Gå ute dygnet runt

Tropic

Trådstartare
Nu börjar den riktiga våren smyga sig på och gräset har börjat växa i hagarna... Jag bor i mellan-Sverige och temperaturen är alldeles lagom. Jag har nu börjat låta mina hästar gå ute några nätter, tar dock in dom då och då eftersom dom tenderar till att bli ganska trötta till en början. Den stora är rakad så hon går med tjockare täcke på natten som jag tar av på dagen. Hur ser det ut hos er? Har ni börjat ha hästarna ute på nätterna ännu?

Jag har haft mina ute ett tag nu. Morganen är klippt så hon får ha täcke om nätterna medans fjordingen klarar sig alldeles ypperligt utan. Fri tillgång på halm har dom att roa sig med också

Jag körde mina till sommarbetet igår, bor nära Göteborg.
de har tillgång till ligghall där, med grovfoder utöver gräset. Innan dess hade jag dem ute här hemma i ett par veckor i skogshage.

Jag tog hem två hästar den 8 april och de har gått ute dygnet runt sedan dess. Dock med stödfodring och tillgång till ligghall (som de inte använder alls ;) ). Den kommer nog att utnyttjas när den jobbiga värmen kommer och alla insekter invaderar.

Här går de också ute, och har gjort ett tag. De har lösdrift och tas in i stallet ett par timmar varje dag för kraftfoder och allmän omvårdnad. Inga täcken på.
Snart släpps de på stora sommarbetet. Enda täckena då är insektstäcken....

Mina har inte rört höt på nästan 2 veckor, nojig matte ger dom extra lusern och fattar inte hur hästarna hemma kan leva på det gräset som finns i hagen.

Bor på västkusten mellan Göteborg och Kungsbacka.

Min kommer gå ute från och med fredag. Kommer stödfodras med hö så klart, och ifall det blir dåligt väder så åker regntäcket på. De kommer dessutom gå kvar i sin vanliga hage vid stallet, så blir det fullständig naturkatastrof är det ju inte värre än att de sover några nätter inne igen. Det är en ponny som inte varit rakad, men fällt det mesta av vinterpälsen redan, södra delarna av landet.

Unghästen och gamlingen(täcke på om det inte är varmt) har gått ute ca 1 ½ vecka och shettisarna (helklippta) kom ut i förrgår. Resterande kommer slussas ut nu under veckan allt eftersom stängslens kollas över. =)

Alla får lite hö i början men de ratas mest.

Mina går in, och om de inte gjorde det skulle jag faktiskt endera ta in en period eller stänga av så de inte kom åt gräset på nätterna (jag har lösdrift med så rent så inga problem ha dem ute). Det är frostnätter både nu och då (jag höll på att slå ihjäl mig på trappen när jag skulle natta. Det regnade i em, och nu har det uppenbart frusit på. Glashalt. Och så foppatofflor...). Så jag skulle inte vilja att de åt av gräset nattetid.

Vi släppte våra i sommarhagen i mitten av april. Unghästen stödfodras med något kg hö varje dygn första veckan men äter nu bara gräs. De går på lösdrift så inte så stor omställning förutom att de inte har ligghallen att gå in i men mycket mer stimulerande hage. Gräs har de tillgång till året runt i och med att vinterhagen är stor med mycket gräs. Vi har haft både frostnätter och kalla regniga nätter, hästarna är pigga och glada varje morgon.

Mina har varit ute sen 2006 :D Men det var nu inte din fråga :) Här där jag bor är det inte dags för bete än på ett tag, på ängarna är det ungefär en halvmeter snö. Ungefär kring midsommar är betet tillräckligt bra för att hästarna ska klara sig på det (givet att det är en häst som äter nog mycket).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 977
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur