Fysträning/friskvård.

H

Hundfiluren

Ska köpa en friskvårds/fysträningsbok. Har hittat två jag är intresserade av: Fysträning för hund och Friskvård för hund.
Detta med massage, stretching, sim, back on track och andra rehabiliteringsmetoder kan jag(och använder!) men vill ha fler tips, mest inom fysträningen.
Vad jag förstått av Friskvård för hund så ska den boken täcka det mesta(stretching, fysträning, syresättning, massage..), men har oandra sidan har många hundfysioterapeuter rekommenderat Fysträning för hund.
Har försökt hitta recenssioner på dessa, men inga jag känner ger mig tillräckligt.

Har ni läst någon av dessa? Vad tycker ni? Nybörjar/avancerad? Ingår i den?

Sv: Fysträning/friskvård.

Jag har Fysträning för hund och är väldigt nöjd med den.

Den innehåller bland annat:

Anatomi och fysiologi

Rörelselära

Uppvärmning och nedvarvning

Träningsupplägg för optimal prestation

Kostens betydelse

Vattenträning

Visitation

mm

Du har ingen bokhandel som du kan gå till och bläddra lite i båda böckerna om de har dem inne?

Nej, tyvärr inte:( Men tycker att det du nämnde är det jag söker. Var mest inne på kost och träning.
Nämner de något om träning för äldre/stela hundar?

Fysträning för hund, är en väldigt matnyttig bok.
Som ovan skrev att den inehåller mycket om anatomi.

Jättenöjd med den.

*kl*
När jag skulle rehabsimma förra hunden på Arninge vetklinik så ingick ett kompendium i priset.
Stretching för dig o din hund/katt av Anna Holmgren, dessutom en lektion i Stretching o massage.
Rekommenderas!

mvh

Hmm.. jag kan inte minnas om det var så eller inte. Däremot så är dom noga med att DU måste känna din hund och se vad den klarar av. Den beskriver träningsprogram som man gör själv och förklarar vikten av utvärdering av träningen mm.

Det finns inget specifikt nämnt kapitel om fysträning för just äldre hund.
Men en hel del om simmning nämns, vilket är de skonsamaste sättet att träna på. Då belastning och slitage knappt existerar, men musklerna arbetar och stärks, vilket brukar göra gott för äldre och stela.

Liknande trådar

Hästvård Bara intresserad av att se hur andra gör :) Jag har tänkt ett tag på att det skiljer sig väldigt från person till person. Vissa i...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: aleksis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 651
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 223
Senast: SusieQ
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 174
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"