Sv: Gå i koppel/ Gå fot
Nu har det ju redan kommit massa bra tips och råd och du kommer antagligen hitta ett bra sätt till slut som kommer att funka.
Dock en sak som jag tänker på när det gäller det här, med att gå i koppel, ha hundens uppmärksamhet osv. är att man får tänka sig hur man vill ha hunden i olika situationer. Så här gör jag, vare sig jag är ute med mina båda rottisar, eller tar dem en och en.
1. Ut i trapphuset kommando "bakom" i trappen - de ger mig sin uppmärksamhet och går strax bakom mig.
2. Kommando "vänta" i dörren, jag går ut först - full uppmärksamhet riktad mot mig
3. Om det är halt eller mycket folk, andra hundar osv. ger jag kommande "här" eller "tillsammans" utanför porten.
"Här" betyder att de ska inte ska dra iväg, hålla lite koll på mig.
"Tillsammans" betyder att de ska gå på vänster sida (dock inte fot), men ändå en placering nära mig och även om de inte behöver kolla av mig hela tiden via ögonkontakt, håller de ändå koll på mitt tempo. Vare sig jag går fort eller långsamt. - Får deras uppmärksamhet.
4. Gräsplätt eller annat bra rastställe kommer och jag säger "ledig" - de får röra sig så fritt det går i kopplena, styra lite om vart de vill kissa och bajsa, dock inte dra iväg med mig, men bara gå lugnt runt och nosa osv. (Kan se roligt ut då hanen vill dra farmåt och tiken vill gå långt bakom.
)
Nu låter det ju som att jag tjatar i hjäl mina hundar, men då vi gör detta dagligen vet de vad som gäller och kommandona är mest bara ett förtydligande i min konsekvens.
Att öva in mommenten kräver envishet och många bra exempel ges tidigare i tråden, men innan man börjar tycker jag man kan fundera på det jag skrivit ovan, hur man vill ha hundarna i vardagen och i olika situationer. Jag själv tycker att hundarna vid sina rastningar ska få känna sig avslappande och kunna stanna och nosa lite då och då, bajsa och kissa i lugn och ro, utan att behöva ha stenkoll på matte/husse hela tiden. Däremot ska man kunna gå på stan, eller på en rask promenad (när man vet att hunden är rastad) och känna att hunden koncentrerar sig på vart du är, vart ni ska och vilket tempo du håller.
Lycka till!