Sv: Fysiska jobb - hur länge kunde ni jobba?
Nu skriver jag graviditetsveckorna.
V. 12-17 Sjukskriven halvtid
V. 25 Skulle haft semester men jobbade bara halva dagen sen sa kroppen ifrån.
V. 26-27 Semester
V. 28 Gick på 100% HP
Jag blev alltså avstängd enligt arbetsmiljöverket eftersom jag inte kunde omplaceras. Ansökte från 6/8 och fick det beviljat på bara några dagar och tror inte de vart några problem om jag sökt ännu tidigare om ärendet behandlats av samma som tog det beslutet om den 6/8
- Stötar, vibrationer och rörelser som kan medföra fosterskador och/eller avlossning av moderkaka.
- Manuell hantering av laster som innebär risker, särskillt för ländryggen
- Arbetsrörelser och arbetsställningar, fysisk och psykisk uttröttning och annan fysisk belastning.
- Buller
- Extrem värme
- Hantering av roterande och vassa knivar
- Risk för smittor
- Lokaler, maskiner osv rengörs med starka kemikalier.
- Inget vilorum
- Ingen möjlighet till paus under arbetspasset
- Ingen möjlighet till paus för att t.ex. dricka eller äta under arbetspassen.
Jag jobbar som slaktare. Våra vagnar vi har som ska in i kylen väger +200kg som du får putta in (och det är nog ingen skillnad om man tar av hjulen för de rullar
inte av sig själva), det är olika hur många det är per dag. Det är mellan 30-170 lyft i timmen. Ett arbetspass är 2,5 timme. Varje lyft är mellan 1-35 kg. Sen har vi ju då djuren på det som ska puttas fram och även kan ramla ner.
Vi åker upp och ner på plattformar och det är en hård stöt både när man kommer upp och åker ner.
Små sår har man jämt, man kommer emot ryggraden eller slår i något ben. Hade i våras en arbetskamrat som åkte på "mördarbakterier" och det är alltid någon som får ringorm (jag har klarat mig från det
) och svinkoppor är inte heller ovanligt.
Jag svimmade på jobbet och det tog FK inte "hänsyn" till, det var bara ren tur att jag inte stod 3m upp i luften med en flåkniv
Min värsta yrsel försvann i v.12 har alltid legat bra i socker, järn och blodtryck.