Gå på tygel/form

Sv: Gå på tygel/form

Kanske de som ridit i 30 år. Men jag tycker ändå inte man ska gå in på form med nybörjare som inte ens kan inverka på hästen. Allt man lär ut leder ju till att de ska kunna rida hästen i form men man behöver ju inte kalla det form för det. Finns så otroligt många delar som kommer innan och det finns inga genvägar. Jag har vissa elever på ridskolan som ibland får hästen att gå med eftergift utan att dom ens vet om det. Det tror jag är en mycket bättre väg än att de ska sitta och sträva efter något de inte är kapabla till, det om något tror jag leder till tokig ridning.

Vilken fantastisk ridskola du har.:) Jag tror också att det är viktigt att man delar upp det i mindre delar, att man har en plan för inlärning, vad man behöver i grunden (både häst och ryttare) innan man börjar fibbla med formen.

Sen finns det ju också välidigt enkla övningar som kan göra där man kan börja nosa på formen, men då måste grunden finnas, tex balans (oberoende sits) och ett fungerande signalsystem. Finns inte detta då blir det bara en dragkamp och/eller en massa missförstånd mellan häst och ryttare.

En engagerad rumpa kan man få om man är skicklig på att förklara "vad" så att hästen förstår, plus att man är skicklig på att hålla sig ur vägen (sitta i balans) så att det blir lätt för hästen med "hur". Jag tror att det är just detta som skuggi tänker på (i alla fall gör jag det) när hon menar att det är viktigt att man tidigt får lära om "formen", alltså "vad" hästen behöver för att kunna "hur", men att man utövar det på den nivå man befinner sig.
 
Sv: Gå på tygel/form

Jag vet ;) haha nä men vi har verkligen en plan, alltså på papper! Som vi instruktörer följer, för varje vecka, varje termin från nybörjare och hela vägen upp. Och jag håller med dig om allt du säger också! :)
 
Sv: Gå på tygel/form

Jag vet ;) haha nä men vi har verkligen en plan, alltså på papper! Som vi instruktörer följer, för varje vecka, varje termin från nybörjare och hela vägen upp. Och jag håller med dig om allt du säger också! :)

Jag önskar att min ridskola som jag lärde(?) mig rida på också hade haft det! Jag vet när jag första gången fick en häst att gå i riktigt bra form då tänkte jag "vad håller hon på med?! Hon känns jättekonstig!" och så sa läraren att hon gick jättefint :crazy:
 

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: Lejd
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
412
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 680
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp