Gå för fort fram?

Sv: Gå för fort fram?

Jag tycker att det låter som att du har bra koll på vad du gör och hur din häst känns och utvecklas. Människor som lägger sig i på det sättet har sällan rätt i sina funderingar. Så fortsätt så länge det känns bra för både häst och ryttare! Lycka till framöver!

Det låter som att du vet vad du håller på med och lyssnar så pass mycket till hästen att du själv märker om det blir för mycket för din häst.
Fortsätt så och låt inte andra avgöra vad som är rätt eller fel.

Lena_B skrev:
Definitionen på ett ledande tygeltag är att det tas ut från hästen, och att det är rörelsen ut från hästen som verkar ledande, inte att sitta med handen kvar "ute"! ancan har beskrivit en övning och dessutom gett en extra anvisning om vad som menas med "ledande"

Jämför t ex med ett upplyftande tygeltag som per definition tas uppåt!

Ett ledande tygeltag leder :idea: dvs visar riktning "däråt" och kan tas både på innertygeln (t ex in på en volt) eller yttertygeln (tex in i en skänkelvikning eller öppna).

Ett tygeltag mot dig skulle jag snarast kalla en förhållning och ett som hindrar hästen att bli förböjd reglerande.

Då återgår jag till frågan VARFÖR man skulle använda just ledande tygeltag i det här fallet. Det är mycket stor risk att hästen blir förböjd, och som sagt så har JAG fått lära mej att inte använda ledande tygeltag i första hand utan om resten av hjälperna inte fungerar för att hästen inte förstår. Ledande tygeltaget är lite "tillfälligt fusk" för att ändå få hästen dit man vill, men det tygeltaget uppmuntrar till "osamling" och att hästen inte spårar vilket alltså också motarbetar det man oftast vill uppnå med träningen. :angel:
För att styra hästen använder man i första hand minimala vikthjälper, skänklar, yttertygeln mot halsen (vissa för händerna lite mot innerhöften så kommer automatiskt yttertygeln mot halsen och innertygeln "leder" minimalt, den får liksom en ram för böjningen).
För de som märker en markant skillnad på hästen när man rider på stång kan det i vissa fall bero på att hästen får hjälp att spåra då man ALDRIG kan använda tyglarna för att visa vägen, mer än trängande tygeltag. Då är det svårare för hästen att fuska med spårningen som i sin tur också hjälper till med formen - att rikta in framdelen på bakdelen och kunna korta upp mittlinjen på hästen. Om man kan rida så på vanligt tränsbett tycker jag är guld :)

Så om nu jag har fått lära mej fel, kan du motivera varför?

Suck! Vad vissa folk är snabba till att lägga sig i i onödan! :mad:

Av vad du berättat så tycker jag att du gör helt rätt.

I stället för att bli förbannad och slita hejvilt i pållen när det går för fort så hittar du på små enkla övningar med bommar mm så att den själv inser att det kanske är smartare att ta det lite lugnare. Jättebra! :) Då får man en lyhörd häst som koncentrerar sig och tänker lite själv. :banana:

När vi precis köpt vår kallblodstravare fick vi också en del "hjälp" som vi verkligen inte ville ha. Men vi hittade en superbra tränare som förstod sig på hur man bäst tränar lättstressade fd trav och galopphästar. Att först lära pållen att varva ner och koppla av är jätteviktigt. Det är inte mycket som fungerar annars!

Men din bekant tycker alltså att du går för fort fram?
Men tänk då efter hur du själv tycker att det går? Tycker du att det går bra och att det du gör funkar? I så fall så lita på dig själv och fortsätt som du börjat. :) Sortera bort alla åsikter och hjälp som du inte tycker låter bra och ta till dig sådant som låter sunt och bra.

Nja, fel och fel, snarare äpplen och bananer!

Vi pratar om en temperamentsfull fd travare som ska ut i blåbärsriset, skritta på i avspänt tempo på rätt lång tygel och lyfta på fötterna. Att "styra" en sådan med trängande yttertygel leder väldigt lätt till att den vänder med bogen före. Fusk eller inte, målet är att få hästen att slappna av, sänka huvudet, länga yttersidan och därmed böja i innersidan. Om den inte spårar så är det inte hela världen, och samling är det inte riktigt dax för heller.

Tack för motiveringen iallafall ;)

Ja i terrängen blir det bra mycket fler ledande tygeltag på en enda ridtur än totalt på ridbanan. Då får kusen faktiskt lyfta på fötterna själv. Då är det förstås förutsatt att man menar just "ledande" tygeltag och inte dragande i innertygeln.
Fast det vete tusan om jag skulle göra en sån övning i terrängen om vi snackar riktigt snäva svängar, hellre att den tvärar med bogen faktiskt för det blir lite mer som en bakdelsvändning som sätter hästen i bättre balans om man inte ger för stora hjälper.
Avslappningen brukar komma av sej själv om man inte sitter på korta tyglar, om hästen har en passande sadel och den är hyfsat fräsch :p värre är det på ridbanan ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 218
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 294
Senast: Boj
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka