Gå i form

H

HallonDoft

Ursäkta mig, nu kommer jag bli helt dumförklarad troligtvis. :o
Men alla skriver "gå i form" Vad menas med det egentligen?
Inte helt klar över "ridterminologin" :confused:

Sv: Gå i form

Att gå i form menas med att hästen trampar under sig med bakbenen och nosryggen ska vara lodrätt. Det har iaf jag lärt mej. Det viktigaste är bakbenen, inte huvudet^^

Hmm... Ok! Ska undersöka om jag kan lyckas med detta nästa gång!

Hästar är inte byggda för att bära ryttare och eller "packning. Utan de är bara byggda för att "bära upp" sig själva.

Sitter vi upp eller kastar upp "packning" på en häst, som inte jobbar i form kan vi jämföra hästens ryggmuskler med en hängmatta. Där fästpunkterna mellan musklerna är nära varann, som två äppelträd som står för nära varann i trädgården när man ska hänga upp hängmattan. Och det har väl alla känt att när man sätter sig i en löst spänd hängmatta, blir man nästan sittande på marken. Det är likadant hos hästen, sätter vi oss eller hivar upp packning på en omusklad häst trycks hästens "ryggmattsmuskulatur" som finns ner mot ryggraden. Därmed "ramlar hästen i sär och blir lång med huvud o hals långt bort i periferin, samt bakbenen släpande ett par meter efter.

När vi rider hästen i form, förlänger vi fästpunkterna till hästens "ryggmatta" och höjer upp "ryggmattan" från ryggraden, så att hästen orkar bära oss rätt.

När hästen går i form, ska energin/motorn komma bakifrån. Bakbenen ska trampa in under hästen och energin ska sen samlas upp av ryttaren via säte och hand.

"När hästen går på tygeln i rätt form ska nacken som regel vara den högsta punkten och nosen hållas något framför lodplanet - en lodrät linje vinkelrätt mot marken dragen genom ögat." (Bo Tibblin, Ridlära, 2002, s 105)

"När hästen går på tygeln i rätt form ska nacken som regel vara den högsta punkten och nosen hållas något framför lodplanet - en lodrät linje vinkelrätt mot marken dragen genom ögat." (Bo Tibblin, Ridlära, 2002, s 105)

Det är nog detta som är så missvisande...många tror ju då att hästen går i form bara den kröker på nacken, vilket ju är välkänt :crazy:

(lite ot kanske)

"Gå i form" är egentligen ett väldigt knepigt uttryck, för en häst går ju alltid i någon slags form. T.o.m. en amöba har en form, liksom.;)

Det är bättre att prata om vilken form hästen går i, om den är lång och låg, samlad, hög eller spänd.

"Korrekt form" är inte heller ett enkelt begrepp, för det beror ju på vad man gör för stunden. Den korrekta formen för en unghäst är inte lika korrekt längre när det kommer till piaffträning, och även på den mest välutbildade hästen är en lång och låg form korrekt i vissa situationer.

Högt buret huvud, spänd och sänkt rygg och släpande bakben är en mindre bra form, men det är fortfarande en form.

När hästen är avspänd, lösgjord och lydig för hjälperna ("på tygeln" eller på hjälperna) kan man variera formen på den och påverka de olika kroppsdelarna. T.ex be hästen vinkla sina bakben mer, sträcka ut nacken eller vad man nu vill.

Börja med att tänka på att rida hästen så att den blir mjuk och lydig, så kommer oftast en lämplig arbetsform på köpet, sas. Använd t.ex. halvhalter, tempoväxlingar, vändningar och sidvärtesrörelser, och gör dem ofta!:D

en bra bok som finns är kyra kyrklunds bok.. den förklarar hur bra som helst från nybörjare till mkt rutinerad ryttare,,.. köp eller låna den på bibblan:)

Enklast beskrivet är hästens form samma sak som hästens arbetsställning. Hur formen ska se ut beror alltså på vad man gör för tillfället, vad syftet med ridpasset är, vilken häst man sitter på osv.

Tyvärr har "gå i form" blivit det nya "gå på tygeln", men det är olika saker, men alltför ofta används båda dessa för att beskriva att man lyckas få sin häst att kröka på nacken.

Få hästen lydig för hjälperna så kommer du märka att den blir trevligare att rida, ger efter i nacken och är följsam. När du kommit så långt kan du också börja påverka vilken form hästen ska ha, samlingsgraden.

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
451
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 298
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag köpte nyligen mina första barfotaskor och vad sköna dom var att gå i. Jag har breda fötter och dålig balans men med barfotoskorna...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: turbofling
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat