Gå i koppel/ Gå fot

Sv: Gå i koppel/ Gå fot

Jag är också inne på att du ska stanna, dock skulle jag markera mera att det är på sidan jag vill ha dig, för att göra det tydligt att "om jag går på sidan så går vi" tycker iaf själv att de funkar bättre än bara stanna...

ursäktar mig att jag itne skrev mer utförligt.. skyller på klockan..

självklart visar jag hunden vart han ska placera sig.. han lyssnar alltid på "här" det är sen när vi ska fortsätta gå som han drar iväg å bara drar å drar i kopplet.. de va då efter 2½ timme efter att han varje gågn kom tillbaka till min sida som man är nära att ge upp har går bara itne fint i kopplet.. ursäkta att jag skriver rörigt ..

Hej,
Jag hade samma problem nör jag tog över min hund. Hon hade aldrig gått i koppel och var nästan ett helt år, men var som ett oskrivet blad (dvs kunde ingenting!) Jag förökte alla metoder för att få henne sluta dra, för det kunde hon:crazy:, allt från snabba ryck i kopplet vilket jag aldrig har tyckt om men fick det tipset från en hundinstruktör till att bara stanna. Men sen började jag fundera och då kan det komma fram bra ideer:idea:, så även denna gången. När hunden drog, började jag helt enkelnt backa, rakt tillbaka utan att säga ngt. När hunden vände och gick med "bakåt" tog vi ett par steg till och sedan massa beröm, dock inte godis utan gos och ord. Det tog ca 3-4 veckor att få henne dragfri på detta sättet.
Nu har vi börjat träna på fot vilket jag altid vill ska vara kul att göra, så då fåt hon vara fri, men jga kallar in henne och säger fot, bara ett par steg, och sen är hon fri. Innan hon blir fri får hon en bit godis ibland och ibland bara gos.

Oj detta blev aningen långt:o, men hoppas att du får lite tips hur du själv ska gå vidare.
Detta funkar kanske inte på alla hundar, men jag och min hund har allfall fått väldigt bra kontakt, och hon litar på mig fullt ut trots hennes dåliga första år!

Lycka till!

Vad bra med alla tips i den här tråden. Jag har iofs inga jätteproblem med min hund men eftersom hon bara är fem månader antar jag att det ännu kan komma perioder när det blir kämpigt:angel: Bra att ha lite olika knep att testa för att se vad som passar oss...:bow:

Nu har det ju redan kommit massa bra tips och råd och du kommer antagligen hitta ett bra sätt till slut som kommer att funka.

Dock en sak som jag tänker på när det gäller det här, med att gå i koppel, ha hundens uppmärksamhet osv. är att man får tänka sig hur man vill ha hunden i olika situationer. Så här gör jag, vare sig jag är ute med mina båda rottisar, eller tar dem en och en.

1. Ut i trapphuset kommando "bakom" i trappen - de ger mig sin uppmärksamhet och går strax bakom mig.

2. Kommando "vänta" i dörren, jag går ut först - full uppmärksamhet riktad mot mig

3. Om det är halt eller mycket folk, andra hundar osv. ger jag kommande "här" eller "tillsammans" utanför porten.
"Här" betyder att de ska inte ska dra iväg, hålla lite koll på mig.
"Tillsammans" betyder att de ska gå på vänster sida (dock inte fot), men ändå en placering nära mig och även om de inte behöver kolla av mig hela tiden via ögonkontakt, håller de ändå koll på mitt tempo. Vare sig jag går fort eller långsamt. - Får deras uppmärksamhet.

4. Gräsplätt eller annat bra rastställe kommer och jag säger "ledig" - de får röra sig så fritt det går i kopplena, styra lite om vart de vill kissa och bajsa, dock inte dra iväg med mig, men bara gå lugnt runt och nosa osv. (Kan se roligt ut då hanen vill dra farmåt och tiken vill gå långt bakom. :D)

Nu låter det ju som att jag tjatar i hjäl mina hundar, men då vi gör detta dagligen vet de vad som gäller och kommandona är mest bara ett förtydligande i min konsekvens.

Att öva in mommenten kräver envishet och många bra exempel ges tidigare i tråden, men innan man börjar tycker jag man kan fundera på det jag skrivit ovan, hur man vill ha hundarna i vardagen och i olika situationer. Jag själv tycker att hundarna vid sina rastningar ska få känna sig avslappande och kunna stanna och nosa lite då och då, bajsa och kissa i lugn och ro, utan att behöva ha stenkoll på matte/husse hela tiden. Däremot ska man kunna gå på stan, eller på en rask promenad (när man vet att hunden är rastad) och känna att hunden koncentrerar sig på vart du är, vart ni ska och vilket tempo du håller.

Lycka till!

Jag är jävligt envis, men jag börjar faktiskt misstänka att han inte alls fattar vad jag vill! :smirk:

Nu spånar jag lite.

Skulle man kunna öka på belöningen där? Så att belöningen inte bara blir att den får gå framåt och kopplet lättar, utan kanske ev klick och godis?
Nån som har nån idé kring det?

Idag gick det upp för mig att jag i min envishet visst har lärt hunden någonting - men det har blivit helt fel! :p

Han är 7 månader nu och har börjat sticka iväg och ignorera inkallningskommando, så han går inte att ha lös längre för då försvinner han. Så imorse när jag skulle gå en promenad tänkte jag att jag skulle prova att ta flexikopplet istället, för att han skulle få åtminstone lite mer rörelsefrihet (jag har aldrig haft det på honom förut). Det gick jättebra, förutom att när han kommit till ett visst avstånd framför mig (det vanliga kopplet plus en meter ungefär) så vände han så fint, kom in till min vänstra sida och sökte kontakt. Utan att jag sagt något, utan att jag stannat, utan att han löpt hela flexikopplet ut. Så fortsatte det hela promenaden. Han gick jättefint och "som vanligt" så länge han höll sig inom en viss radie från mig, men sprang han fram lite för långt så vände han, kom tillbaks till min vänstra sida, sökte kontakt. Inte en enda gång löpte han hela flexikopplet ut.

Som han verkar ha förstått det så är det alltså så en promenad går till - när man har kommit tillräckligt långt fram framför matte ska man vända, gå till hennes vänstra sida och söka kontakt. Duktig vovve.... :rofl: Han har alltså inte alls kopplat att det har med själva dragandet att göra.
*suck*

Inte konstigt att jag inte lyckats lära honom särskilt mycket alls - jag har ju misstänkt att han inte förstår mig och det här var väl det ultimata beviset på att så är fallet... :smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 163
Senast: Korekatten
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 669
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 978
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 487
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka