gå i form..

B

Buttan

hej! jag har länge försökt o lära min unghäst att gå i form men lyckas ej..hur ska jag göra elr hur ska man träna såå hästen gå i form?
MVH JM:D

Sv: gå i form..

Ta hjälp av skciklig instruktör!!!!!!

Att få hästen att arbeta i en bra form ätr inget man behöver lära in, när man gör rätt, sitter rätt osv så kommer de att arbeta rätt om allt stämmer... TRÄNARE!!!!

se till att hästen är lösgjord o att den inte har ont eller ä spänd plus att du själv sitter i balans. sen finns det ju dom som sågar hästen i munnen o tycker att den då går i form men den metoden ger jag inte mkt för...
fast det bästa du kan göra är att kontakta en bra tränare med erfarenhet av unghästar:)

sen finns det ju dom som sågar hästen i munnen o tycker att den då går i form men den metoden ger jag inte mkt för...
[/B]

Jag var o provred ett fullblod som var till salu för ett tag sedan. Säljaren gav mig lite "tips" på hur jag skulle rida honom då han var väldigt svårriden. Hennes tips var: "fiska" med innerhanden tills han kröker på nacken sen när han går där så sluta "fiska". Ja ordet "fiska" var alltså "såga" med innerhanden. AllA gör så sa hon, även dom i western, vilket hon red, och i vanlig ridning. Jag bara :eek:

Har hört av en westerntränare tom att man ska göra så...Ärligt talat, innan jag började hänga här på buke, så trodde jag med att det var det enda alternativet, men nu vet jag bättre:banana:

Vad gör man när det inte finns någon tränare? *frustration*
Har inte jättenytta av en instruktör som pratar ett språk jag inte förstår... :crazy:

Jag tycker det handlar helt om ryttaren, är du avspänd, mjuk och fölsam med handen och rider med sitsen och har hästen "framför" dig, så går hästen ned på tygeln. Ibland kan den behöva värmas upp och lösgöras egnom exempelvis trav och galopp i lång och låg form, små skutt över hinder etc är snabba vägar till detta.
Jag har fått mycket hjälp av Sally Swifts böcker i centrerad ridning, då jag har både tendens att spänna mig och bli sned.
Men även grejor som yoga o pilates har gjort mig mer kroppsmedveten.

Hej! Jag tycker helt klart att det lättaste sättet att lära en häst att gå i form är genom longering eller tömkörning. Det är ju lättare för den att lära sig arbeta rätt utan belastning av ryttare, dessutom ser du bättre hur den rör sig med bakdelen.Det gäller att hitta ett bra tempo som hästen känner sig avslappnad i, och viktigt är att hästen är avspänd både fysiskt och psykiskt.

Tömkör i skänkelvikning bakdelsvändningar o framdelsvändringar (det är inte speciellt svårt att lära hästen egnetligen) och jobba mycket på volter, serpentiner mm.

Inspänningstyglar tycker jag är ok, så länge du inte spänner in för hårt, och speciellt inte i början. Börja med att värma upp utan, och spänn in dem först när hästen för sig balanserat.

Sedan när hästen går i form vid longering kan du börja med lösgörande övningar under ryttare, så gjorde iallafall jag =) Lycka till =)

Jag var o provred ett fullblod som var till salu för ett tag sedan. Säljaren gav mig lite "tips" på hur jag skulle rida honom då han var väldigt svårriden. Hennes tips var: "fiska" med innerhanden tills han kröker på nacken sen när han går där så sluta "fiska". Ja ordet "fiska" var alltså "såga" med innerhanden. AllA gör så sa hon, även dom i western, vilket hon red, och i vanlig ridning. Jag bara :eek:

Har hört av en westerntränare tom att man ska göra så...Ärligt talat, innan jag började hänga här på buke, så trodde jag med att det var det enda alternativet, men nu vet jag bättre:banana:

så har jag med fått lära mig av många personer. både 'vanliga' ryttare & westrenfolk :crazy:
men som sagt, så finns de bättre sätt!

Läste inte hela din fråga egentligen såg jag nu, när ryttaren är hyfsad så gäller det att få hästen avslappnad, och för unga hästar framförallt jobba låg och lång, jag rider bara på långtygel i början tills den söker sig fram i handen, och så att den alltid går låg och jobbar med överlinjen. Det svåra är om man har en hetsig/ häst med problem av något slag för då kan de vara stressade eller ta upp huvudet. I de flesta sådana fall är det fel på ridningen (hård hand, oföljsam ryttare), utrustningsfel (sadeln ligger dåligt, något skaver klämmer etc) eller så behöver hästen gås igenom av ET eller vet/tandläkare.
Så gör du rätt, får du kolla allt annat...

Men diskussioner om hur man ska röra bettet är helt förlegat, allt går ut på att hästen ska våga gå fram och ta stöd på ett bett som ryttaren erbjuder, inte att man ska dra in hästens huvud och få den att böja halsen. Just en unghäst är ofta tveksam till handen/bettet, extra viktigt att inte förstöra bjudningen, dvs viljan att gå fram på bettet. Tänk med på att känna hästen jobba "framför" dig och med hela ryggen, den ska kännas som den rundar ryggen och gunga avslappnat från sida till sida (rid barbacka så känner du skillnaden).

Jag använder endast Gouge vid enstaka fall när jag longerar eller tömkör, alla hjälptyglar beror ju på individen, min unghäst skulle jag aldrig ha graman eller gummisnodd på exempelvis, för han är redan "på bogarna" och har lätt för att gå bakom handen, inte heller använder jag inspänning, å andra sidan jobbar jag honom aldrig i lina, bara på töm, och där har jag redan handen som stöd.

Jag brukar säga att en ryttare som kan rida en häst i form kan rida alla hästar i form. En grov generalisering, kanske, men en ryttare som undrar hur h*n ska få en unghäst att gå i form är inte tillräckligt rutinerad och ska inte sitta och laborera själv.
Ta lektioner för en tränare!

Immer

Jag brukar säga att en ryttare som kan rida en häst i form kan rida alla hästar i form. En grov generalisering, kanske, men en ryttare som undrar hur h*n ska få en unghäst att gå i form är inte tillräckligt rutinerad och ska inte sitta och laborera själv.
Ta lektioner för en tränare!

Immer

Tack! :bow:

Till TS, vaddå unghäst? Tre, fyra?
Jag har själv en fyraåring, jag focuserar aldrig på att han ska springa i någon sorts form. Takt och balans, det är A och O. Sen lösgjör jag sidorna, då kommer eftergiften som en brev på posten.

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama