Gå i form

H

Horserider

Hej. Det är mycket prat om att få hästen att gå i form och alla andvänder sina metoder. Har börjat känna mig dålig nu i ridningen efter att ha ridit flera år och vet fofrtfarande inte hur man lösgör hästen.
Visst, det är ju inte det viktigaste att dom går i form men det skulle kännas bra för mitt självförtroende att kunna lösgöra hästen någon gång. Dom flesta som rider i ridgruppen sitter och lirkar och har även haft folk som rekomenderat det till mig.
Men NEJ, inte det. Kommer inte sitta och lirka. Så desperat är jag inte.

Så nu undrar jag, hur får ni hästen lösgjord?
Det finns många trådar om det här men hittar ingen som svarar på just den frågan...

Tack på förhand.

Sv: Gå i form

Ställer och låter den sträcka ned till marken. Driver kanske med inner bak på en volt så hästen kliver in under sig. Får hästen att belasta bakbenen på olika sätt, befäster framåt/nedåt sökningen.
På de flesta ridskolor idag är allt man vill att få ner nacken. Det gör man lätt genom att lirka eller vara hård i handen.
Dom "nerlirkade" hästar man ser är inte lösgjorda, det enda dom gjort är böjt på nacken!
Du kan pröva att känna efter var hästen har sina bakben i skritt. Känn sittbenen i sadeln, hur dom ständigt har jämn kontakt med hästens rygg. Känn hur benen släpps ner och dess vikt ligger i stigbyglarna.
När hästen har ena bakbenet längst bak kan man driva, det ger en exakt impuls och får hästen att kliva in under sig.
Ställning I NACKEN, inte nån annan stans, gör att hästen vill söka sig ned.
Det är så svårt, särskilt på en ridskolehäst. Den kan ha massa låsnignar överallt.

Men en sak är rätt säker. En nerlirkad häst som går bakom hand jobbar oftast (eller aldrig) inte bättre än en som går över tygeln.

De i min ridgrupp är exakt likadana. De sitter och fixar med fingrarna och låter skänklarna bara hänga där. Tillslut går ju hästen med böjd nacke men alldeles svankig i ryggen och ingen harmoni alls.
Eftersom jag är emot det där med att "lirka" så har jag "endast" kommit till stadiet där hästen sänker halsen och höjer ryggen. Den har alltså ingen hög form, utan arbetar långt ner. Det räcker bra för mig sålänge, det är såå härligt att sitta på! :)

Jag rider mycket volter, öppna, sluta och tempoväxlingar. Sen rör jag fingrarna också, men varken lirkar eller sågar.
Min häst går i form om jag rider honom så.

Jag har ett 4-årigt sto som går på tygeln.

Jag tycker att du ska rida för instruktör 1 gång i veckan...så blev min ponny mjuk och fin i kroppen och jag rider för instruktör fortfarande..det är mitt tips och min ponny är bara 4 år så det ger resultat att rida för en instruktör.

Det är lite svårt att förklara just min häst, han arbetar i form naturligt, jag behöver bara ta tyglarna och driva in honom i handen.
Probelmet e att man måste rida honom i ett såpass bra tempo att han inte går under handen, så det e de jag fokuserar på. Att kunna sänka tempot men behålla takten och steglängden..

Vaddå lirka? Jag brukar aldrig få de hästar jag rider att gå i form men det har gått nån gång... Hur lirkar man? Tänk om jag omedvetet lirkade ner den på tygeln? :confused:

DenLillaSkimmeln skrev:
Vaddå lirka? Jag brukar aldrig få de hästar jag rider att gå i form men det har gått nån gång... Hur lirkar man? Tänk om jag omedvetet lirkade ner den på tygeln? :confused:

Lirka = hålla på och fippla en massa med tyglarna när man egentligen inte behöver det. En mycket grov variant av lirka är såga!!.

DenLillaSkimmeln skrev:

Eller "röra på bettet" som min ridlärare så käckt lärde ut där jag red för sådär 10 år sen... :crazy:

Horserider skrev:
Hej. Det är mycket prat om att få hästen att gå i form och alla andvänder sina metoder. Har börjat känna mig dålig nu i ridningen efter att ha ridit flera år och vet fofrtfarande inte hur man lösgör hästen.
Visst, det är ju inte det viktigaste att dom går i form men det skulle kännas bra för mitt självförtroende att kunna lösgöra hästen någon gång. Dom flesta som rider i ridgruppen sitter och lirkar och har även haft folk som rekomenderat det till mig.

Det finns många trådar om det här men hittar ingen som svarar på just den frågan...

Tack på förhand.

Så här gör jag..
Varje pass startas med kontroll av grundhjälperna, som ju är basen för all ridning (framåtdrivande hjälper, förhållande-eftergift och vändande hjälper)..när jag känner att hästen svarar aktivt på mina grundhjälper lägger jag ned tid på att känna efter att hästen går att rida rak..jag bekymrar mig inte om formen än, den kommer av sig själv efterhand..när jag kollat av att hästen arbetar rak på rakt spår, börjar jag forma den på böjda spår. Den röda tråden genom allt detta arbete är känslan av att motorn sitter i bak, hästen går fram till handen. Jag försöker alltid rida hästen bakifrån och fram, inte tvärtom. För att lösgöra hästen använder jag raka sidvärtsrörelser, för att samla använder jag skolor. Och en pytteliten sak som ofta glöms bort: halvhalter, halvhalter, halvhalter.

Horserider skrev:

Tack på förhand.

:bow: :bow: :bow:
Tänk om andra ridskoleryttare tänkte om du!

Notorius skrev:
Jag rider mycket volter, öppna, sluta och tempoväxlingar. Sen rör jag fingrarna också, men varken lirkar eller sågar.
Min häst går i form om jag rider honom så.

inte för att klaga... men öppna å sluta är ju samlande rörelser och innan man rider dem bör hästen vara lösgjord. om man rider öppna å sluta direkt så får hästen säkert spänningar å det är ju inte så himla bra... ;)

Sluta är mycket riktigt en samlande rörelse, men öppna kan med fördel användas som lösgörande. Man kan också rida en kontraställd sluta vilket också är lösgörande (då ställer du hästen utåt samtidigt som du flyttar in bakdelen)
Jag använder mig mycket av detta. Dessutom kan man rida kontraställda volter, samt att växla mellan kontraställning och rättställning på böjt och rakt spår.

Lycka till :)

pomotess skrev:
Man kan också rida en kontraställd sluta vilket också är lösgörande (då ställer du hästen utåt samtidigt som du flyttar in bakdelen)
Jag använder mig mycket av detta. Dessutom kan man rida kontraställda volter, samt att växla mellan kontraställning och rättställning på böjt och rakt spår.

Lycka till :)

(Du menar väl framdelen i förvända slutan, att du flyttar in framdelen inte bakdelen...?)

Bra tips, det tycker jag funkar jättebra också! Hjälper även ryttaren att koordinera alla hjälperna och få med yttersidan ordentligt.

Japp ja håller helt med! använder mig bland annat av öppna och förvänd sluta när ja lösgör min häst. De bästa är precis som du sa att man får med sig yttersidan!! ;)

Men de viktigaste som även nämns ovan, är att man ofta glömer halvhalter... och att man rider väldigt mkt på böjt spår. För min del måste jag rida min ena häst mkt på rak spår o få han att ta halvhalter och gå fram för mina hjälper, så att han börjar jobba i bakkärran, formen kommer av sig självt och blir då (oftast) korrekt! :D

Grunden är viktigast i all ridning!!! Tänk på det!! :banana:
MKT VIKTIGT!!

Ja där har vi ju också en övning värd att prova :)

Jag menade bakdelen, så att hästen går med huvudet utåt och bakdelen inåt Om det är korrekt att kalla detta för sluta vet jag inte men det var enklaste sättet att beskriva det... men jag antar nu när jag tänker efter att det egentligen blir som en öppna utåt om ni förstår vad jag menar, så man kanske skulle kalla den en kontraställd öppna istället. :crazy:

Hursom helst så ska vi inte hänga upp oss på namn här :) utan det viktigaste är ju att man kan flytta hästens alla delar åt alla håll och på det sättet få dem lösgjorda och mjuka... :banana:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
651
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 690
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 993
Senast: ameo
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 786
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna