Gå undan eller under belastat sittben

Ridinglady

Trådstartare
När jag läser olika böcker och artiklar om sitsens påverkan så finns det en sak som förbryllar mig eftersom jag saknar konsekvens i resonemangen:
Om jag lägger mer tyngd på vänster sittben kommer då hästen flytta sig in under det belastade sittbenet, dvs flytta sig åt vänstet eller kommer den att flytta sig ifrån det belastade sittbenet, dvs åt höger?
Kan ngn reda ut?
 
Sv: Gå undan eller under belastat sittben

Om du lägger mer vikt i vänster stigbygel så rör sig hästen troligtvis åt vänster. Om du bär två hinkar med vatten, den vänstra full med vatten och den högra bara med någon liter i, och försöker gå på en rak linje, vilket håll kommer kroppen dra/vingla åt?
 
Sv: Gå undan eller under belastat sittben

Jag håller med dig! För mig är det logiska att hästen flyttar sig in under mitt belastade sittben. När jag har varit på "polisträning" har jag också fått lära mig att luta mig - överdrivet i det fallet - i riktning mot det hästen är rädd för för att försvåra för hästen att flytta sig från det farliga ... Men jag minns dock väl att när jag lärde mig rida på 70-talet så lärdes det ut att i en skänkelvikning till vänster skulle höger sittben belastas och jag läste nyligen en instruktion till öppna där man också skrev att inner sittben skulle belastas....
 
Sv: Gå undan eller under belastat sittben

Det finns olika skolor kring det där.

En del säger vikt på inner sittben i böjning just för att få till böjningen, andra säger vikt dit hästen ska(i öppna då inte på inner iom att hästen inte ska vika av inåt/svänga) och en del säger att man gör lite olika genom utbildningen etc.
Det finns också de som kombinerar ner med inner sittben med stigbygeltramp i andra riktningen för att försöka jämna ut etc. Eller sitter på inner för att skapa böjning och använder innerskänkel för att rida ut hästen.

Jag har laborerat lite med olika. Och jag gör lite olika beroende på häst jag sitter på(hur långt kommen den är och om jag eller någon annan skolat och beroende på vem som ska fortsätta rida och hur).
Vill man minimera hjälperna upplever jag att man kan dra nytta av att rida öppna med vikt mer på ytter sittben.
Mina egna vill jag ska följa min vikt, gå dit jag sitter mer.

Jag brukar tänka på varför saker uppstått när jag ska förstå hur och varför de funkar.
Vikthjälperna var ju förr till för att en häst skulle bli omöjlig att ramla av. Man stred till häst och hästen skulle se till att vara under sin ryttare. Dvs om ryttaren lutade/var på väg åt något håll skulle hästen fulla upp under det så ryttaren inte åkte av.
Det är något vissa hästar har naturligt och andra måste skolas till.
 
Sv: Gå undan eller under belastat sittben

Har oxå funderat på detta. Jag tycker det i praktiken funkar både så att hästen följer vikten och att den kan flytta undan sittbenens tryck så att säga.

Om jag vill att hästen ska vända tar jag höften fram eller nästan lite sidled inåt om jag är i lätt sits.
Om hästen är tittig och inte lyder min innerskänkel så trycker jag ner inner sittben som en hjälp som alla hästar jag stött på flyttar sig undan.
Så jag tror båda teorierna stämmer men att det är skillnad på hur man som ryttare utför det.

En grej jag tänkt på är att hästen följer ju bara vikten till en viss gräns- lägger man vikten för mycket åt sidan får det många gånger motsatt effekt. Ser man tydligt när det blir skilsmässa mellan häst och ryttare, många hästar kliver åt vänster när ryttaren hänger till höger och då blir det ingen häst kvar under ryttaren:rofl::rofl:
 
Sv: Gå undan eller under belastat sittben

Det är lite lurigt det där. Man kan lägga mera press på ena sittbenen utan att lägga vikten åt det hållet. Jag tror det lätt blandas ihop. Jag vill att hästen ska följa mig så lägger jag vikt åt ena sidan vill jag att hästen ska följa den. Har varit och ridit westernhästar på ett ställe för några år sedan. ute i skogen var det inga problem, men när vi red på ridbanan var det betydligt svårare för mig. De hästarna var tränade att gå undan för vikten istället. Det blev grymt förvirrande för mig. Men kontentan är väl att man kan lära hästen vilket som. (minns speciellt bakdelsvändningen vi skulle göra. Jag blev instuerad att lägga vikten utåt och använda inner skänkel. I min värld fanns ingen logik alls, men det är olika ridsätt helt enkelt. Behöver jag tillägga att bakdelsvändningarna inte blev speciellt bra?:D
 
Sv: Gå undan eller under belastat sittben

Om jag har förstått saken rätt så flyttar man hästen i sidled i western genom att trycka undan den med ytter sittben och öppna dörren för den genom att ta undan innerskänkeln. Hästar reagerar ganska naturligt genom att gå undan för sittbenet på det viset.

Men jag som dressyrryttare vill inte ha den reaktionen, jag vill absolut inte att hästen ska gå undan från mina sittben utan komma upp med ryggen under dem och bära. Så jag uppmuntrar också hästen att "gå dit min näsa pekar" och följa vikten.
 
Sv: Gå undan eller under belastat sittben

Å vilken bra tråd!
Har funderat mycket på dte genom åren, ju mer dressyrinriktad jag har blivit och bytt hästar och tränare.

Jag vill att min häst, precis som Svea skrev, följer min vikt, visst ger jag minimala hjälper med mina sittben men mest handlar det om vart jag lägger vikten. Jag vill att min häst svarar för fina hjälper, vill inte sitta o klämma, skänkla eller trycka med sittbenen en massa.
Sedan jag jobbat med mig själv och renodlat just detta (fortgår ständigt!) har jag fått en häst som är mycket mer framåt i kroppen och mer nöjd.
När jag går in i en öppna ställer jag hästen, formar hästen med innerskänkel (ska inte behöva klämma/skänkla hela tiden), tittar dit jag ska o lägger lite vikt på innersittben, lite förhållning på yttertygel om hästen tänker för mycket framåt, men mest sitter jag med i rörelsen, dock får jag alltid tänka på att sitta kvar på rumpan :grin:
(roliga de nya smilysarna är ....)
Jag tror också att man absolut lär sin häst vad den ska följa, men vissa saker är väl enklare för vissa hästar från början?
 
Sv: Gå undan eller under belastat sittben

Spinner vidare på basicnivå :angel:

Jag som har lätt för att vika mej i sidan märker och hur viktig bålstabiliteten är så man är rak och stark.

Lägger man tyngd på höger sittben och är rak och stark i kroppen hamnar vikten också till höger. I för enkelhetens skull, fri skritt, börjar hästen gå åt höger nu.

Viker man sej däremot i sidan samtidigt, alltså viker ihop sin vänstersida när man ska lägga tyngd på höger sittben, så hamnar vikten istället på vänster sida och det drar åt fel håll mot vad man tänkt sej...

Mycket lätt att känna sej fram till på en cykel eller moped tex.
 
Sv: Gå undan eller under belastat sittben

Det är bra att sitta och känna efter sådana saker när man skrittar. Det ökar kroppsmedvetenheten.
 
Sv: Gå undan eller under belastat sittben

Fick lära mig en bra sak av en tränare en gång, gäller både ridning och arbete vid handen; stäng åt det håll hästen inte ska gå, öppna åt det håll den ska gå.

Du stänger med tryck, alltså stänger du genom att utöva tryck med sittbenet åt det håll hästen inte ska gå.

Hänger ju också samman med att vi lär hästarna att gå undan för tryck, både uppsuttet och från marken.
 
Sv: Gå undan eller under belastat sittben

Det är naturligt för hästen att följa ryttarens vikt, eftersom den vill vara i jämvikt.
På unga hästar, vid behov, förtydligar jag därför vad jag menar genom att förflytta lite av vikten åt det hållet jag vill att hästen ska röra sig.
Eftersom all viktförskjutning skapar någon form av obalans, större eller mindre som i sin tur ger spänning hos hästen, större eller mindre, vill jag så långt det är möjligt använda mig av enbart passiva vikthjälper, dvs se till att ha min tyngdpunkt ovanpå hästens dito och styra med övriga hjälper. Aktiva vikthjälper således då de behövs.

Att belasta ett sittben gör ju automatiskt att den andra sidans höft öppnas lite, vilket antagligen är anledningen till att det är ganska lätt att lära en häst att gå undan för tryck av sittbenen, om man nu vill det. Det behöver ju inte nödvändigtvis innebära att man samtidigt förskjuter vikten i sidled.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 772
Senast: tuaphua
·
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 203
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp