Gå i pension?

fejt

Trådstartare
Jag har en snart 23 år gammal nordsvensk bruks som jag köpte i våras efter att ha varit medryttare på honom i ett par år. Han är otroligt pigg, stark och glad och det enda åldersrelaterade man märker är att han är lite morgonstel. Han stelnar också om han inte motioneras. Jag rider, tömkör eller kör sex dagar i veckan. Minst en timme varje gång och med noggrann uppvärmning, arbete i form och nedvarvning. Jag stretchar honom så ofta jag hinner. I våras undersöktes han av kiropraktor som inte hittade något att åtgärda och han har nyligen blivit genomgången av massör som också tyckte att han var mjuk och fin. Mitt problem är att jag ständigt oroar mig för honom. Jag är rädd att anstränga honom för mycket, jag är rädd att han rör sig för lite, jag är rädd att han ska bli tjock, att han ska falla ur....you name en oro. Jag har den. Finns det något skrivet om gamla hästar? Någon bok? Hur tänker ni kring gamla hästar? Hur vet man vad de mår bäst av? Hur brukar man märka att det är dags att trappa ner? Om hästen inte blir sjuk eller drabbas av olycka utan bara blir mer och mer ålderssvag, hur vet man? Det är världens åttonde underverk jag har ansvar för:love::eek:

Sv: Gå i pension?

Dom flesta friska hästar mår bättre om dom hålls igång även som äldre, det är oftast när dom ställs av som stelheter och svagheter kommer, svårare att hålla muskler och håll osv. Det är min erfarenhet av äldre hästar iallafall. Att pensionera en frisk häst på det sättet att man låter hästen stå är fel tycker jag. Självklart kanske inte hästen ska tränas hårt men vanlig motion och vanliga ridturer och mycket lösgörande tror jag är bra för äldre. Sålänge dom är friska då.

Jag är en såndär person som inte tycker att man ska krångla så himla mycket - varken när det kommer till hästar eller andra saker i livet. Trivs du och mår bra med dig själv så strunta i att väga dig och fortsätt leva så att du fortsätter att må bra. Lite samma tänk har jag med hästarna (har en 26-årig gubbe); mår hästen bra, ser fin ut i kroppen och verkar trivas så låt den göra det! Fortsätt som du gjort förut, för något är det ju bevisligen som funkar med tanke på att hästen är så fin och glad som den är. De (eller i alla fall min) är ganska bra på att kommunicera när något inte fungerar tycker jag, så jag tycker inte att du behöver gå omkring och oroa dig för allt hela tiden. Du har ju dessutom fått hästens välmående bekräftat av både den ena och den andra, vilket ger dig desto större anledning att koppla av! Njut istället av att ha en glad och välmående häst som du fungerar ihop med!

Sedan är det självklart att man ska vara lite extra uppmärksam när det kommer till gamla hästar, speciellt vad gäller vikt och sådär, men så länge du är uppmärksam, noggrann med skötsel & foder och visiterar dagligen borde det inte bli några problem.

Precis som Grazing är min uppfattning att även de gamle tycker om att jobba lite emellanåt, även om man får ta det lugnt av naturliga skäl. Det enda min gamling mår verkligt dåligt av är att behöva stå och ha tråkigt - när han hade en hovböld för ca ett år sen stod han i 3 veckor och blev som en helt annan häst under den tiden. Han blev rätt tanig, tappade mycket i vikt och var inte särskilt livsglad helt enkelt. Men så fort vi fick börja rida på honom igen återkom den där gnistan och i dagsläget är han bättre än någonsin!

Pension av gamla hästar är alltså överskattat enligt mig, såvida inte hästen visar tydligt att den inte vill vara med längre dvs. :)

Min gammelgubbe har varit i full gång tom han blev 26-27 år. Då gjorde han fortf piaff och galoppiruetter.
Efter det skadade jag mig och han fick vila på bete för första gången i sitt liv. Och sen fick han anaplasma. Och sen skar han sönder benet och ställdes på boxvila. DÅ blev han gammal, vid 28 års ålder.
Nu rider jag lite grann igen. Men det är minimalt. Jag tror på att hålla igång dem. Inga semestervilor etc.
Och att man håller dem mjuka genom att rida snudd på lite sjukgymnastik med mycket böjning, tvärning etc i låg och rund form varje dag. Allt efter hur mycket de förmår i smidighet och styrka.
I övrigt rider jag mest bara sånt vi gillar. Lite dressyr,hoppar småpinnar i skogen, rider ut offroad, tricktränar etc.
Den dagen han inte orkar bära ryttare mer så tror jag att jag avlivar. Helst innan det. Inte för att jag då inte har nytta av honom. Utan för hans egen skull. Jag tror inte han skulle trivas som hag-häst. Han har en psyke som vill så mycket mer! Annars hade han gärna fått gå och mysa i hagen..

Ålder är bara en siffra som visar hur länge det är sedan de föddes!
Låt bli att fundera så mycket och rid som vanligt och utfodra som vanligt så länge han håller hullet bra och orkar med det jobb du ber honom utföra.

Min egen 24åring ser ut som att han står med minst två hovar i graven när man ser honom i hagen (det gör ju inte saken bättre att han är gråhårig i hela pannan, är byggd som en dragster och har ett kraftigt underbett... :p), men en småkall höstdag med lite friska vindar så blir han till en vildhäst igen och slänger av sin ryttare så det bara dånar om det... Inte bara en utan helst flera gånger...! Det enda åldersrelaterade jag kan märka på honom är att han tycks anse att han med ålderns rätt ska få göra lite som han vill. :D

Kom ihåg att John Whitaker tävlade världscuphoppning med Welham när han (hästen) var 24! :love:

vi har en 27årig islänning. Det vi gör är att hålla igång honom varje dag med promenader/ridning. Kollade tänderna förra året. kollar vikten varannan vecka och sätter in åtgärder om han börjar falla ur. han går på lösdrift men flyttas till egen hage kl 7-11så han får äta sitt morgonhö i lugn och ro då han äter långsamt. kollas upp av eq varannan månad och har back on track täcke på natten. herren är i fullkondis, fin i hull och smidig i kroppen. han får mat som ett digivande sto och måste hållas igång, absolut inte pensioneras då skulke det gå rakt utför! märker bara han stått en dag att han blir stel!

En fråga bara, är det ett BoT utetäcke hästen har? Fungerar det? håller det isåfall tort om det är skitväder?
Jag har bara BoT nättäcke men har kollat runt på utetäcke men är osäker på hur bra det är.

Det sämsta man kan göra med en äldre häst, är att pensionera den.
Semester eller ställa på vila sällan en god idé heller!
Är hästen pigg och glad så fortsätt som du gör!! Du kommer märka när den dagen kommer, då det är dags att att ändra på schemat.

Jag har själv en kille som är 18 år, han har artros i sina bakknän och måste hållas igång.
2 dagars sammanhållande vila är MAX, annars stelnar han till.
Varierad motion i form av ridning, körning, promenad, cykling och tömkörning håller farbrorn i form!

Han får tillskott för lederna i form av Chondrogen.

DSC03708.jpg

En liten bild på min gubbe när han släpptes på ridbanan häromdagen!

En fråga bara, är det ett BoT utetäcke hästen har? Fungerar det? håller det isåfall tort om det är skitväder?
Jag har bara BoT nättäcke men har kollat runt på utetäcke men är osäker på hur bra det är.

Vi har nättäcket och ett ofodrat regntäcke utanpå med andasegenskaper. funkar super.

23 år är för det första inte särskilt gammalt öht och för det andra spelar siffrorna ingen roll. Gå på känsla, är hästen stel? Ovillig? Trött?
En häst som är för gammal att ridas men ändå rids sex dagar i veckan får inte beröm av massör och kiropraktor!

Tex vet jag en häst som gick långritter (ca 10 mil över tre dagar) fram tills han var runt 34-35 år. Därefter "bara" lektioner a 1 timme (inkl trav och galopp) 3-5 dagar i veckan fram tills han var 39 år gammal, då gick han i pension. Han dog ett år senare knall och fall. Dagen innan lekte, galopperade och bockade han ihop med ett par 2-3-åringar!

Så döm inte ut din häst bara för att du tycker att han har en hög ålder, skit i det och gör vad ni båda tycker är kul och orkar!

Tack alla! Jag vill bara förtydliga att jag inte alls på något sätt dömt ut min häst. Det är bara det att jag så gärna vill göra det allra bästa för honom och jag är orolig för att jag inte ska märka när det är dags att ändra sättet att ta hand om honom på. Men jag antar att det kommer att ge sig. Lite i taget hoppas jag på. Trevlig helg!

Om du bara är lite lyhörd så kommer du märka när han inte riktigt orkar längre. Och då trappar man ner lite grann bara. Osv.

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 835
Träning Hej, Jag har dykt på ett stort problem med min unghäst som är 4 år i år. Varken jag eller min tränare (som är en känd...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 134
Senast: StallB
·
Hästmänniskan Hej! Känner mig rådvill och skulle behöva lite tips..! Köpte en 6 årig c-ponny i höstas till min dotter. Vi var och provred honom vid...
Svar
11
· Visningar
3 179
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka