Fråga till er med unghästvana

Sv: Fråga till er med unghästvana

#seabaz Det enda jag ville ha sagt med att hon kommer springande till mig i hagen är att hon är en positiv häst i grunden, om du läser en gång till så ser du kanske att jag inte skrev att hon därav inte behöver vila. Det är så otroligt tråkigt att använda sig av sådan här forum när personer som du känner att de vet mer om hästen än vad jag själv gör - och måste kommentera därefter. Du har inte sett varken mig eller hästen i fråga och den enda anledningen till varför jag frågade här var för att jag tänkte att någon kanske hade haft en häst med liknande/samma symptom. Finns ingen anledning för dig att hävda dig eller döma så snabbt. Att du tror att jag behandlar henne som en maskin tar jag illa upp av, för det är verkligen så långt ifrån mitt ridsätt och min syn på hästen som det bara går.
Tack alla andra för kommentarerna, ringer klinik imorgon.
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

När det gäller laser är det väl Helsingborgs klinik (tror jag), som använt det länge och med stor framgång. De hade gjort en egen undersökning och sett stor skillnad i läkningsprocesser, framför allt när det gällde senskador. (läste i Ridsport för ett par år sedan). De påpekade just det faktum att vetenskapen säger att det inte ska göra så stor skillnad men att deras erfarenhet var den motsatta. Intressant.

När det gäller en 4-åring så händer det ju mycket både i kropparna och i huvudet på dem. Det är mycket hormoner i omlopp och tillväxt. jag skulle också gå igenom hästen ordentligt på klinik, men vilopauser från arbete i den åldern är nog så viktiga och fysiska orsaker kan ju komma från det mentala. Hästen verkar vara rätt ordentligt igång trots att den bara är 4. Kanske en ordentlig vila både fysiskt och mentalt är lämpligt också?

Det antal djur som man behandlat i Helsingborg är så få att rent "statistiskt" så skulle gruppen inte kunna vara applicerbar för de förutsättningar som exempelvis strålskyddsmyndigheten skulle kräva för att behandlingen skulle haft en påvisad effekt. Och skulle dessa behandlingar verkligen ha en fysisk effekt så skulle man inte bara se önskade effekter på behandlade djur utan även i en mycket större omfattning se oönskade effekter överallt i samhället på både människor, djur och växter. Laser fungerar till ögonbehandlingar och strålning kan exempelvis döda cancerceller men i allmänhet så skär och dödar dessa behandlingar om de inte används rätt...

Jag ville väl inte direkt säga att laserbehandling är något som inte fungerar. Och jag vet att ultrajlud har en djupgörande effekt. Svårigheten är att det när det handlar om strålning, ljus och våglängder så är att det är väldigt svårt att påvisa att det har en läkande effekt och i så fall hur. Ofta finns det en rätt lång läkningsprocess förknippad med beandlingen vlket gör att det är svårt att verkligen bevisa att det är behandlingen i sig som gett effekt och att det inte rört sig om en självläkningsprocess som undelättats av andra orsaker som är förknippade med behandlingen och då inte minst vila som exempel.

När det handlar om akupunktur och kiropraktik däremot vet jag och många med mig att beandlingarna haft en avgörande effekt direkt även om det inte betyder att det fungerat på alla djur eller människor. Det är rätt häftigt att se hur en människa som knappt kunnat gå hoppa av "behandlingsbordet" efter en stund med kiropraktorn liksom att känna hur en häst som knappt var ridbar helt plötsligt rör sig framåt... *ler*
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Har haft ute veterinären som också är tandläkare, pållen var fin i munnen och visade ingen tillstymmelse till hälta på något ben, ömmade inte i ryggen heller. Vet. tror att det kan sitta ett fel i bogen/halsen/nacken, det enda han kunde se när han böjde hennes hals åt båda hållen var att halsen inte formar sig riktigt på mitten, den var stel och hon böjer sig vid ganaschen och framför bogbladet men inte däremellan. Annars tror han att det kan vara hormonellt. Att det bara skulle vara så enkelt som att hon behöver vila avfärdade han direkt, utan tyckte vi skulle åka till kliniken för en grundlig utredning.
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Då missuppfattade jag dig för du svarade inte på något som jag skrev utan skev bara att jag gissade vilket jag svarade dig att jag inte gjorde. Jag har även i alla mina inlägg skrivit att du borde klinikundersöka hästen (som alla andra också skrivit) och jag önskar dig lycka till och du är lite mer öppensinnad i framtiden och inte har taggarna utåt när man försöker hjälpa till


och jag tar ditt inlägg till mig som ett mycket personligt påhopp!
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Det antal djur som man behandlat i Helsingborg är så få att rent "statistiskt" så skulle gruppen inte kunna vara applicerbar för de förutsättningar som exempelvis strålskyddsmyndigheten skulle kräva för att behandlingen skulle haft en påvisad effekt. Och skulle dessa behandlingar verkligen ha en fysisk effekt så skulle man inte bara se önskade effekter på behandlade djur utan även i en mycket större omfattning se oönskade effekter överallt i samhället på både människor, djur och växter. Laser fungerar till ögonbehandlingar och strålning kan exempelvis döda cancerceller men i allmänhet så skär och dödar dessa behandlingar om de inte används rätt...
De beskrev i artikeln vilken skillnad det var i läkningen av senskador. När de använde laser var läkningstiderna betydligt kortare. Det var ingen vetenskaplig undersökning utan personalen som sammanställt resultat av hästar som de behandlat.
Resultat är viktigt för mig i alla fall.
Det finns ju många människor som känner stor skillnad när de får laserbehandling. Jag har själv fått det med väldigt olika resultat. När jag fick på min tennisarbåge hände inte ett skvatt. När jag fick laserbehandling i min nacke blev det stor skillnad. Det verkar också vara stor skillnad från person till person (enligt de som utövar behandling på människa). På djur är (enligt utövarna) resultaten mera jämna.
Enligt både huambehandlare och djurbehandlare är det viktigt att behandlingarna är täta och tillräckligt långa för att det ska bli resultat.
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Jag tycker det är intressant med hur man använder Laser och bestrider inte att det fungerar. Det svåra är att så få kan säga vad som verkligen händer vid en laserbehandling. Det är ju lite skillnad på hur man använder laser också. Har lite svårt att se hur laser som sådan skall tränga in i och göra nytta vid läkningen av exempelvis en sena?

Ta bara en sådan sak som kalibrering av ett laserverktyg? Hur görs det? Hur vet man med vilken styrka man använder lasern? Är den koncentrerad eller spridd? Om inte en kalibrering görs me jämna mellanrum hur vet man att verktyget fungerar lika bra efter ett halvår som när det var nytt? Och om nu styrkan på själva lasern är så låg att den garanterat inte ger några skador. Hur vet man att styrkan är så stark att den ger en positiv verkan? Kan någon med säkerhet säga vad som händer vid en laserbehandling?

Jag frågar mest för att jag är nyfiken. Jag har arbetat mycket med strålskydd och vet en del om joniserande srålning. Vet även en hel del om värkan på celler mm. samt hur man mäter joniserande strålning beroende på typ. Jag har även arbetat en del med magnetsfältsmätningar och microvågor samt ultraljud. Med de kunskaperna i ryggen så ställer jag mig lite frågande till hur lasern kan användas i ett läkande syfte såvida det inte rör sig om att man använder den som ett operationverktyg, dvs. oftast direkt skärande eller brännande.

Jag menar om personalen inte kan säga vilka våglängder och vilken energi eller effekt som används vid en laserbehandling. Hur kan man då veta att behandlingen har en välgörande effekt på exempelvis senor? För det krävs ju att lasern skall tränga in i senan. Men för att kunna göra det så skall ju lasern först tränga igenom hud, blod mm. Och det utan att orsaka skador?

Ok, detta är "off topic" från tråden men är som sagt nyfiken...
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

En sak som slår mig är det du skriver om vikten av att behandlingarna är täta och tillräckligt långa för att det skall bli resultat. Det låter lite som en "juverinflammation". Gör man inget och låter inflammationen pågå utan behandling så tar det lång tid innan den läks ut och risken är stor att spenen inte fungerar mer. Men med behandling såsom massage så påskyndar man behandlingen betydligt och sannolikheten för att resultatet skall bli lyckat är så mycket större. Så kanske det faktum att man gör något, inte vad man gör kan ha en positiv effekt på läkningen. Som till exempel en bättre blodcirkulation vilket påverkar läkningen positivt. Och det är väl så man påskyndar läkningen av senskador?
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Jag tycker det är intressant med hur man använder Laser och bestrider inte att det fungerar. Det svåra är att så få kan säga vad som verkligen händer vid en laserbehandling. Det är ju lite skillnad på hur man använder laser också. Har lite svårt att se hur laser som sådan skall tränga in i och göra nytta vid läkningen av exempelvis en sena?
Nej hur den jobbar och vad lasern egentligen gör vet inte jag heller. Jag har bara pratat med behandlare och läst vad veterinärerna säger. (ja och tagit med min egen lilla erfarenhet förstås).
När jag frågat så har de bara svarat att lasern hjälper kroppens eget system att jobba bättre. Vad detta innebär i pratiken är inget jag fått svar på än. Vetenskapen kanske inte ens kommit på det än?
Ta bara en sådan sak som kalibrering av ett laserverktyg? Hur görs det? Hur vet man med vilken styrka man använder lasern? Är den koncentrerad eller spridd? Om inte en kalibrering görs me jämna mellanrum hur vet man att verktyget fungerar lika bra efter ett halvår som när det var nytt? Och om nu styrkan på själva lasern är så låg att den garanterat inte ger några skador. Hur vet man att styrkan är så stark att den ger en positiv verkan? Kan någon med säkerhet säga vad som händer vid en laserbehandling?
Jag är lika nyfiken som du.
:)
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Lite uppdatering om pållen:
Red 15 min på henne igår utmed 4-kantsspåret, hon ville inte/kunde inte ställa halsen åt vänster i trav och galopp, utan gick utåtställd i varje hörnpassering. Hon försökte också dra tyglarna ur händerna på mig i vänstervarvet. Så fort jag bytte varv böjde hon själv hela halsen åt höger, för mycket enligt mitt tycke men jag red på lite halvlång tygel och lät henne gå som hon själv ville för att lättare kunna se hur hon själv väljer att gå med hals/huvud/bogen. Idag kom mina föräldrar ut för att också titta på hästen, vi iakttog henne i hagen en lång stund men kunde inte se något konstigt. Så jag tog fram sadeln igen för att de skulle få se när jag red. Hon tvärstannade direkt när jag gav en liten skänkelhjälp för trav, stod fastfrusen ett tag innan hon motvilligt började trava, detta i höger varv. Kändes lite loj i steget, men det är en varm dag idag! Gick över i vänstervarvet och hon nickade till i svängen och kändes stummare i steget. Efter ett litet tag i vänster var så kändes en ganska klar rörelsestörning och mina föräldrar såg det med. Däremot ser hälsan inte ut att komma från någon led i benet utan mer från bogpartiet... Har fått tid den 10:e på klinik, så det är långt fram :(
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Du hr inte möjlighet att filma när du rider henne? Menar inte för oss här på Buke... *ler* ...utan för att ta med till kliniken?
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Håller med, akupunktur fungerar otroligt bra på de allra flesta skador och problem.

TS Min första tanke är också cystor/smärta i den delen av magen, hade börjat med att kolla upp det.
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Härligt nog så hade de fått återbud på kliniken så nu får vi komma den 3:e istället! *lättad*
Jag kan filma, men på kliniken så kan jag göra ridprov med om veterinärerna behöver se det. Som det är nu vill jag inte sitta på henne alls eftersom hon visar hälta. Sadeln har hon den senaste tiden börjat putta bakåt, så jag har ridit barbacka med för att se om hon känns bättre då, men tyvärr beter hon sig likadant då. Så att sadeln glider bakåt är nog ytterligare ett symptom, för den ligger an väl hela vägen och klämmer inte någonstans.
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Jag tycker absolut du ska hålla igång hästen lite lätt (skritt t ex) så du inte vilar bort symptomen till det är dax för veterinären. Det är det värsta veterinärer vet.
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Fick min tid på kliniken framflyttad till fredag efter ännu ett återbud! Känns kanon, hoppas bara de kan hitta felet och få henne frisk igen. Läste någon skräckhistoria här på buke om en häst med hälta i bogen, pålagringar i bogleden ledde till att den var tvungen att tas bort :( bara 8 år.. Man tänker ju alltid det värsta av någon anledning.. :( men vi får se vad veterinären säger! Håller tummarna att det är ett "enkelt" fel. Tack snälla alla för era tips, idéer och råd!
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Men nu har du hittat det i hyfsat god tid så förhoppningsvis går det att fixa till:). Håller med LL om att du kan fortsätta skritta henne, om inte anat för hand tills du ska in på kliniken:). Var det Husaby du skulle till?
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Ja, det är till Husaby vi ska :) har bara god erfarenhet av den kliniken än så länge, så jag hoppas de kan hjälpa den här pållen med! Kommer inte skritta henne fram till fredag, senast vilade hon från hoppträningen, onsdag, till ridpasset på måndagen och det märktes minst lika mycket då. Det här är ju något som bara blivit värre och värre de senaste veckorna, så jag vill inte slita mer på henne och ev orsaka att läkningen kommer ta längre tid. Det är ju bara 2 dagar tills vi ska dit och hon går i en ganska stor hage, så hon motionerar sig själv där med sina kompisar :)
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Har idag varit på ett mindre roligt besök på kliniken :( min lilla dam visade ingen hälta alls i morse, men ville först inte gå in i transporten (lastar sig själv annars), när vi kom fram började de med att känna över rygg, hals ua och gjorde böjprov, också det ua. Så jag skulle få göra ridprov, men först skulle vi longera lite. Hon haltade efter ett par varv ganska tydligt i vänster varv när vi gick över från mjukt underlag till att istället longera på hårdare underlag, syntes inte så mycket i höger varv. De skruvade fast sådana där "klossar" på skon och så fick jag springa rakt fram, syntes ingenting alls! Så de bedövade hovleden och så väntade vi ett tag innan vi longerade igen. Hon haltade då ingenting på vänster fram, men på höger.. Så då bedövade de den med och hältan försvann nästan helt, men hon var fortfarande lite försiktig i steget. Vi röntgade ua. Saken hör till den att vi åkte in med henne tidigt i höstas (2012) för att hon plötsligt blev väldigt konstig i steget på båda frambenen, extremt kort, de gjorde exakt likadant då som nu, men gav diagnosen "fångkänning", hon fick metacam i 10 dagar då och blev "bra" (så här i efterhand så kan jag väl se att gången blev bra men istället så började ju de här konstiga symptomen som jag beskrivit här innan efter några månader, även fast de bara kom 2-3 gånger då innan vintervila). Den här gången tyckte de att vi skulle göra ultraljud också, skulle de inte hittat något där så hade fång varit diagnosen. Men de såg att hovleden på båda frambenen var överansträngd (inflammerade) och att ligamenten hade en liten förändring :( jag frågade ju såklart vad det beror på och de sa att de inte visste... Hon är en aning överrörlig i leden, kan vara fel-skodd/verkad (lite lång i tån), eller så var det detta som var problemet även i höstas (då markerade hon på höger fram och har ev avlastat genom att belasta vänster mer och på så vis dragit på sig en hovledsinflammation där med..). Hur som helst så fick hon idag behandling med metacam intravenöst, kortison och tuppkam sprutades in i båda lederna och hon ska äta metacam i 12 dagar, återbesök om 4 veckor, får gå i hagen med sin kompis eftersom hon är lugnast där. Har läst allt jag hittat om hovledsinflammationer och tårarna bara rinner. Ser ju inte ljust ut om man ska tro majoriteten av berättelserna :'( men jag håller alla tummar och tår att vi ser framsteg på återbesöket. Det som veterinären tyckte var konstigt är att hon inte visat hälta innan i tisdags, och det tycker jag med, någon som har en idé om varför?? Ledvätskan var också väldigt vattnig i hovleden på båda fram, vad tyder det på? Veterinären reagerade på det och sa att den inte borde vara så tunn även om leden är inflammerad. Ska skriva alla frågor man kommer på i efterhand och mejla veterinären, men tar tacksamt emot alla tips, råd, historier om hästar med hovledsinflammation (gärna i ung ålder) osv. Usch... Det känns tungt nu.. Stackars pålle, och hon har ställt upp på det mesta ändå.. Stallkompisen sa att hon var halt igår kväll vid insläpp och att hon såg väldigt smärtpåverkad ut på ögonen, men i morse var hon ju som sagt inte halt alls.. Inte ens vid böjproven. Vad tror ni det beror på? Att smärtan bara kommer då och då? Om det är en inflammation så borde det väl kännas hela tiden? Hon har ju inte heller varit varm/haft puls/gallig osv under hela perioden. Lite gallig blev hon nu senaste 2 veckorna när gräset kom, men det är inga stora gallor och de är mjuka.
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Att ni inte sett hälta är troligen för att den har varit dubbelsidig men nu blivit sämre i ena sidan. Var det samma klinik du var till i höstas?

Tyvärr har jag inga bra historier om hovbenshältor. De enda som jag vet att hästen blivit bra är väl den som Gylle här på Buke berättat om. Men då upptäcktes det snabbt och hästen fick stå på strikt boxvila i två månader på mycket mjukt underlag. Lång vila är i vilket fall som det som troligast har stor chans att hjälpa. Eftersom din häst är så ung är det väl isf väl värt att ge henne den chansen att kanske gå på lösdrift ett år?
 
Sv: Fråga till er med unghästvana

Att röntgen var UA är ju ändå ett positivt besked, gjordes inte fångröntgen när ni ändå var inne och slog plåtar? För uteslutningen menar jag.

Hovledshältor är inte roliga, särskilt inte om man inte kan komma fram till och eliniminera orsaken.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Min häst som är 14 år hade inte tävlat när jag köpte henne och jag hade väl inga direkta planer på att tävla när jag köpte henne för 5...
Svar
9
· Visningar
1 578
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
886
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 984
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp