir bara glada när deras häst fått vara ute några timmar extra en dag.

Tycker dina stallkamrater faktiskt kan vara lite schyssta och se till så din häst har sällskap, nästa gång är det deras häst som behöver hjälp.

Har / har haft exakt samma problem som dig.
Min häst har fått kronisk bronkit (hostar dock inte) och skulle behöva vara ute själv. Han HATAR det. de andra hästarna går in vid 5. Jag lämnade honom ute själv och han bara sprang och åt inget... :crazy: Men sen så började jag ta in honom samtidigt och rida (eller promenera ) och sen släppte ut han då gick det bra. Då var det HAN som lämnade dom och inte dom som lämnade honom.

Tror du skrev samma sak i nått inlägg. Sorry, har bara skummat igen det. :o

Men sen tack och lov så har alla börjat lämna sina hästar ute (är bara 3 stycken till) så nu har han sällskap till 22 på kvällarna. Dock har han fått "återfall" nu och behöver gå ute dygnet runt.... Får se hur jag löser det. Vi ska antagligen ta ner ut förnstret i hans box och sätta myggnät så han får massa luft. :banana:

Så pröva att ta in och sen ut, eller hör om ingen vill lämna sin häst med din eller ta ner ett fönster.

Hoppas verkligen det ordnar sig!!! :)

Det är alltid ojust mot hästen att lämna den ensam kvar. Låt din häst gå in med de andra så kan du väl rida eller promenera honom på kvällen. De timmarna du talar om gör ingen skillnad i hästens hälsa. Han mår mycket sämre av att gå kvar själv när alla andra gått in.

Alla hästar vänjer sig vad att gå ensamma, oavsett om de är flockdjur eller inte, hade jag haft en sjuk häst hade den banne mig fått gå ute, för sin egen hälsas skull, de dör inte av att vara ensamma några timmar. Det viktiga är att en häst MÅSTE LÄRA SIG att vara ensam, det är inget man gör i ett naffs. Mina hästar rids nästan uteslutande ensamma, just för att jag inte har något sällskap, och kan de ridas själva i skogen utan problem anser jag att de minnsann kan gå ute i en hage själva ett par timmar.
Hur gör du annars när du ska tävla? Då är det ju egen prestation det gäller.

Jag tycker det är rätt viktigt att dom kan gå själva kortare stunder... och visst kände jag mig elak men han vande sig. Dessutom gjorde visst 4-5 timmar STORA skillnad för hans bronkit.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 712
Senast: fixi
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
585
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka