Fysiklektion

Sv: Fysiklektion

Men en oberoende hand är omöjlig om inte tyngpunkten är låg, tycker jag. Den förutsätter avspänning i axlarna, vilket i sig blir svårare om hästen bråkar mot handen.

Man kan träna på det också, vet inte om det görs?

Just precis det är ju dethennes tränare vill.:idea:
Hennes tränare vill ju att hon skall behålla sin possition - och ändå vara avspänd i axlar och hand. och ha en låg tyngdpunkt som förankrar sittbenen.

De har ett lite trix för det tyskarna...
och det finsn på bild i Belasik. Wanless, och det är det som sallys centrering och väx handlar om.
Kyra brukar visa det också..... Fanns på en skojjigbild här på buke...

Nu blir ju folk sura om man lägger in bilder på ryttare verkligheten, men om du själv googlar och hittar ryttarebilder så skall du se att de flesta börjar luta sig bakåt när hästen hänger i handen.
Detta är ett allvarligt fel i den tyska ridstilen:devil:

Man hamnar då bakom mittelpossitur = axeln bakom höftbenskammen= bakvikt = hindrar ryggen att komma upp = hindrar bakbenen att komma in

Att hamna med axlen bakom höftbenskammaen bidrar i sig till hästens hängande - rytatren blir i själva verket en medberoende - och ger hästen något att hänga i - och kommer därför att uppleva att h*n måste göra halvhalter hela tiden. :angel:
Och hästen kommer att gå med bakbenen i stallet :angel:

Olika sätt att lösa samma problem :idea:

Ett annan avvikelse från mittelpossitur är just det som Majola refererar till är att hästen påverkar hållningen i den övre delen av bröstryggen.

Igen; googla och du skall se att de flesta sitter med en ngt kutad bröstrygg.

Om du minns vilken enorm påverkan det har på hästens rörelsemönster bara att hålla tillbaka höger axel.
Lika enorm påverkan har det påhästen rörelsemönster om du kutar de tallra minsta eller om du kan låta bli.
Hur skall hästens framdel kunna tänka framåt uppåt om du tänker framåt nedåt?
Ni båda skall upp. Tyngdpunkt ned - men inte framåt va :D

Och hur skall du kunna andas med diafragman = ha en låg tyngdpunkt = om du klämmer i hop diafragman och kutar med bröstryggen.

Tyskar är grundliga. De gör också som man gör inom alla andra idrotter. Man delar in en rörelse i dess beståndsdelar tränar alla var för sig - sen börjar man sätta ihop dem.

Tyskar lär sig sitta först - sen lär de sig inverka.

liksom de gör på SRS

Inverkan fungerar nämligen inte så bra om man inte sitter korrekt.

Att Majola rider på olka sorters inspänningra har förmodligen attgöra med att de vill att hon i första hand skall fokusera på sin egen prestation ang sits och hållning - det andra kommer sen.

mig veterligt brukar det gå bra för tyskarna när de börjar sätta ihop det.............

Senast ändrad:

Jag accepterar och respekterar att det finns många här som tycker att gramanen är ett väldigt dåligt hjälpmedel. Och är man en tillräckligt duktig ryttare är den i 99,9% av fallen också onödig (men kanske kan vara ett hjälpmedel för att snabbare förklara något för hästen). Den bruna hästen hör enligt min ridlärare till den lilla fraktion av hästar som är väldigt svåra att rida utan graman. Det är nämligen något av en issue mellan oss och jag har fått rätt mycket skäll för mitt ständiga tjat om detta. Det stora skimmeln red jag utan när jag red honom varje dag under semestern. Men det är svårt när man kanske sitter på dem en gång i veckan högst och de går i skolverksamheten däremellan (i alla fall för svårt för mig).

Självklart är det även så att om jag vore en tillräckligt duktig ryttare så skulle flera av problemen inte finnas. Det behöver man ju inte vara nobelpristagare för att lista ut. Men en dålig ryttare är jag med eller utan graman.

Vidare skulle flera av problemen lösas om jag blir tillräckligt stadig och flexibel i min sits. Då skulle (hoppas jag!) spänningarna i skuldror och axlar försvinna och min hand bli bättre -> hästarna skulle också fungera bättre.

Jag trivs bäst på hästar som vill ha väldigt lite i munnen, precis som det finns ryttare som föredrar lite mer stöd. Nu är det ju så dumt att man måste anpassa sig efter hästen i det fallet (inom rimliga gränser) och man kan inte rida en häst som vill ha 1,5 kg i munnen med en 20 grams kontakt, lika lite som man kan rida 20-grams-hästen med 1,5 kg i handen (Fast den talar nog om det snabbare!).
Det är skillnad på om hästen hänger sig på bettet eller om det vill ha ett större stöd tycker jag.

Ja men nu är jag med faktiskt:D Så här långt.

Även om jag personligen med mitt lilla kunnande tycker att g är fel väg.

Ang handen så tvingades jag skaffa en hand som inte störs av sitsen pga känsliga hästar. Fbl blir ibland tokiga om man inte har koll på sina händer:D Vilket är väldigt bra tycker jag.

(Sen har jag inte resten lika bra på plats alls. Behöver inte googla för att se böjda bröstryggar om man säger så.:angel: Sliter med det. Ang luta bakåt förstår jag vad du menar, och det låter logiskt att det är så. )

Mitt problem är kanske lite motsatt på ett sätt. jag har blivit så van att handen går med och tar upp ev stök i munnen utan att sitsen påverkas (annat än att öka ridningen fram mot handen) så att jag ofta går med FÖR MYCKET. Måste tänka på att inte göra det om jag ska kunna hålla ramen, också. Ju mer vi ökar kraven, så måste jag tänka på det igen.

MEN jag har inte på evigheter ridit en häst som verkligen ligger på med 120 kg utan bara viss tendens hos en av dem, men som snabbt rättades till med det "knep" jag skrev överst. Men det kan man bara göra också om handen kan agera själv utan att sitsen dras med. Åker man med fram hamnar ju hästen på bogarna och och ökar framåt ytterligare.

Så jag är fel person att ge råd i det fallet. Har ingen aning om hur jag skulle lösa det tror jag, även om jag har teorier så kanske det inte skulle funka alls irl.

För mej verkar ändå ren grundlig balansridning på lina som en bättre väg än g :confused: . Sitta och hålla positionen i kroppen medan händerna gör annat, helt enkelt. Vet av egen erf att det gör mycket för en oberoende hand. Man åker av om vikten är felplacerad, enkelt och tydligt:angel: OCh händerna ska kunna röras helt oberoende av vad kroppen sysslar med:p

Senast ändrad av en moderator:

Den därr lilla hållningen i bröstryggen - gör underverk - när man får till den.

Men den är jobbig att lära in. Den delen av ryggen tränar man ju nästan aldrig till vardags.

Gramanfrågan tar vi i gramantråden tycker jag :D

Jag trivs bäst på hästar som vill ha väldigt lite i munnen, precis som det finns ryttare som föredrar lite mer stöd. Nu är det ju så dumt att man måste anpassa sig efter hästen i det fallet (inom rimliga gränser) och man kan inte rida en häst som vill ha 1,5 kg i munnen med en 20 grams kontakt, lika lite som man kan rida 20-grams-hästen med 1,5 kg i handen (Fast den talar nog om det snabbare!).
Det är skillnad på om hästen hänger sig på bettet eller om det vill ha ett större stöd tycker jag.

Jag med. Men det är nog väldigt nyttigt att som du gör rida alla sorter.

Ang stöd är det en hårfin skillnad för stort behov av stöd kan bli häng väldigt lätt. Hur mycket ska man "tillåta"? Tycker jag, men som sagt, saknar egentligen erfarenhet även om jag ridit andras hästar då och då dock där man haft betydligt mer i handen än vad jag är van vid.
Min spontana reaktion blir räta upp mej, sitta till och höja handen.
Men andra kan nog det där mycket bättre vad gäller den typen av hästar.

Att hästen däremot gärna vill ha en jämn stadig kontakt är en annan sak. Inte stöd, men just kontakt.

Den därr lilla hållningen i bröstryggen - gör underverk - när man får till den.

Men den är jobbig att lära in. Den delen av ryggen tränar man ju nästan aldrig till vardags.

Gramanfrågan tar vi i gramantråden tycker jag :D

Tro mej, jag vet. :crazy: Emellanåt går det. :idea:

Jag är ju inte tysk utbildare:crazy: men nog :devil: verkar de överdriva användadet av gramanen (just här i alla fall, misstänker att det kan skilja sej)

Jag menar att har man inte en avslappning i axlarna är ju gramanen ur hästens synvinkel ännu mer fel?:confused:

OK OK över till gramantråden:o

Det är en förskönad bild att tyskarna inte rider med hjälpmedel, eller hur ligger det till i ditt område av D.- Majola?

Tror att det är skillnad på hur många elever ridskolorna tar o även kostnaderna.
Här i S. är det en folksport, där folk njuter av fritidsridning i den stora hela massan.
Det är ofta långa köer till ridskolorna här i Sthlm iallafall o stora grupper á 15 st.

Hur menar du då? Är det mer exklusivt där? Mer individuellt?

Jag är lite trög bara:p :o

Det är min uppfattning som jag antingen får bekräftelse på eller blir totalsågad för :o

var håller Mimus hus?
hon tävlade idag. Såg det ej, men såg procenten.:confused:
Vårt lag vann även idag o totalen:bow: :bow: :banana:

Senast ändrad:

Tyskland är väldigt, väldigt, väldigt stort.

Det finns ju en statlig utbildning där min fröken gått och de har ju en inställning där gramanen helt enkelt inte passar in.

Sedan har du ju en privat verksamhet och den kan ju se ut precis hur som hellst

Senast ändrad:

Jag känner ju bara till hur det är hos oss och jag har ju dessutom bara bott här i ungefär ett och ett halvt år. Min ridlärare har varit på ridskolan ungefär lika länge och först nu börjar han ta bort hjälptyglar på vissa ryttare på vissa hästar. Det första 1,5 året har han i princip bara ägnat åt sitskorrektur.

Susan har nog en lite för idealistisk bild av Tyskland är jag rädd. Det finns massor med dålig ridning och kassa tränare här också. Men också väldigt mycket bra!

Jag törs inte göra någon jämförelse grundad på min lilla erfarenhet, men ett exempel är t ex en tolvårig tjej hos oss som har skadad handen och inte får rida (inte får hålla i tyglarna). Hon har under den tiden tre gånger i veckan sitslongering istället. Men det finns också de som struntar i ridningen för minsta lilla snuva och inte alls tar det särskilt seriöst. Det är som överallt, det finns olika typer!

Han menar förstås också att strävan är att man ska klara sig utan, men att vi är för dåliga helt enkelt. Jag satt förra veckan på en häst som är utbildad ungefär LB/LA dressyr och den red jag självklart utan graman.

Skillnaden i synsätt ligger framför allt i att han tycker att det är skadligare för hästen att gå vilt över tygeln med en ryttare som inte självständigt kan rida den på tygeln, än att hästen går inspänd. Naturligtvis poängteras dagligen vikten av att hästen går över ryggen. Men i alla fall jag tycker att det är lättare att rida igång på bakbenen på en häst som har näsan lite nere (för att uttrycka sig grovt). Där skiljer sig ju åsikterna åt ganska radikalt. Som jag skrev i mitt förra inlägg, jag respekterar olika åsikter. Men jag väljer att lyssna på min utbildare, och litar på att han vet vad som är bäst för min häst. Det är trots allt han som har tagit henne från i princip utdömd till att vara en lovande tävlingshäst. Och det har han inte gjort genom att föja ridläran till punkt och pricka utan genom att titta på vad just den hästen behöver för typ av träning.

Det jag är sämst på är att ge en ostadig häst ett lagom stöd. Har på senare tid ridit ett enormt känsligt sto (utan graman) och henne funkade det för mig bäst att rida på bara tygelvikten.

Tack för svar:)
Har du lust att skriva lite om hur lektionverksamheten ser ut-vid tillfälle?

Det kan jag gärna göra, men inte i min fysik-tråd! ;)

Om du startar en ny tråd med lite frågor så svarar jag gärna i den!

Likaså om du tänker dig att ditt bäcken är en skål med brylépudding som hästen INTE får skvilpa ut. Ditt jobb går till 100% ut på att bäckenskålen inte ska spilla en droppe.

En liten fråga.

Om bäckenet inte får skvimpa så kan det ju inte rulla med i vickandet från sida till sida i hästens axial rotation?
:confused:

Själv har jag tittat på Johnny Hilberath (som tränade på Flyinge förut)och blivit imponerad av hans sits, och i min försök att likna hans sits så låste jag bäckenet och ryggen på hästen.:o

Min dåvarande tränare sa - det ser lite stelt ut här :D

Själv har har jag numera en devis - Tuttarna till Gud (Majolas problem) - och rumpan till hästen.

Sen kan man inverka:)

Hoppar in på gästspel.

Mitt tips gällde skritt. Glömde skriva det.

Men när hästen rycker en framåt, får man också göra en ram i sitsen som säger "nej, det här är inte ok, du håller dig inom ramen". Man gör sig till vägg i bäckenet/låren osv.

En korrigeringssits helt enkelt. Som jag tänker mig det. Men jag har tänkt fel förut.

Ajöken.

PS. ang Hilberath - smaken är som baken - din fröken kanske tkr det ser stelt ut, han kanske har en annan koordination i sin stillhet?

En del portugisiska skolade ryttare överdriver det så mycket ja.

Men i det här fallet är ju målet mittelpossitur = bl. a räta upp bröstryggen. Att inte låta hästen dra dig framåt

Det är det som är så bra med Övningen; flashing man in the woods.
den får tag i rätt muskelgrupp och tillräckligt högt upp.
Spänner man längre ner så kan man ju inte lägre vara följsam

Senast ändrad:

Jag är väl felkonstruerad eller något för jag får svank av att flasha. :( Och jag har inte ens anlag för det.

Hmm, experimenterar vidare...

Jag tror inte du ska "flasha" på hästen, eller så har jag fattat fel.

Den rörelsen Susan beskriver är bra för såna som mej, som träning (när som helst vid datorn eller så) för att komma åt kutande bröstrygg.

Efter 3 graviditeter har jag mer svank än som ung men den blir inte värre av att få upp det partiet.

Men du kanske inte alls har det problemet och då blir det förstås fel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka