fyyy fan vilken helg

Nominous

Trådstartare
det här är det värsta jag ha varit med om i utställningsammanhang.. :crazy:

var och ställde amstaffen i alfta i lördags och allt, och då menar jag verkligen ALLT, var så jäkla struligt så hälfen hade ju räckt till :mad: ibland undrar man vad arrangörer verkligen håller på med :confused:

för er som inte var där - antar att ingen från buke ställde amstaff - så kan jag ju dra den lilla fina dagen från alfta.. haha..

först så är det en domarändring så det kom in 5 raser till i våran ring innan oss. så vi blev förskjutna i en timma ungefär. det har jag absolut inga problem med. var nästan bara skönt eftersom min hudn skulle in som nr 6 att få vänta ett tag till..

domaren är en tant på säkert nästan 80 åt och hon ser verkligen helt döende ut. hon kunde inte stå själv utan fick hålla i sig i ringsekreteraren. visst om man är lite dålig så behöver ju inte det betyda att hon dömer sämre. jag lite fullt ut på hennes kompetens.

när hälften av alla amstaffar dömts (även min) så bryts helt plötsligt bedömningarna. alla tror att hon tog en paus, fast lite märkligt att göra det mitt uppe i en bedömning.

sen efter en halvtimma så ropas det ut i högtalarna att ring 14 (våran) skall flytta till en annan ring och att alla hundar ska bedömmas om :eek: ingen fattar nåt.. det blir världens snack och alla bara yrar omkring.

sen ropar dom ut i högtalarna ett 20tal gånger olika saker om vad som gäller. ena gången sås ka inte amstaffarna som fått bedömning dömas om och nästa gång så ska alla raser som dömts redan ska få sitt resultat struket och få en helt ny bedömning.

det visar sig att domaren har knaprat nåra piller som man inte får äta när man skall dömma och att hon tagit några för mycket, hon var alltså hög sägs det. :o

men hon säger att hon vill döma färdigt amstaff och sen bryta. så hon dömmer klart alla amstaffar som är kvar. visst fine med det. alla blir lite lugnare nrä vi vet vad som gäller men de flesta anser att hon dömt orättvist och vill ha ombedömning.

dagen går och alla amstaffar blir klara. då får vi veta att länsklubbarna ska lägga in en protest till skk ang domaren i dag (måndag) och kräva att allt resultat från amstaffarna skall strykas. så vi blir helt resultatlösa pga att domaren inte fick döma pga läkemedel som inte får intas vid bedömning. men dom gav oss ingen chans att få en omdömning :crazy:

får det gå till såhär?

Sv: fyyy fan vilken helg

Cockrarna dömdes av samma domare, och vi är många som undrar hur i hela friden hon dömde. I den stund vi äntrade ringen accepterade vi dock domaren, trots att vi redan under amstaffarnas bedömning började dra öronen åt oss. Det var några cockerutställare som begärde domarbyte med hänvisning till hälsotillståndet, men det avvisades. Så här i efterhand kan man inte annat än ruska på huvudet över hur hon dömde, men det var ju roligt för den som vann ändå, även om det var ett väldigt otippat resultat.

Hur vida hon var hög på medicin eller inte låter jag vara därhän. Klart är att hennes hälsotillstånd inte var det bästa, och att hon behövde den 1½ timmes pausen för att kunna genomföra bedömningen. Hon har ju inte gjort något formellt fel genom att vara sjuk och använda medicin, så jag tvivlar på att resultaten blir ogiltiga.

det var de på sekritatiatet som sa att resultatet kommer att strykas pga hennes otillåtna medicinering om inte skk motbevisar det. :confused: vi amstaffägare bodde i princip på sekris.. :p vi hade ju noll koll på vad som gällde. vi fick ju veta av skk's ordförande att allt skulle dömas om och att vi skulle dömmas av svante frisk i ring 16 så vi började pallra oss dit. men så säger ringsekreteraren att vi ska vara kvar och frotsätta dömas av henne..:D

jag tror att i princip alla amstaffägare skulle skicka in en protest eftersom de blev dömda så jävkla konstigt. men vi får väl se vad som händer. det var inge roligt iafl. :(

Alla protester ska göras skriftligt på samma dag, så att protestera i efterhand lönar inte.

Tråkigt att det är så, men är inget man kan göra så mycket åt.

Däremot, så kan och bör man påtala att det skötts dåligt och ifrågasätta varför denna domare öht lejts in om hon nu har så pass stora hälsoproblem.

Däremot, så kan och bör man påtala att det skötts dåligt och ifrågasätta varför denna domare öht lejts in om hon nu har så pass stora hälsoproblem.

Hon har ju varit kompetent som domare, men nu är "bäst före datum" passerat - med hästlängder. Tragiskt att hon blev engagerad, både för henne och för alla utställare. Det här blir ju hennes slutrenomé som domare (kan inte tro att hon får fler uppdrag), och det kan aldrig vara roligt efter en lång karriär. Tråkigt är det även för utställare som betalat dryga pengar för något som inte är i närheten av den klass en officiell bedömning ska hålla. Hälsinglands kennelklubb är nog fullt medvetna nu om att det var ett misstag att engagera denna domare, men det är så dags...

Till Radon: Hur dömde hon amstaffarna? Var det idel överraskningar i placeringslistan där också, eller var det mer av naturlig variation som följer med tycke och smak?

Trots allt strul är jag glad att ingen av mina hundar reagerade på att hon kom framstapplandes till dem i rejäl regnrock med huva över en bylsig kappa, och tilltalades med raspig röst från ett uttryckslöst, hängande ansikte. Hon hade lätt kunnat platsa som figurant på MH. Resten kan jag leva med, jag har fått släta ettor förr....

Alla protester ska göras skriftligt på samma dag, så att protestera i efterhand lönar inte.

Tråkigt att det är så, men är inget man kan göra så mycket åt.

amstaffägarna har redan lämnat in sin protest men länsklubbarna skulle kontakta skk idag och de borde veta vad de talar om då de är arrangörer? :confused:

tydligen så har denna domare fått avbryta tidigare i sverige för samma sak. :crazy:

Var glada att ni slapp S.F... Allt är bättre än honom...

vad jag har hört så är S.F bland den bästa amstaffdomaren iafl. alla satt och hoppades att vi kulle få dömmas om av honom. så han verkar vara bra iafl eftersom hela amstaffringen ville ha honom.

Till Radon: Hur dömde hon amstaffarna? Var det idel överraskningar i placeringslistan där också, eller var det mer av naturlig variation som följer med tycke och smak?

Trots allt strul är jag glad att ingen av mina hundar reagerade på att hon kom framstapplandes till dem i rejäl regnrock med huva över en bylsig kappa, och tilltalades med raspig röst från ett uttryckslöst, hängande ansikte. Hon hade lätt kunnat platsa som figurant på MH. Resten kan jag leva med, jag har fått släta ettor förr....

ja det kan man ju säga. det var i princip ingen som fattade vad som pågick när hon prisbelönade en hund med diskfalicerande bett och gav en 2a till en championtik :eek: ägaren stod och diskuterade länge med henne i ringen att hon inte får ge 2or till champions men hon ville inte gå med på det.. :rofl::rofl: så lite komiskt hade vi ju det faktiskt :D

i princip alla stod och gapade över hur hon placerade alla hundar. ;) men faktisk var det ingen amstaff som reagerade på hennes sätt att framföra sig i ringen. fast att hon ragglade och nästan föll över hundarna.

Senast ändrad:

Den där domaren är "känd" skulle man väl kunna säga ;) En bekant till oss berättade hur hon var och att det där har hänt flera gånger tidigare (vi var vid ring 3 och ställde foxar så vi hörde när de ropade ut det där) men på söndagen hade hon blivit portad från Alfta, hon fick alltså inte komma och döma dom raserna som hon skulle ha dömt.

Vem är S.F. ? är det Svante Frisk ?

jo jag har hört attd et hänt förr. fan vad tråkigt. jag tycker synd om henne :(

jo det är svante. ska ställa för han i sundsvall i oktober. men då är jag slagen på förhand. en uppfödare som alltid ställer för han och alltid får cert av han ska dit :(

ja det kan man ju säga. det var i princip ingen som fattade vad som pågick när hon prisbelönade en hund med diskfalicerande bett och gav en 2a till en championtik :eek: ägaren stod och diskuterade länge med henne i ringen att hon inte får ge 2or till champions men hon ville inte gå med på det.. :rofl::rofl: så lite komiskt hade vi ju det faktiskt :D

i princip alla stod och gapade över hur hon placerade alla hundar. ;) men faktisk var det ingen amstaff som reagerade på hennes sätt att framföra sig i ringen. fast att hon ragglade och nästan föll över hundarna.

Ok, då såg ni ut som fågelholkar också :laugh: När cockrarna placerades fanns det gott om boplats för småfågel....;)

Jag såg inte någon cocker som reagerade heller, men i ärlighetens namn ska sägas att jag inte var särskilt intresserad av att titta på bedömningen. Det kändes som lyteskomik, speciellt när hon började placera hundarna. :crazy: Det är ju inte alltid den man föredrar som vinner, men det brukar vara någon mer än domaren och matte/husse som tycker att det är någorlunda rätt ordning på placeringarna.

ja men precis. jag tar inte riktigt åt mig av dem bedömningen eftersom hon var som hon var. så synd då det var hans första officiella. men det kommer ju igen.:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka