Fysisk aktivitet på recept, finns det fortfarande och hur funkar det i praktiken?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har noterat att gymmet jag har för avsikt att börja träna på har ett förmånligt pris på FAR. Och det har fått mig att börja fundera lite. Hur fungerar det med FAR? Vad står det pä receptet? Får man instruktioner om vilken aktivitet som är lämplig eller är det mer "move your arse, kärring!"?
Önskar all info om detta!

(hade tänkt fråga min läkare om det före jul men glömde helt bort det...)
 
Jag fick ett FaR nyligen, mot ångest och depression. Tror all legitimerad personal kan skriva ut det? Det står nästan ingenting på min FaR-blankett. Läkaren har bara kryssat i en ruta för "ökad rörelse i vardagen" (typ). Men dom kan precisera mer om dom vill, eller föreslå lämplig aktivitet och mängd. Jag gick till en gymkedja som har rabatterat pris i sex månader om man har FaR. Tror det ser olika ut från ställe till ställe. Visade bara upp blanketten när jag köpte kortet.
 
Jag har noterat att gymmet jag har för avsikt att börja träna på har ett förmånligt pris på FAR. Och det har fått mig att börja fundera lite. Hur fungerar det med FAR? Vad står det pä receptet? Får man instruktioner om vilken aktivitet som är lämplig eller är det mer "move your arse, kärring!"?
Önskar all info om detta!

(hade tänkt fråga min läkare om det före jul men glömde helt bort det...)

Det var en läkare på TV4 i morse som pratade om detta, du hittar det säkert på tv4 play om du är intresserad
 
Jag har läst att man kan få specifikt recept på att vandra Skåneleden, som en variant på FAR då antar jag. Vet inte heller hur det arrangeras i verkligheten, men idén som sådan låter som att den kan vara bra i många fall.

Även utan att vandra på recept, så känns det ju rätt självklart att det gör gott både fysiskt och mentalt att komma ut i naturen och aktivera kroppen.
 
Man gör en enkel plan med sköterskan(sköterska som skrev ut åt mig), hon pratade med mig om min nuvarande nivå, vad jag gillar att göra och vi skrev upp 30 min promenad 3 ggr/vecka som en start och för att få in en vana att röra på sig regelbundet. Var med ett schema där jag kunde kryssa för dagarna jag rört på mig. Sedan visade hon vilka ställen som var anslutna och har gratis prova på om jag ville testa vad som passar mig. Väldigt peppande på rätt sätt, hon uppmuntrade att prova så mycket olika gratis-perioder som möjligt för att hitta saker jag tycker är kul och var väldigt inne på att det ska vara kul och inte ett måste. På själva receptet står det inte så mycket, det är en kortare, skriftlig förklaring av det hon gick igenom, adress till hemsida där man kan se alla anslutna och ett litet kort med datum o namn att visa upp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp