gå i form !

T

Twigs_Honey_

Mitt varmblod som nu stått i "sjukvila" i nästan fyra månader är nu frisk :rofl::rofl: vi har börjat rida igång henne och kommit så långt som till att börja galoppera lite. Men, när jag nu kommer till saken, så finns ett problem. Hon verkar ha glömt mycket av det vi lärt henne, :crazy: så hon "vill inte" gå i form. hon bara drar upp huvudet när man fösöker få henne i form. Skulle gäna ha lite åsikter om hur jg ska göra för att få henne att komma igång igen. :D
Alla är valkommna med förslag :banana:

Sv: gå i form !

En häst som varit sjuk och vilat under en period kan ofta vara lite stel och tappat en del muskler. Jag skulle säga att ni snarare skulle koncentrera er på att rida loss/lösgöra och stärka henne så kommer nog formen atomatiskt. Alltför många koncentrerar sig enbart på var hästen har huvudet men att "gå i form" innebär så mycket mer än bara så. Lösgörande arbete, klättra i skogen och träna mycket halter i framförallt skritten skulle jag säga. Så ni får en både lösgjord häst och samtidigt bygger lite muskler. Då tror jag resten kommer av sig själv.

Senast ändrad:
Sv: gå i form !

Jag tror som linhe063 att det du bör göra är att bygga upp musklerna så att din häst orkar att jobba i form. När din häst orkar så tror jag att det kommer av sig självt. Rid varierat, skogsturer, klättra, padockridning osv :) Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 122
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 115
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar