A
ANIRROZ
Sv: gå på bogarna?
tack 10
tack 10
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har ett perfekt exempel.
När man rider vill man få känslan av att man rider i uppförsbacke. Alltså hästen ska gunga bakåt och sätta sig lite på bakbenen så att man får upp bogarna.
Hästen på min bild.
Hur tycker du den ser ut att ridas. Uppför eller nerförsbacke?
Känslan man får när hästen går på bogarna är att den "ramlar" framåt och liksom tar emot sig med frambenen i varje steg och att den hänger i handen. Tryck på med skänkeln o lätta i handen så känns skillnaden.
Hästen går inte på bogen
Bild
(Den här hästen har mycket egen energi, syns på hela pålle)
Som ni ser. Bild 1 Ser man att hästen inte har energi och då lägger sig i nerförsbacke.
Bild 2 ser man att hästen jobbar uppåt och ryttaren sitter mer i nerförsbacke.
är de så enkelt att man bara behöver trycka med skänkeln och lätta på handen för att hästen ska börja arbeta med bakbenen?
Jag tycker att det är fell att beskylla hästen för alla problem, om man tittar på alla bilder ser man att alla ryttare har en något annourlunda viktfördelning vilket leder till att hästen blir framtung. Håll en kasse men mjölk med raka armar framför dig så förstår ni vad jag menar.
Hur tränade du bort det? Jag är mitt uppe i den perioden nu, min häst har vart skadad länge o tappat varenda muskel...Den hästen jag red som var framtung märktes det på genom att man fick känslan av att han skulle stupa med nosen i backen om man släppte efter på tyglarna, och att bakbenen bara var något som hängde och slängde i samma område som hans svans...
Ja, han var väldigt framtung i början och hängde sig rejält i handen, blev bättre efter några månaders tragglande. Att hästen dessutom var stor och tung (770kg) gjorde honom inte direkt mer lättarbetad innan han fick rätt muskler (trots att jag är 178 lång så hade jag svårt att komma åt honom.:smirk:
Hade för mig att jag hade bilder på honom både före och efter i datorn, men hittar bara "efter-bilderna" nu...
Här är han 5 månader efter han kom till mig, kanske ngt framtung fortfarande, men väldigt lite i jämförelse...
Men ofta så påverkar ju en framtung häst även ryttarens sits, vilket gör att det på många bilder kan se ut som att det är ryttarens ridning som gör hästen framtung. I vissa fall kan det säkert vara så, men långt ifrån alltid. Det är inte helt lätt att ha en korrekt sits och viktfördelning på en häst som hänger i handen och går på bogarna, tro mig...