Gå upp i klasserna?

Joyze

Trådstartare
Hur många tävlingsrundor vill ni ha på en höjd innan ni går upp en klass? Har tävlat 90-1 m med min dam ett par gånger nu (ganska oregelbundet pga skada) och vi har blivit placerade och felfria flertalet gånger. Funderar på att gå upp till 110 ganska snart, men är helt rädd att "förstöra" vår tävlingsflyt...:p
Och min lille kille (som bara blivit hoppad drygt ett år men hoppar hus idag) har startat unghästklasser i 90 & 1 m med väldigt bra resultat så ska upp i avd A nu.. men det börjar kännas tramsigt att skutta runt på dom höjderna så vill ju upp i klasserna, men vill samtidigt inte pressa honom för mycket.
När tror ni att hästen är redo för högre höjder på tävlingsbanan?

Sv: Gå upp i klasserna?

Vad säger din tränare??? Hur fungerar det på träningen, fixar ni nollade rundor i 1m som känns bra och det fungerar med 1,10 på träning så är det väl bara att prova.

går det bra på träningar och du känner dej redo för 1,10 så prova ;)

Säger som övriga prova om det käns bra hemma på träning på dom höjderna funkar det inte e det ju bara att gå till baka till 90 - 100 man måste ju inte låsa fast sig där bara för att man har startat det en gång

Lycka till

Jag går upp i klassen när jag känner mig redo, aldrig innan dess.

Det spelar ingen roll hur många/få rundor man gör. Det bästa är att gå upp en klass när den nivå man är på känns löjligt lätt.

Annars kan man säga att gör man säkra och fina noll-rundor så kan det vara dags att gå upp :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 200
Senast: Takire
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka