Fysiklektion

Sv: Fysiklektion

Okey jag försöker igen

Sitt eller stå i ridpossition med armbågarna i midjan och underarmarna rakt fram

- vrid nu underarmarna utåt tills det tar stopp - nu borde du känna en spänning i ryggen mellan skulderbladen.

Även om du överdrivit rörelsen och hamnat i svank så om du sitter på en stol borde du nu kunna rulla tillbaka i mittelpossitur.

En anna övning.

Den punkt där bh spännet sitter. Försök tryck den diagonalt uppåt framåt i kroppen så attd en kommer ut där V:et i en mer stadig behå sitter.

Sama musker.

Lyft bara så du får stil på bröstryggen - fortsätt inte att lyft så du ser ut som en matador :D

Senast ändrad:

Aha, jag får dem mer än 90 grader bakåt, det kanske är för långt?

Flashlight: Jag har inte gjort dem på hästen! :D Även om det kanske inte alls är någon dålige idé. Jag menade att många tjejer/kvinnor har ju lätt att få svank när de rider (och annars också) men så är det inte med mig.

Det är absolut för långt - och det är därför du börjar konstra längre ned i ryggraden :D

Öppna bara så det syns vad du har där innanför ;)

:o

Det är min uppfattning som jag antingen får bekräftelse på eller blir totalsågad för :o

var håller Mimus hus?
hon tävlade idag. Såg det ej, men såg procenten.:confused:
Vårt lag vann även idag o totalen:bow: :bow: :banana:

Vad ville du att jag skulle kommentera?
Att det är milsköer till ridskolorna och de flesta ägnar sig åt fritidsridning?

Hänger inte med då jag inte lusläst tråden, men ska göra det.

Ville du se filmen?
:angel:

Jag törs, och hoppas på konstruktiv kritik.

Framförallt så är det bra att få ett annat öga för att komma till förbättring.

Vi ska försöka bränna på dvd i kväll.

Till TS förlåt trådkapning.

Jag jobbar med min cykel. Ut på vägarna och cykla! Målet är att cykla utan att hålla i styret, och på ett ungefär gör jag såhär:

Ställer in så att sadel och styre passar min långa rygg så jag inte behöver böja mig så jag blir krokig.

Cyklar på olika underlag (Jag har en terrängcykel)

Växlar mellan att hålla hårt i styret och att hålla superdupermjukt så att handlederna fjädrar massor.

Växlar mellan att räta upp mig till spikrak och att sänka mig över styret en bit

Samt, som slutmål då, att sitta spikrakt och cykla, utan att hålla mig i styret. Här ökar jag svårighetsgraden efter hand.

Detta aktivirerar i alla fall på mig den gördel som krävs för att jag ska kunna sitta i rätt position vad som än händer samt ger mig kontrollen att bestämma när jag vill vara fjädrande, stum eller helt lös utan kontakt.

Kanske värt ett försök?

N var det länge sen jag cykladeutan att hålla i styret, men om jag kommer ihåg DEN känslan rätt var man tvungen att sitta väldigt rätt upp o man kunde t o m styra den med kroppen.
OT
Cyklade som ung genom Sthlm dagligen sommartid, men med de numera livsfarliga cykelfilerna mitt i, skulle jag aldrig göra så nuförtiden.

Jag jobbar med min cykel. Ut på vägarna och cykla! Målet är att cykla utan att hålla i styret, och på ett ungefär gör jag såhär:

Ställer in så att sadel och styre passar min långa rygg så jag inte behöver böja mig så jag blir krokig.

Cyklar på olika underlag (Jag har en terrängcykel)

Växlar mellan att hålla hårt i styret och att hålla superdupermjukt så att handlederna fjädrar massor.

Växlar mellan att räta upp mig till spikrak och att sänka mig över styret en bit

Samt, som slutmål då, att sitta spikrakt och cykla, utan att hålla mig i styret. Här ökar jag svårighetsgraden efter hand.

Detta aktivirerar i alla fall på mig den gördel som krävs för att jag ska kunna sitta i rätt position vad som än händer samt ger mig kontrollen att bestämma när jag vill vara fjädrande, stum eller helt lös utan kontakt.

Kanske värt ett försök?

Ha ha, som barn cyklade jag och min kompis hej vilt utan styret mycket värre än killarna, de var impade.:angel:

Vi började med att sätta band (tyglar. lekte häst:D ) och styrde med
och sen kunde vi ta bort dom o cykla ändå:idea:

Kan det fortfarande korta bitar. OCh koppla hunden från både cykeln o hästen (i farten) Men inte rider jag bättre för det:mad: :crazy: :cry: :confused:

men om jag kommer ihåg DEN känslan rätt var man tvungen att sitta väldigt rätt upp o man kunde t o m styra den med kroppen.
OT
Cyklade som ung genom Sthlm dagligen sommartid, men med de numera livsfarliga cykelfilerna mitt i, skulle jag aldrig göra så nuförtiden.

Ja det kunde man. Med vikten låg. :idea:

Jag har bott i stan o cyklat många år. Men inte nu. Då körde inte alla racercyklar med dårar på, eller inlines o skateungar:crazy:

Stå eller sitt i ridpossition med böjda armar.
Låtsas ta tag i en trenchcoatmed vardera hand och öppna den osm om du vore - flashing man in the woods.

Då kommer du att stabilisera din bröstkorg mellan skulderbladen UTAN att blanda in muskler som skapar spänning i skuldror eller armar.
Du kan vara jättestadig i din posstion - men samtidigt mjuk i handen

Samma muskler kan du hitta im du tänker att du skall trycka området mellan skulderbladet upp i bröstbenet.

När du gör det så tuttar du upp dig :D just eftertsom du hittar dina hållningsmuskler högre upp i ryggen

KÄRA SUSAN,

TACK!! för den underbara förklaringen den har gett mej jättemycket!!
Nu var det väl inte så att sitsen var ett stor problem för mej men denna underbara liknelse gjorde det så mycket lättare att "bara sitta" eller hur jag ska säga.

Kyra skriver i sin bok att det behöver inte vara varken en särdeles trög elev eller dålig tränare det gäller bara att hitta den förklaring/liknelse som eleven kan identifiera (inte ordagrant från Kyra).
Ja du gav mej den liknelsen!!! och det tackar jag dig för:bow: :bow: :bow:

Tack själv :)

Liknelsen komemr från min fröken.
Vad skulle jag göra utan henne :confused:
:D

SUS

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar