Gå på tygel/form

petrusans

Trådstartare
Jag skulle behöva hjälp hur jag ska kunna få ner min häst på tygel/gå i form.
Jag rider på ridskola, och har precis börjat i en högre grupp där alla har ridit sen de var små (jag själv red när jag var liten, och har precis börjat igen). Så jag behöver hjälp om hur jag ska göra det. :(
 
Sv: Gå på tygel/form

För det första är det väl just det som du ska lära dig på ridskolan, du är ju inte där för att du redan kan allt väl? :p

Om du tycker att du inte hänger med på nivån på lektionerna så skulle jag prata med ridläraren om att ta några privatlektioner faktiskt, för att få lite extra hjälp.

Sedan, att hästen böjer på nacken betyder INTE att det går i form eller "på tygeln". Det är när du känner att den lyfter ryggen och liksom "bär dig" som den samlar sig och går i en bättre form.
Hästen samlar man genom att tex öka och minska volten, flytta framdel och bakdel, göra många övergångar mellan gångarter mm.
 
Sv: Gå på tygel/form

Jag skulle behöva hjälp hur jag ska kunna få ner min häst på tygel/gå i form.
Jag rider på ridskola, och har precis börjat i en högre grupp där alla har ridit sen de var små (jag själv red när jag var liten, och har precis börjat igen). Så jag behöver hjälp om hur jag ska göra det. :(

Snälla, jag ber dig, radera bort uttrycket "få ner hästen på tygeln"
Det yttrycket har ingenting med verkligheten att göra. Var hästen har huvudet är ointressant. Som skrivits tidigare, huvudets och halsens form kommer automatiskt när hästen bär sig själv.

Du kan börja med att vara noga med att hålla handen i korrekt position och helt stilla med ett jämt, stadigt hållande i tygeln så bettet blir inbjudande för hästen att gå fram till.

Privatlektioner är superbra.
 
Sv: Gå på tygel/form

All samling (gå på tygel) kommer bakifrån. Hästar är bakhjulsdrivna, det är i bakbenen motorn sitter. Därför är det viktigt att bjudningen kommer bakifrån, alltså från bakbenen fram till bettet.

Du ska tänka att du driver hästen fram till ett stadigt stöd på bettet. Tänk dig att du tar en linjal och håller den mot en vägg. För att få linjalen att "komma upp med ryggen" dvs böja sig så måste du trycka på den bakifrån mot väggen (som håller emot) och på så vis få linjalen att böja sig i en båge uppåt. Samma princvip gäller på hästen, trycket kommer bakifrån och handen fångar upp hästen.

Handen ska inte vara stum och hård, men många missförstår vad en mjuk hand innebär. Du ska vara stadig, bestämd MEN följsam. Du ska hålla samma kontakt till hästens mun hela tiden och aldrig glappa med tyglen, men aldrig bli stum i handen. Handen ska bara fånga upp. Styra och bromsa gör man med kroppen. Att vara mjuk i handen innebär alltså inte att man inte ska ta hästen i munnen.

Man brukar likna dressyr vid att dansa med hästen, och det är en mycket bra liknelse. Du för och hästen följer. Det ska inte vara tvärtom att hästen för och du följer, det är inte det som innebär att vara följsam. Om du skulle dansa med någon skulle du vilja ha någon som för på ett bra sätt. Du vill dansa med någon som du kan förlita dig på, som kan sina dans-steg, och tydligt guidar dig runt på dansbanan, då kan man bara följa med och dansen kommer liksom va sig själv. Han ska hålla i dig, stötta dig och vara stadig på foten, det är då det blir lätt och roligt att dansa! Visst kan man dansa med någon som saknar taktkänsla, är ostadig, okonsekvent och som trampar dig på tårna, och det kan till och med gå helt okey, men ni kommer inte vinna några danstävlingar. Du vill inte heller dansa med någon som är brysk och hårdhänt, precis så är det med hästen oxå. När man blir konsekvent, stöttande och följsam i sin ridning så kommer ni att dansa! :)

När du driver hästen framåt ska du tänka att den ska få in bakbenen under sig och liksom gå i en "uppförsbacke", det är känslan du ska få, tänk framåt och uppåt i din ridning. Det är drivningen framåt som är nycklen till en häst som jobbar i en korrekt form, att böja på nacken är oftast ett sätt för hästen att slippa jobba med ryggen, så att fokusera på den biten är lönlöst. Allt kommer bakifrån, precis som på en bakhjulsdriven bil :)

Lycka till!!
 
Senast ändrad:
Sv: Gå på tygel/form

Bra beskrivning, fast just liknelsen med linjalen och väggen/handen blir lite knepig för mig.

Man måste INTE hålla en stilla och stark hand som motvikt för att hästen ska kunna bära sig korrekt.

För mig är en räcerbåt en bättre bild: man drar på gasen där bak, så att framdelen lyfts upp och svävar lätt över vågorna :idea:
 
Sv: Gå på tygel/form

Inte stark, följsam, detär viktigt att inte bli stum, men något måste fånga upp energin som kommer bakifrån :)

tack förresten, och din liknelse var oxå mycket bra!! :bow:
 
Sv: Gå på tygel/form

Fast där är ju vattnet "motståndet" framtill. Håller med om att man inte ska tänka på handen som vägg, men någonting måste stämma av där fram annars försvinner ju all energin bakifrån. Tänk på ett vattenglas, det går aldrig att få fullt utan botten.
 
Sv: Gå på tygel/form

Jo, det är ju sant.. Fast vattnet känns som ett mjukare motstånd än en vägg.. om man tänker bara på bilden man får i huvudet.

Om man tänker att cykla på bakhjulet på en cykel då :idea:
(om vi bortser från att man kanske initialt måste rycka upp framhjulet)
Där anpassar man ju så att säga kraften från bakhjulet så att det kan bära hela cykeln ovanför/framför sig, utan att man nödvändigtvis håller nått i fram.

Ahja, olika bilder funkar för olika människor.
Men om jag ska beskriva för en nybörjare, så vill jag nog inte prata alltför mycket om att hålla emot i fram, hellre att jobba med baken så att den kommer inunder av sig själv.
Det var bara det jag tänkte :idea:
 
Sv: Gå på tygel/form

Fast baken kommer ju inte in under av sig självt, det är stor skillnad på bärkraft och skjutkraft. Men till en nybörjare tycker jag inte man ska blanda in form över huvud taget! ;)
 
Sv: Gå på tygel/form

Fast baken kommer ju inte in under av sig självt, det är stor skillnad på bärkraft och skjutkraft. Men till en nybörjare tycker jag inte man ska blanda in form över huvud taget! ;)

Håller med, dumt att blanda in form öht för en nybörjare. Bättre att koncentrera sig på att hitta balansen och lära sig att guida hästen i riktning först. Träna på signalsystemet.

Jag tror inte skuggi menar att hästen kommer in under sig med bakdelen bara sådär av sig själv, utan genom arbete och övningar så kan hästen lära sig att använda bakdelen även rakt fram, utan att man behöver hålla emot. Tex genom böjning och sidoförflyttning. Rida åttor och serpentiner är tex bra övningar för formen.
 
Sv: Gå på tygel/form

Exakt vad jag menade, tack! :bow:

Nej, en nybörjare ska ju inte behöva rida hästen i form, men jag tror att det är bra om de förstår vad form och bärighet är, för framtiden :idea:
 
Sv: Gå på tygel/form

Det tror inte jag att de riktigt kan förstå...finns de som ridit i 30 år som inte fattar... ;)

Fast då tror jag att man får skylla på att läraren inte lyckats förmedla sina kunskaper, tycker det är superviktigt att man tidigt får lära sig vad som är en bra form, hur det kan kännas och varför det är så viktigt att alltid jobba med en så bra form som möjligt.

Eller så är man som ryttare inte intresserad av att hästen ska hålla...
 
Sv: Gå på tygel/form

Fast då tror jag att man får skylla på att läraren inte lyckats förmedla sina kunskaper, tycker det är superviktigt att man tidigt får lära sig vad som är en bra form, hur det kan kännas och varför det är så viktigt att alltid jobba med en så bra form som möjligt.
Håller med!
 
Sv: Gå på tygel/form

Men saken är ju den att jag är inte driekt nybörjare, jag red i åtta år när jag var liten, tog en paus på tre fyra år, och började igen för drygt två år sedan! :(
 
Sv: Gå på tygel/form

Men saken är ju den att jag är inte driekt nybörjare, jag red i åtta år när jag var liten, tog en paus på tre fyra år, och började igen för drygt två år sedan! :(

Om du precis har börjat i en högre grupp som du skriver i första inlägget då är det väl inte konstigt att du inte står på samma nivå som nån som har ridit i gruppen i ett eller ett par år? Stressa inte upp dig över det här utan förklara för ridläraren att du inte vet hur man bäst rider för att få hästen att gå i form av slutet av lektionen så kan h*n hjälpa dig utifrån den hästen du har just då.

Grunder finns ju alltid för att hästen ska gå i form, många har förklarat bra i tråden. Sen är det lite olika på olika hästar och särskilt på ridskolehästar kan det ju vara lite svårare eftersom de har ryttare som är alltifrån nybörjare till avancerade och det därmed ställs väldigt olika krav på dem från lektion till lektion. Du betalar ju för att rida och då är det ridlärarens uppgift att lära dig så var inte rädd för att fråga! Efter ett uppehåll är det väl självklart att man inte kommer ihåg allting på en gång heller.
 
Sv: Gå på tygel/form

Men saken är ju den att jag är inte driekt nybörjare, jag red i åtta år när jag var liten, tog en paus på tre fyra år, och började igen för drygt två år sedan! :(

Det spelar ingen roll hur erfaren du är, om du känner att du inte är riktigt på samma nivå som de andra i gruppen så är det bästa att du pratar med ridläraren och ber om extra hjälp/privatlektioner.
Och då kan du tex specifikt förklara att du känner dig osäker på hur man rider en häst i form, då kan ridläraren ge dig extra tips och råd.

Lycka till!:idea:
 
Sv: Gå på tygel/form

Kanske de som ridit i 30 år. Men jag tycker ändå inte man ska gå in på form med nybörjare som inte ens kan inverka på hästen. Allt man lär ut leder ju till att de ska kunna rida hästen i form men man behöver ju inte kalla det form för det. Finns så otroligt många delar som kommer innan och det finns inga genvägar. Jag har vissa elever på ridskolan som ibland får hästen att gå med eftergift utan att dom ens vet om det. Det tror jag är en mycket bättre väg än att de ska sitta och sträva efter något de inte är kapabla till, det om något tror jag leder till tokig ridning.
 

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: Lejd
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
412
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 680
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp