Varför öva lång och låg i öppnan just? Personligen skulle jag välja att rida lång/låg i andra moment som tex på volt istället för öppnan. Skolorna är ju till för att sänka/höja men visst, teoretiskt sett så ska du ju kunna rida skolorna i vilken form som helst, men jag tycker det är dumt att använda rörelsen åt "motsatt" håll om du förstår vad jag menar...
Förövrigt så tror jag att du är helt rätt på det... Det låter iallafall så... Skilj bara på om du är ute efter att rida en "stor, luftig trav" eller om du är ute efter att "samla upp" hästen.
För att få fram den "stora" traven så är det 1000ggr lättare att få fram den ur den riktigt långsamma traven. Kontakten med handen skall hela tiden vara mkt lätt och lättast är att börja med att bara sänka tempot.
Små förhållningar och stilla sits som inte driver. Vänta tills ni är i gränslandet mellan skritt och trav. (Det känns "slött")
Ligg och "jogga" där ett tag.
Förvånandsvärt snabbt kommer hästen att hitta balansen och då kan du börja driva lite, lite grann igen.
Ganska så snabbt kommer gunget i steget och du kan driva på lite till och hästen kommer att "dansa".
Tappar ni känslan så gå tillbaka till den riktigt långsamma traven igen utan drivning. Ligg kvar där tills balansen och lättheten kommer, då ökar du drivningen igen.
När man behärskar det till fullo så kan man rida in en jättestor, flott trav ur detta. MEN detta är inget som "samlar upp" hästen. Det går att rida i en låg form också. Att tänka på också är att det i början kan bli lite mer "häst i handen". Men det är ingen fara...! Samma fina lätthet som du hade i handen innan kommer att komma tillbaks när hästen blir lite starkare. Den får däremot inte börja hänga i handen och stödja sig, för då är det fel... men lite mer i handen blir det i början.
Vill du däremot öva på att "höja/samla upp" hästen så är det bättre att rida mkt skolor. I traven så rider du med MGA riktiga halvhalter som verkligen går igenom. Samla med sitsen och räta på dig. Var noga så att inte ditt bäcken driver framåt. Samla inte ihop för långa stunder och rid friskare framåt efteråt.
Att rida med en hög hand är inte farligt så länge du inte sitter och reser hästen med handen, för det gör ändå ingen nytta.